Advies volgend schip en probleempjes zuiderzee botter

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Joriën, 29 dec 2018.

  1. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Goedemorgen!

    Ik ben sinds een paar maanden bezig met modelbouw, waar ik totaal geen ervaring mee had.
    ik ben begonnen met een plastic variant van de HMS Victory om te kijken of deze dure hobby mij bevalt.
    na 60 uur was hij af en ik ben er erg blij mee! en was klaar om een stapje verder te gaan.

    daarna heb ik de zuiderzeebotter van hout besteld
    die is nu na 60 uur ook bijna klaar.
    al vond ik de gebruiksaanwijzing niet uitgebreid genoeg voor een beginner, zonder dit forum en bouwverslagen was het me niet gelukt.
    echter stuitte ik op wat probleempjes die ik in de toekomst beter en mooier wil oplossen:


    - ik had problemen met het verlijmen van ijzer/messing? op het hout (de gouden oogjes, latjes om de masten, gouden pinnetjes.
    deze kwamen vaak los ik heb deze lijm gebruikt ....


    ik heb een contact lijm gebruikt, maar dat werd ook een rotzooi. uiteindelijk de plasticlijm gebruikt van de HMS Victory waar ik veel precieser en netter mee kon werken. (dit is inderdaad niet de juiste lijm, en blijft ook niet goed zitten)
    wat adviseren jullie mij om in het vervolg te gebruiken?

    - ook had ik problemen met de gaatjes maken voor de dunne pinnetjes en oogjes voor bijv de masten.
    het gat was of te groot waardoor de lijm het niet op zijn plek hield, of het hout splijt omdat ik bijv een punaise gebruikte. een puntje aan het pinnetje vijlen werkte ook op zekere hoogte, maar dan verboog hij ook weer omdat je toch met wat kracht en een tangetje hem in het hout moet drukken/draaien
    of is het gewoon een kwestie van kijken voor een nog kleiner boortje?

    nu ik bijna klaar ben wil ik ook graag gaan focussen op het volgende project.
    ik wil uiteindelijk grotere houten slagschepen met kanonnen enzo maken, maar weet niet of dat te hoog gegrepen is
    iemand suggesties?

    Groetjes,

    Joriën
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    ow, en het beplanken was nog wel een dingetje.
    ik las ook overal dat meerdere mensen hiermee zitten of het uitstellen.
    ook dat de gevorderde bouwer de beplanking precies zo wil hebben als het origineel, terwijl een beginner al blij mag zijn als hij het gedaan heeft.

    toch merkte ik dat ik me suf zat te kijken en te speuren voordat je uberhaupt begint
    eigenlijk met de totale bouw is 80 % kijken, meten, zoeken, nog een keertje kijken. 10 % bijwerken, passend maken. 5% eindelijke op zijn plek plakken! :D en dan weer 5% bijwerken :thumbsup:
    dat neemt niet weg dat je toch een voldaan gevoel krijgt als het lukt, want als je eenmal begint en wat basisblanken op de juiste plek hebt volgt de rest
    achteraf vond ik het jammer dat je zo'n werk in het beplanken steekt en er vervolgens fineerplankjes overheen moet plakken

     
    Jaques vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) ik wil hier eigenlijk geen reclame voor mezelf maken, maar kijk eens op Kolderstok.com onder accessoires.
    Mini handboortje is super makkelijk, plankenbuiger is een mooi ding,
    En messing verlijmen op hout lukt met Uhu hart of secondelijm (Zapp).
     
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de beplanking is ook niet makkelijk hoor Jorien
    als je het zonde vind om in 2 lagen te beplanken kan je ook in 1 keer de goede laag beplanken maar dit maakt het natuurlijk niet makkelijker. en voor een beginnende bouwer ook niet echt aan te raden want meestal verdwijnt het model dan ergens in de kast.
    neem er vooral je tijd voor want beplanken is voor 60% de bouw van het schip
    probeer ook met lange stukken je model te beplanken dus 2 planken over heel de lengte van je schip en geen 5 korte stukken want dat is een stuk moeilijker en lijd tot frustratie.
    probeer ook boven aan je schip te beginnen dan kan je altijd nog bijpassen onderaan het schip waar niemand het ziet ( voor een beginner is dit de beste oplossing )
    en als je niet zeker bent eerst vragen dan pas lijmen ( gouden regel bij houtbouw ) of je eindigt met meer afbreken dan bouwen.
    maak een topic aan en als je met vragen zit stel die dan ook gerust we zijn ooit allemaal moeten beginnen en de meeste weten nog goed wat voor een geklungel het was om een eerste schip te beplanken en zullen je graag verder helpen waar mogelijk.
    van historisch corekt moet je je zelf nog niet al te veel aantrekken dat komt later van zelf wel als je wat meer schepen gemaakt hebt, en dan nog is het niet makkelijk
     
    Jaques, Joriën en *Hans* vinden dit leuk.
  5. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Jaques vindt dit leuk.
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat ziet er toch goed uit. ja voor het volgende moet je eerst gaan zien wat je leuk vind want een schip bouwen dat je niet leuk vind daar bouw je ook niet zo graag aan merk ik zelf
     
  7. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    ik zit te denken aan de

    Artesanía Latina San Francisco II

    voornaamste reden is dat hij een hele uitgebreide handleiding heeft
     
  8. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een model van Kolderstok zoals de Duyfken is wel een aanrader. Goed te bouwen en middels dit forum zo ongeveer 24/7 support. ;) Er zijn ook verschillende heel behulpzame bouwverslagen van te vinden.
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    beste hout lijm is bison d2 exstra sterk

    [​IMG]
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom hier Jorien, en proficiat met de keuze voor deze wonderschone hobby.
    Zoals anderen al gemeld hebben is een handboor met boortjes vanaf 0,6 mm en een plankenbuiger een must voor de modelbouwer.
    Wat het beplanken betreft heeft Dirk (Amazone) je hier al wat tips voor gegeven, en daarnaast zijn er vele mooie verslagen op dit forum te lezen waar dit uitgebreid aan de orde komt.
    Voor het metaal op of in hout gebruik ik secondenlijm die bij de action zeer goedkoop te verkrijgen is, deze niet rechtstreeks uit de tube in de gaten brengen maar met behulp van een sate prikkertje is dit goed te doseren.
    Voor het volgende model zijn er legio te koop zo rond de honderd vijftig euro wat best wel te doen lijkt, en wat is duur, als je 60 uur in de kroeg doorbrengt ben je veel meer kwijt;)
    Ook de eerder genoemde Duyfken is een leuk starters pakketje zie de vele verslagen.
    Zo word je hier al goed op weg geholpen zoals je ziet en wens ik je nog veel succes met deze hobby, je door jou getoonde schepen zien er goed uit.
    Enne nog wel even een waarschuwing, als jer eenmaal aan begint en je de smaak te pakken krijgt dan werkt het erg verslavend.........

    Gr Koos.
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Jij leeft zeker nog in de jaren 70 Koos? Een paar avondjes in de kroeg kost bij een beetje doorhalen al een bouwpaketje`

    @Joriën mischien weet je het niet maar hier http://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen-historische-schepen.170/ vindt je alle bouwverslagen. Ik vermoed dat vele nieuwe bezoekers hier nog in eerste instantie overheen kijken.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Toch niet in combinatie met metaalsoorten? En doseren door een druppel neer te leggen en met sateprikker aanbrengen?

    Dank je wel @Jaques
    Ik heb altijd problemen met secondenlijm.
    Geeft vlekken en de tube slibt altijd dicht

    De verslagen kijk ik niet over heen. Gelukkig kun je rechts bovenin de site makkelijk zoeken
     
  13. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik houd ook niet zo van werken met secondenlijm. Maar de eerder genoemde uhu hard is een aanrader.
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  14. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Indien je de tube of fles secondenlijm voorziet van een doseertuitje dan heb je geen problemen met doseren. Tevens kun je de secondenlijm open laten staan. In het dunne verlengstuk hard de secondenlijm niet uit. Verkrijgbaarheid is wel een beetje lastig. Niet alle modelbouwzaken hebben ze. 20181231_115545.jpg
     
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Geld dat uitharden voor alle soorten? Of alleen voor de dunnere vloeibare?

    grt Hans
     
  16. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik heb alleen ervaring met de dunne secondenlijm. Voor de dikke heb ik het nog niet toegepast. Dikke secondenlijm gebruik ik bijna nooit.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  17. planting

    planting

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    7
    Ik heb goede ervaringen met Bison Houtlijm Topspeed (D2). Heeft korte droogtijd, waardoor het snel werkt. Overtollige lijm eenvoudig na enige minuten weg te krabben.
    Is alleen niet watervast, dus niet voor varende modellen. Lijmt ook metaal aan hout.
    Succes
    Frits
     
    Hoosterw en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina