Advies over EDF gevraagd

Discussie in 'EDF forum' gestart door DeKevve, 27 jul 2014.

  1. DeKevve

    DeKevve Guest

    Hallo allemaal,


    Ik heb een ietwat een rare vraag. Ik hoop dat ik deze in de juist forumcategorie plaats.

    Ik zou graag een ping pong bal laten zweven op "lucht" en nu dacht ik aan een EDF. Ik heb maar weinig ervaring in de modelbouw (EasyStar zondagsvlieger) en heb dus nog nooit een EDF van dichtbij gezien, laat staan in werking gezien.

    Kan iemand bevestigen dat een EDF geschikt zou zijn voor zulke taak, als ik er zo'n "trechter" ondersteboven op plaats om de luchtstroom "nauwer" te maken?

    Alvast bedankt voor jullie tijd.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vernauwen van luchtstroom zal niet nodig zijn.

    Stofzuiger laten blazen?

    Hoe/wat/waar is het voor?
     
  3. DeKevve

    DeKevve Guest

    Hoi Ron, bedankt voor je antwoord.

    Het is voor een knutselwerkje. Niet van levensbelang of zo. ;)

    Het is de bedoeling om zo'n klein mogelijke "behuizing" te maken om een pingpongballetje te doen zweven. Een haardroger (of stofzuiger) is dus geen optie. Een compressortje of zo ook niet.


    Uiteindelijk -en dit is de echte uitdaging- wil ik bekijken of het mogelijk is om een balletje (iets kleiner dan een pingpongbal) met een gewicht van 2,5 gram te doen zweven. Misschien met een zeer krachtige EDF en wel met "vernauwing"?

    Nogmaals bedankt voor advies!
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Zelf denk ik dat jou idee heel goed mogelijk is.
    Ik ben maar een leek op EDF gebied en heb slechts een Hobbycity Stinger impeller Jet, maar die vliegt me nagenoeg met stock motor en op 4S Lipo erg makkelijk uit bde handen weg.
    Dus power genoeg.
    Wat ik me alleen even afvraag is hoe jij die ping pong bal dan in rechte lijn van de luchtstroom wil houden zonder dat het weggeblazen wordt.
    Las dat jij een soort van behuizing wilt gebruiken, maar doet dat dan geen afbreuk aan het optische gedeelte zoals je het balletje wilt zien zweven?
    Vr Gr Erwin
     
  5. DeKevve

    DeKevve Guest


    Hoi Dylan, ook jij bedankt voor je antwoord. Ik dacht een soort van "trechtertje" te gebruiken, om de luchtstroom nog meer "kracht" bij te zetten. Ron meldt zou dat wel eens overbodig kan zijn.

    [​IMG]

    Kijk even naar de haardroger en een pingpongbal:
    [media=youtube]5zD7Le2mGFg[/media]

    Zelfs een rietje zou al voldoende moeten zijn (als er maar genoeg kracht uitkomt): [media=youtube]RNy2I5iULFs[/media]



    Het balletje van 2,5 gr kan ik perfect met een rietje laten zweven.. Al moet ik wel heel heel heel hard blazen... :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar zorgt fysica zelf voor Erwin. Probeer het maar eens met een stofzuiger, en kijk hoe schuin je de luchtstroom kunt houden voor pingpongbal uit de luchtstroom valt. De luchtdruk in de bewegende lucht is lager dan de druk van de omringende lucht (carburateur, vleugel, wet van Bernouilli)
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    basis natuurkunde :)
    Een bal zal in de luchtstroom keurig in het midden blijven hangen. Je hoeft geen trechter of iets te gebruiken.
    Leuk om uit te zoeken hoe dat kan als je het niet snapt, heeft ook alles met vliegtuigen te maken.

    Je kunt voor je experiment iedere luchtstroom gebruiken. Een EDF is niet meer dan een mooie ventilator, dat gaat dus prima werken.





    http://www.physics.org/interact/physics-to-go/bernoulli-balls/
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. DeKevve

    DeKevve Guest

    Nogmaals bedankt allemaal. Kunnen jullie mij op weg helpen met welke EDF ik nodig heb? Welke diameter of zo?

    Ik wou graag een trechter gebruiken zodat je langs boven de edf niet kan zien.

    Bedankt allemaal!
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je kunt iedere EDF gebruiken. Maar met een goedkope haarföhn gaat het ook hoor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een stuk slang of pijp.

    En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.[​IMG]
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  11. DeKevve

    DeKevve Guest

    Bedankt voor de tips Ron. ;)

    Ik ben jarenlang lid geweest (onder een andere nick). Ik ben gestopt met de hobby en heb dus besloten om geen actief lid meer te zijn. Mijn vraag over EDF had ook niets met modelbouw te maken.

    Dat gezegd zijnde, bedankt voor de info jongens. Ik ga op zoek naar EDF. ;)
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    In principe is elke EDF bruikbaar, zelfs de kleinste zal ruimschoots voldoende luchtstroom kunnen leveren voor een kleine bal. Alleen ben ik bang dat als je een trechter gebruikt de luchtstroom teveel wordt belemmerd waardoor de druk wel oploopt maar er te weinig lucht door kan stromen. De EDF kan dan stallen waardoor ook de druk zal inzakken. Je kan dat ook merken als je met je hand de uitstroom van de EDF afsluit. De motor gaat dan zelfs sneller draaien omdat de lucht niet weg kan.

    Als je de EDF niet wilt zien kan je misschien een pijp met daar een rooster in gebruiken. Als je dat rooster juist maakt kan je het zelfs gebruiken om de luchtstroom mooi gelijkmatig te krijgen. Heel veel jaren geleden op school hebben we daar een hele bos limonade rietjes voor gebruikt. Neem een stuk PVC pijp waar de EDF netjes op past en prop daar een hele bos limonaderietjes in. De lengte van die rietjes is niet heel erg kritisch maar een mooie maat is ongeveer 20 keer de diameter. Dat geeft een mooie gelijkmatige luchtstroom en slechts weinig belemmering.

    Wat volgens mij wel een probleem kan zijn is het geluid. Er zijn nog al wat EDF's die bij een flinke luchtstroom best een hoop geluid produceren. Dat kan je beperken door de EDF niet op vol toeren te gebruiken maar dan nog kan zo'n ding nog aardig wat geluid produceren. Natuurlijk bestaan er ook hele stille maar dat zijn meestal de wat grotere en duurdere. ;)
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Net even geprobeerd, met een EDF gat het inderdaad ook prima. Probleem is alleen dat het al snel véél te hard gaat. Wij hebben een Zephyr V70 EDF. Er zit een standaard 5 Blade 70mm fan in met een 3400kv Brushless Outrunner (500w). We vliegen er mee op 3 cellen lipo.
    Op meer dan half gas gaat het balletje tegen het plafond :) Voordeel is wel dat het balletje lang niet zo heet wordt als met de föhn

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. DeKevve

    DeKevve Guest

    Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is een heel goed idee. Misschien dat ik nog een roostertje kan maken met mijn CNC machine. Bedankt voor de raad! :)
     
  15. DeKevve

    DeKevve Guest

    Heel erg bedankt voor jullie tijd, advies en de filmpjes! Een haardroger was net iets te groot.. Ik ben er nu zeker van dat het kan met een EDF! :)

    Nogmaals bedankt!
     

Deel Deze Pagina