advies mbt motoren

Hallo allemaal,
Ik ben een reddingsboot aan het bouwen en twijfel mbt de motorkeuze. Graupner adviseert 2x de Speed 600 BB Turbo motoren te gebruiken ( icm een 32 mm raceschroef !!!!!!) maar ik wilde er natuurlijk 45mm 4 blads type D raboesch schroeven aan hangen zoals origineel. Eigenlijk zouden het 50 mm schroeven moeten worden maar dan ben ik er eigenlijk al zeker van dat de motoren in rook opgaan. Graupner adviseert ook een 12 volt loodaccu te gebruiken.

Als ik nu de 600 motoren ga gebruiken met 9 volt accu's ( Life cellen 3S en ja ik weet dat ze nominaal 9.9 volt zijn maar na 2x gas geven heb je 9 volt ;-) wat de accu dan tot het eind volhoudt ) dan draaien de motoren minder toeren. Hoe is de belasting dan ? Ik denk dat ze dan ondanks dat het toerental beter overeenkomt met het toerental waar ik naar op zoek ben de motoren nog eerder warm zullen worden.

Andere optie's zijn om 4s te gaan gebruiken met een 1:2 reductie/vertraging of 700 BB Speed motoren.

wie heeft goede raad ?

bvd,

Frans

Hallo Frans.
Speed turbo BB 600's hebben een behoorlijk hoog toerental. 17.200 RPM op 12V onbelast. Op 9V zal het niet gek veel minder zijn.
Als je daar 45 mm Raboesch schroeven aan hangt, ben je bezig om je kostbare ampere's in het water te fl*kkeren. Zijn de schroeven niet op berekend.
Bovendien: door het grote bladoppervlak, zeker vergeleken met 32mm 2-blads race-schroeven wordt je motor zeer zwaar belast.
Bovendien overtreed je een vuistregel in de modelbouw:
Zorg dat de diameter van je schroeven nooit de diameter van je motor overschrijdt.
De diameter van de Speed 600 is 37mm... en daar wil jij onvertraagd een grote 45mm vierblad aan hangen? Gaat niet goed.

Als je deze schroeven wilt gebruiken, zal je een reductiekast moeten gebruiken.
Dat heeft een paar voordelen:
* Je motoren krijgen minder op hun donder
* Verbruik ligt lager omdat je efficiënter met de power van de motoren omgaat.

Nadeel: je model zal iets aan snelheid moeten inleveren.
Aan de andere kant: Sneller dan "rompsnelheid" zal je toch niet gaan.

Succes met je beslissing!

Bedankt voor het zetje Roel. Ik ga voor de 600 motoren met vertraging. Kan ik mijn grote schroeven gewoon monteren. Nog wel even langere assen scoren want de std 175 mm assen die in de kit erbij zaten waren tekort voor gebruik met een vertraging.

@Frans: sorry voor het kapen van het draadje voor nog een motor vraagje

@Roel: hoe bepaal je de setup voor een boot? 1:1 kom ik aardig mee uit de voeten :)... maar dat is dan ook 4 tact en worden PK`s gemeten. hoe zit dat met electro?

bij electro snap ik er op dit moment niets van.

zie o.a. vragen in volgende thread:
vraagje-over-aanduidingen-brushless-electro-motoren

voorbeeld 1: Cat met 2 motoren met surface piercing drives, hoe bepaal je wat je nodig hebt?

voorbeeld 2: wiesel bootje

hoe bepaal je prop/motor/ 2s/3s of meer

Laatst bewerkt door een moderator:
Kuperus: kan je beter in het speedbotendeel vragen...
Ik vaar met werkschepen, da's over het algemeen minder kritisch én daar daar heb ik meer ervaring mee.

Back