Advies voor het aanschaffen van een rc-heli

Hey tbe,

Mag ik vragen hoe oud je eigenlijk bent en wat is je budget ?
Hier in nederland heb je een winkel rcvliegshop.nl daar kun je voor 130 euro een complete set van de walkera hm4#1 kopen. deze krijg je compleet en nog eens een crashkit, trainingskruis en simkabel erbij. met die simkabel kun je je zender aansluiten op de computer zodat je eerst wat kunt oefenen met bv: FMS. en de crashkit is erg handig want je hebt eigenlijk bijna een comlete helikopter aan reserve onderdelen.

het punt wat jij wilt kopen de co-axiaal is dat het eigenlijk meer een speelgoed heli is, ze zijn erg makkelijk te vliegen. als je een fp koopt dan is de overstap naar een grotere heli VELE malen makkelijker, en geloof me je wilt groter als je hem onder controle hebt.

ik zelf raad je de 4#1 aan, zoals mixit al zei zijn de rotorkoppen wat zwakker maar hier kun je gemakkelijk een hm004 kop opzetten...

suc6

ik ben 12 en mijn voorkeursbudget is tussen de 100 en 200 euro, maar ik woon in vlaanderen, dus nederland is geen optie om naartoe te gaan...

Toch bedankt ;)

ok dan eerst even dit, je bent 12 en weet nog nix van modelbouw heli's af, ga dan ook niet in discussie met mensen die er al jaren mee vliegen want uit eindelijk moet je toch toegeven dat je fout zit. gezien je leeftijd is het mischien wel slimmer om een co-axiaal te nemen want fixed pitch is wel veel moeilijker en moet je in het begin toch redelijk wat aan uitgeven.

dat de winkel in nederland zit maakt nix uit. je gaat naar die site registreerd jezelf, koopt en laat het opsturen binnen 2 dagen heb je het thuis dus de winkel is het probleem niet.

weet je zeker dat je over een tijdje een grotere heli wilt gaan vliegen raad ik je alsnog aan een de HM4#1 te kopen want hiermee leer je wel egt vliegen ipv een co-ax waarmee je meteen de lucht in blijft.

Mijn leeftijd is geen argument daarvoor, mijn kennis over modelbouw (heel erg weinig dus) wel. Ik zei gewoon dat ik toch een extra batterij of 2 wou hebben omdat 10 min. echt veel te kort is om te vliegen, het duurt langer om naar het midden van mijn tuin te wandelen...

Ik denk zelf ook dat coaxiaal het beste is, want de heli die ik nu gebruik trekt op niets en is ook maar 2-kanaals.

Ik denk ook niet dat ik binnen het jaar of 2 een grotere heli ga vliegen, dus dat is geen probleem

en dat deze heli outdoor is vond ik op miracle-mart:
  • Outdoor flight helicopter,great power against wind;
  • Easy to fly with simple operation,designed for beginner;
  • Ready to fly out of box

Laatst bewerkt:
als je egt grotere heli wilt vliegen zal ik toch blijven zeggen een fixed pitch. qua buiten of binnen maakt het nix uit co-ax houd het buiten ook maar tot windkracht 1 dus daar hoef je niet naar te kijken. wel naar de overstap die jij wilt maken. van co-ax naar grotere (meestal collective pitch) is zo danig grote overstap dat je helemaal opnieuw moet leren vliegen, met alle gevolgen van dien. bv onderdelen VEEL duurder en veel minder crashbestendig. de hm4#1 is een heli die redelijk crash bestendig is en een helikopter waarmee je erg veel kan leren. over de batterij hoef je je geen zorgen te maken want de eerst komende tijd haal je de 10 min vliegen niet eens omdat je dan al terug naar binnen kan om te repareren.

En hoe zie je redelijk crashbestendig?
Als die heli van 2 m in het gras valt, is dat dan een probleem? en van 5m?

sorry voor al die vragen, maar dit moet ik echt weten voor mijn keuze.

nou iedere heli die crasht heeft vaak wel wat, bij de hm4#1 is de rotorkop het probleem, maar aan de andere kant is dit probleem erg mooi opgelost want het is 1 groot klik systeem. merendeel van de crashes is het eigenlijk gewoon weer alles vastklikken en verder vliegen. en zoals je al zegt van 2 en 5m zou ik nog niet eens aan denken.

verder begin niet op het gras ik heb dit 2 x geprobeert en als je heli dan naar de grond gaat slaan de rotorbladen meteen vast in het gras en dan gaat wel alles kapot. probeer eerst een lange tijd op een zo glad mogelijk oppervlak (ik op asvalt en gaat erg goed) en probeer eerst GOED te leren hooveren op een hoogte van 0,5m met de staart naar je toe. lukt dit ga dan zijwaarts leren hooveren en als dit goed gaat met de neus naar je toe. hierna kun je langzaamaan proberen wat in de hoogte te gaan.

en nog iets, VERGIS je niet hierin. die 2 kanaals die jij hebt is egt speelgoed vergeleken bij deze. je onderschat het egt HEEL erg.

en voor die vragen is geen probleem daar is het forum voor, alleen als je antwoord krijgt moet je geen antwoord terug geven waarin staat dat je het togh beter weet want waarom stel je dan de vraag...

Voorbeeld:
de big lama is voor buiten, daarom is ie groter, om meer kracht tegen de wind te hebben

windkracht 1 kan die hebben daarna is het over snap je ? wil je egt buiten vliegen met windkracht 2 of iets meer moet je al gouw gaan denken aan een 450. maar begin daar maar nog niet aan ;)

Ik ga natuurlijk eerst laag vliegen, maar ik wil wel weten hoe stevig het is... De heli die ik nu heb is eens van 1 m op steen gevallen, staartpropellor kapot, cabine gebroken :S

maar in het gras van 2 m (hij reageerde niet meer en vloog omhoog tot hij in failsave ging) had hij niets...

Ik onderschat dit ook niet, daarom wil ik juist coax, denk je dat ik van 2-kanaals naar een fp kan gaan zonder ervaring of training? Nee dus...

Het is trouwens niet echt mijn bedoeling om over te schakelen na 2 maand, misschien na een jaar ofzo, maar ik vind het gewoon leuk om iets de lucht in te krijgen en het er in te houden...

en denk jij dat je van een co-ax naar een fp kan zonder ervaring ? net zo veel,
en bij iedere crash gaat er wel wat aan dat is ook bij een co-ax. en het grootste punt is als jij iets de lucht in wilt krijgen:
een co-ax kan je nichtje van 4 bij wijze van spreken de lucht in houden.
een fp is iig nog een egte leuke uitdaging.

maarjah hierbij stop ik ermee tussen co-ax en fp ik heb je genoeg voorbeelden gegeven nu want je bent toch te eigenwijs om goede raad van wat meer ervaren mensen aan te nemen. als je egt wat groter wilt over 1 jaar ofzo bespaar je dan alle tijd en moeite en een hoop geld en doe het meteen goed met een fp, lees alles nog een paar x door hier en kies dan zelf maar.

maar het is nog steeds je eigen keus ik kan je wel gaan zitten overhalen maar die fout moet je toch zelf gaan maken als je zo eigenwijs bent.

als je verder nog vragen hebt laat ze maar horen.

Momenteel denk ik nog altijd aan coax, vooral door de uitleg op algemeen heli over waarom je wat moet kiezen... Maar deze week ga ik naar enkele speciaalzaken waar ze me kunnen tonen hoe goed iets vliegt en zo...

Sorry dat je me eigenwijs vindt, maar het probleem is dat ik verschillende bronnen gebruik waardoor de informatie soms wel eens kan botsen met hetgeen wat jullie zeggen...

Ik weet zeker,
dat de mensen die je willen helpen de beste informatie geven.

Ik had ooit ergens gelezen op het forum, iemand had ipv een vliegtuig toch lekker een hydrofoam gekocht. En daar had hij heeeel erg spijt van.
Aangezien je pas 12 bent kun je niet goed aan geld komen en kun je beter direct iets goeds kopen.

ik kan je er zelf maar 1 aanbevelen uit eigen ervaring omdat dit ook mijn 1ste heli is: HM4#1.

het is egt een heel goede beginnersheli en kan egt een hoop hebben, gisteravond vanaf 3m hoog eventjes kwijtgeraakt vloog de struiken in en toen op de grond schade,

rotorkop opnieuw in elkaar klikken 1 stukje plastic was afgebroken maar dat kost 1 euro en heb je in je standaard crashkit erbij dus dit was na een redelijk zware crash voor mijn doen 5 min sleutelen en ik kon weer verder.

En kan deze redelijk buiten vliegen (ik vlieg enkel als de bomen en struiken niet zichtbaar bewegen)?

AL een jaar oud ? dat wil zeggen dat er nog geen verbeteringen aan hoeven te gebeuren.

ik ga hier verder niet meer op in, je bent egt te eigenwijs.

Tja, ik kan toch niet weten wat de uitgaveduur voor een heli normaal is...
Als je eens naar andere dingen kijkt, na een jaar is alles al bijna verouderd... Het is beter dat ik het nu vraag dan dat later zou gebleken hebben dat ik een veel beter model aan mijn neus liet voorbij gaan...

Het is spijtig dat je niet meer gaat reageren, maar niemand verplichtje, dus doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan...

TBE, coax vliegen heeft eerlijk gezegd niet veel met heli-vliegen van doen. Het LIJKT net een helicopter, maar daar houdt het wel op.. neem een FP, koop een berg crashkits en CA-lijm en ga VEEL oefenen op een goeie sim (dus niet FMS, heeft OOK niets met helivliegen te maken). Steek je geld liever in een goeie sim i.c.m. een FP heli, ben je onder de 300 euro klaar en heb je meerdere jaren plezier.. het grote werk komt dan vanzelf wel.

tbe, je moet van de mensen die hier reageren wel aannemen dat ze veel van modelbouw weten. De meesten doen het al jaren lang, dus zullen er vast wel veel vanaf weten. Maarja, als je zo graag een co-ax wil, moet je hen niet raar aankijken als je er toch spijt van hebt.

Back