Advies voor het aanschaffen van een rc-heli

De Solo Pro is dan misschien een idee. Kost met draagkoffer, 2 accu's, netlader om 2 accu's tegelijk te laden, een set extra rotorbladen, zender, en natuurlijk de heli zelf, 100 euro met verzenden.

Ik heb even gezocht met mijn beste vriend google. Maar 100 euro met verzenden kom ik ze helaas niet tegen (met draagkoffer) :(

Ik heb even gezocht met mijn beste vriend google. Maar 100 euro met verzenden kom ik ze helaas niet tegen (met draagkoffer) :(

Hmm, ze hebben er al weer een tientje bij gedaan, zie ik... Ik heb de mijne gekocht toen ze 90 euro waren, toen werden ze 100 en nu dus 110. Maar dit is de shop waar de mijne vandaan komen: Nine Eagle Solo PRO 4 Kanaals 2.4GHz Met aluminium koffer, rood | Radiografische Helikopters voor beginners | Radiografische electro helicopters | Radiografisch bestuurbare helicopter | www.twr-trading.nl

Mensen,

Ook ik loop met vele vragen op het gebied van de RC hobby. Ik hoop dat jullie me nog verder wegwijs kunnen maken op dit gebied.

Ik lees op Internet veel verhalen en adviezen, maar nergens geeft men weer wat de voor en nadelen zijn van bijvoorbeeld de verschillende rotorheads. Ik denk in dit verband aan de "standaard" CP met flybar, maar ook aan de "Bell rotor" en aan het flybarless systeem.
Ja, ik ben een beginner, en zou mogelijk moeten starten met een FP. Ik begrijp uit andere forums dat een FP ook nadelen heeft, mn hoogteverlies bij bochten. Ik lees ook dat voor een beginner een CP goed te doen is icm een 3-axis gyro of nog uitgebreidere stabiliseer-electronica, alleen welke configuratie wordt er nooit bij vermeld.

Inmiddels zie ik door de RC-bomen het bos niet meer, dus als jullie adviezen hebben....graag

Hoi Ewout, Welkom :)
Als je alles zelf gaat uitzoeken, met eventuele tips die je hier gaat krijgen zal je best een keuze kunnen maken.
Mijn mening is dat je moet inschatten wat je onder RC verstaat en wat jij erin zoekt.
Wat je kan of wilt investeren in RC bepaald grotendeels waar je mee kan / wil vliegen.
Ga eens bij een club in de buurt kijken.
Kost niets en dan heb je een idee wat er zoal te koop is.
Ik weet niet waar je vandaan komt, (staat niet in je profiel vermeld ;) )
Maar er zal vast iets in de buurt zitten.

Grt,
Eric

Hoi Ewout, Welkom :)
Als je alles zelf gaat uitzoeken, met eventuele tips die je hier gaat krijgen zal je best een keuze kunnen maken.
Mijn mening is dat je moet inschatten wat je onder RC verstaat en wat jij erin zoekt.
Wat je kan of wilt investeren in RC bepaald grotendeels waar je mee kan / wil vliegen.
Ga eens bij een club in de buurt kijken.
Kost niets en dan heb je een idee wat er zoal te koop is.
Ik weet niet waar je vandaan komt, (staat niet in je profiel vermeld ;) )
Maar er zal vast iets in de buurt zitten.

Grt,
Eric

Eric,

Dank voor je reactie. Ik zal mijzelf wat duidelijker uitdrukken. :rolleyes:

Kortgeleden heb ik, niet gehinderd door enige kennis, een Walkera 1#A aangeschaft. Outdoor RC helivliegen was al lang een wens, dus nu moest het er van komen. De Walkera heeft het helaas maar 3 vluchten uitgehouden, toen crashte ik in het gras, met als gevolg dat de heli economisch totall-loss is. :nooo:
Omdat ik niet wil dat deze tegenslag het einde betekend van de nieuw aangeboorde hobby wil ik mij nu eerst grondig laten informeren naar de mogelijkheden.
Het grote nadeel van de speciaalzaken in mijn omgeving is dat ze mij best van dienst willen zijn, maar ze praten me direct naar een model uit hun winkel, en dat is niet wat ik aan info zoek.

Wat heb ik tot dusver uitgeknobbeld (correct me if I'm wrong)

- Een FP is vaak een goede heli om mee te beginnen, maar heeft als nadeel dat bij bochten het toestel hoogte verliest. Tevens is het niet toereikend als je verder wil met de hobby
- Een CP is veel moeilijker te leren vliegen (heb ik inmiddels ervaren), maar geeft op termijn veel meer voldoening.
- Een CP is voor een beginner goed te doen icm stabiliseer-electronica (3-axis gyro ed), ook al geeft dit een mogelijk vertekend beeld (je vliegt wel maar eigenlijk kun je nog niet vliegen)

Om door te gaan op een CP, hierin zijn meerdere rotorkoppen mogelijk. Zoals in mn vorige bericht al aangehaald kan ik 3 soorten vinden, maar nergens geeft men de voor- of nadelen weer.
Tevens zijn er erg veel merken / prijsklassen op de markt, maar ook weer nergens een duidelijk vergelijk hiertussen.

Dus, waar ben ik naar op zoek:
Een electro-heli, bij voorkeur CP en gestabiliseerd, waarmee ik outdoor (als beginner) kan vliegen. Budget is nog nader te bepalen, voorlopig tussen de € 200 - 300.

Ik hoop dat dit een beter beeld geeft van de info waar ik naar op zoek ben, en ik hoop dat jij / jullie mij hiermee willen helpen

Groeten,

Ewout

:newbie:

Een goede cp voor buiten align 500esp, de lengte van de bladen bepaalt ook de stabiliteit, hoe groter hoe stabieler; nadeel budget gaat omhoog. Een 500 klasse heli is ideaal om te beginnen outdoor.

Hoi Ewout,

Dan had je eigenlijk een vraag moeten posten in de "algemeen heli" sectie, want je wilt toch het liefste beginnen met CP ;)
Maar maakt nu even niet uit,
Met het Budget wat je opgeeft (weet niet of dat incl.besturings electronica is??) zal het niet meevallen om buiten CP te gaan vliegen.
Misschien tweedehands...
De enige nieuwe ReadyToFly set die daarvoor in aanmerking komt is de KDS 450.
Met een 500 size zit je al heel snel aan de 1000€.

Ik blijf echter wel bij mijn mening dat je bij een club waar er met moderne CP heli's wordt gevlogen waarschijnlijk het beste advies krijgt.
Ik ken trouwens ook wel detailhandel die wel een goed advies geven aan beginners die willen starten met een CP.
Ben je nog niet gehinderd door enige kennis, dan betekent dat ook dat je nog veel kennis op moet doen.
Dat gaat het snelst als je 1 op 1 met RC helipiloten communiceert.
Ze zullen je behoeden voor fouten die je op zeker gaat maken als je het alleen gaat uitpluizen.
Ik spreek uit ervaring dat er best veel bij komt kijken, heb heel veel zelf uitgezocht destijds.
En de goedkoopste en makkelijkste start is bij een club waar mensen zitten die wat verder zijn in de hobby.

Groetjes,
Eric

Hoi Eric,

Ik zal idd eens gaan kijken bij een vliegclub.

Vwb de heli die ik voor ogen had, ik heb een 6-kanaals zender, en omdat de ontvanger / gyro veelal gecombineerd is (lees ik op het net) moet ik die toch separaat aanschaffen.
Tevens hoeft het geen RTF te zijn, een KIT is ook prima. Ik heb tenslotte de Walkera nog als evt donor.....:vamp:

Het type heli is ook een punt van vragen. Een 500 serie is natuurlijk fantastisch, maar kleiner is ook geen probleem. Ik denk dat ik beter na verloop van tijd naar een grotere kan overstappen, en dan op nitro oid.

Wat nog niet is beantwoord zijn de verschillen in rotorkop :D. Weet jij de verschillen / voor- dan wel nadelen? Het enige wat ik tot nog toe heb gevonden is dat flybarless eenvoudiger, en dus goedkoper en steviger is. Dit moet wel worden gecombineerd met stabiliteitselectronica, maar dat was ik toch al van plan.

Welke detailhandel bedoelde je? Ik weet niet of dat mag worden vermeld op het forum, je kunt het me anders wel mailen?

Ik hoor het wel, bedankt voor de reacties tot zover

Groeten,

Ewout

Dit kan je vinden op dit forum:
flybarless-waarom-wel-niet

En het gaat dan niet alleen over de rotorkop.
Er zijn heel veel technische verschillen te vinden in diverse CP heli setups.
En ook veel dingen die belangrijk zijn om een betrouwbare RC helikopter te vliegen.
Juist als je bij andere piloten gaat kijken, en veel leest in de diverse secties hier, dan zal je snel zien wat het allemaal inhoud.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Back