Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Hmm, wat is er nu weer gebeurd? :(

Tijdens het varen ineens een vreemd geluid, alsof er iets doorslipt. Terug naar de kant, koppeling gecontroleerd, drive dog gecontroleerd, niks aan de hand. Boel af laten koelen, weer gevaren, paar minuten alles ok. Maar daarna weer dat vreemde geluid. En schroef draaide ook nauwelijks meer, terwijl de motor (of in elk geval een deel ervan) nog gewoon draaide.

In de veronderstelling dat de as wellicht los zit in de rotor, heb ik de voorkant van de motor verwijderd. En dan ziet het er zo uit:

full


Da's toch vreemd? Wat is dat voor bruinig spul? Het is hard en zit muurvast. Hoort dit overal te zitten en is het deels weg? Of hoort het er juist helemaal niet te zitten? Het ringetje op de voorgrond (dat verbogen is), is de eerste ring die er op gaat.

Iemand enig idee wat hier gebeurd is?

Verder: ik wil de motor toch graag verder uit elkaar halen, maar hoe ga ik te werk? Kan ik de as naar voren trekken? Of moet juist de achterkant verwijderd worden en moet de as die kant op?

Hopelijk kunnen jullie me helpen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die bruine klodder is waarschijnlijk epoxy inderdaad gebruikt om de rotor te balanceren. Als de as los is van de rotor zelf moet je dat bijna kunnen zien of voelen..

Heb je de flexas gecheckt op doordraaien in de koppeling ?
Propas gecheckt of die nog verlijmt is met de flexas ?

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
 
Jullie hebben gelijk, het is om de rotor te balanceren. Aan de achterkant van de rotor zit zo'n zelfde klodder.

De as bleek overigens toch niet los in de rotor te zitten. Echt geen beweging in te krijgen.

@Savage: propas zit nog goed vast aan de flex-as. Flex-as in koppeling heb ik niet expliciet gecontroleerd. Zal ik de volgende keer doen. Maar eigenlijk lijkt het me onwaarschijnlijk: de as is nog nooit losgeraakt in deze koppeling en nu heb ik het ineens 2 vaarbeurten achter elkaar. Net nog even getest, en hij klemt echt goed.

Ben een beetje bang dat mijn motor stuk is. Met mijn eerste Rocket motor (kleine 2-pool) begon het ook op deze manier. Eerst rare geluiden en na een tijdje deed ie helemaal niets meer.
 
Pieter,
Dat bruine spul is zeker normaal,wordt gebruikt om elke rotor te balanceren,zonder het spul zijn je lagers zo weg .hoe warm wordt de motor ?, en controleer ook even de lagers van de rotor ,als daar iets fout gaat kan het evt ook je motor kosten .

Als de temperatuur te hoog oploopt kan de rotor demagnetiseren wat als gevolg heeft dat het magneet veld weg is ,het proces is niet omkeerbaar .
Maar neem aan dat er water koeling op zit ,controleer dat ook goed en controleer alle overige draaiende delen goed ,extra wrijving geeft ook meer opwarming motor. Loop ook de timing even na van de esc ,voor een 4 pole op 15 graden gaan zitten .

Suc6 , als je het euvel nog niet boven water is ....
 
Laatst bewerkt:
Ha Rob,

De timing staat op 15 graden. Dwz, ik heb het default laten staan, en de default is 15 graden, volgens de handleiding. Helaas kun je bij die ESC niet controleren waar ie echt op staat, alleen opnieuw instellen. Kan ik wel doen voor de zekerheid. Maar goed, op deze stand deed de motor het in elk geval altijd prima.

Of ie heet wordt, vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik voel wel altijd aan de motor/regelaar/accu na een vaart, maar dat is nogal subjectief. Regelaar blijft altijd koel. Motor wordt wel warm, maar lang niet zo warm als destijds mijn 2-pool in mijn Rocket. Die werd loeiheet (en ging dan ook stuk).

Wanneer is een 4-pool te warm? Als ik hem met mijn vingers aan kan raken, is het dan goed?

Alvast vooruit lopend op het advies dat nu komen gaat ;) : ja, ik ga zo'n infraroord thermometer bestellen. Toch wel handig denk ik. Welke temperatuur mag een 4-pool hebben na een vaart?

De lagers heb ik gecontroleerd. Niks aan te zien of te merken. Draait allemaal soepel. Inmiddels zit de motor weer in elkaar, dus straks nog maar eens proberen.

Alvast vooruitlopend op ellende, heb ik net maar vast 2 nieuwe motoren besteld. Weer een 1600KV en ook nog een 2000Kv. Gebruik ik pas als ie met de 1600KV perfect vaart hoor. En uiteraard met een kleinere prop. Maar dan heb ik hem vast. Dat wachten op bestellingen vind ik maar niks...
 
Hai Pieter,

De pijngrens ligt bij iedereen anders, als je er een vinger op de motor kan houden zonder gelijk deze terug te trekken , dan is hij niet te warm, maar een 4-pole mag max 80-85 gr Celcius worden, voordat demagnetisatie gebeurd , echter is het niet slim om deze grens op te zoeken .Met waterkoeling zal dit niet zo snel gebeuren , tenzij bv de water toevoer is onderbroken .
Je zal dit best goed voor elkaar hebben, was alleen een gedachte gang .:)

Voor de rest controleer of de lagers van de motor nog goed zijn , en zorg ervoor dat de druk op de lagers niet te groot wordt , zodat bij hoge toeren de flex-as niet axiaal aan het lager gaat lopen "trekken" .(Afstelling van de fiber ring )Lopen de lagers nog soepel, geen lawaai of knarsend geluid?, druppel olie af en toe kan geen kwaad .
Misschien zal het wel goed zijn, maar nakijken kan geen kwaad ...
Hopelijk een oplossing of bijdrage voor het oplossen van het probleem ,of zit het probleem wel heel ergens anders ....:-|


Suc6 :cool:
 
Als de motor wel draait en de prop niet is het eerste wat ik doe de koppeling een slag strakker zetten. Een beetje slip warmt de koppeling op waardoor deze uitzet en het probleem verergert. Aangezien het bij jou na een paar minuten "afkoelen" weer ff ging gaat mijn eerste gedachte die kant uit...

Er is maar heel weinig nodig voor een slippende flex in de koppeling...

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
 
Zo, bootje is stuk, ik ben blij! :D. Even uitleggen:

Ten eerste heb ik vermoedelijk de oorzaak van het vreemde geluid gevonden. Belletje ging rinkelen toen hij er na 2x varen zo uit zag:

full


As draait nu ontzettend stroef in koker. En de koker was werkelijk loei en loei heet. Wat ik vermoed: de flex-as is toch verzwakt doordat ik er een brander opgezet heb voor het hardsolderen. (Had Hendrix inderdaad gelijk). Waarschijnlijk is ie tijdens het varen steeds verder gaan vervormen, meer wrijving, nog heter, nog meer vervormen, etc. Op een gegeven moment zal ie wel zo stroef gedraaid hebben dat de motor moest kiezen tussen blokkeren en verbranden of gewoon doordraaien en de koppeling laten slippen. Het dappere motortje koos voor het laatste. :D.

Gelukkig had ik na Hendrix's waarschuwing al direct een nieuwe flex-as plus eindstuk besteld, dus ik hoef niet lang zonder boot te zitten.

Maar waar ik vooral blij mee ben (bij deze veel dank aan Roy van de Sande voor zijn tip): ik heb de as iets omhoog gezet ivm met mijn schommelproblemen en dat werkte! Staat een heel klein tikje omhoog en de boot ligt nu mooi strak op het water, ook na langere tijd volgas varen. Water was wel spiegelglad, maar ook onder die omstandigheden schommelde hij vroeger. Nu niet meer.

Ook al is ie nu effe stuk, een goed varende boot is nu wel erg dichtbij!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je mag jezelf gelukkig prijzen dat het hierbij gebleven is, dit had wel voor wat meer schade kunnen zorgen :p Ben blij dat de tip je geholpen heeft! Heb je al eens een mailtje gestuurd naar MHZ? Van een goedkoop rompje als mijn Pursuit of iets dergelijks, kan je verwachten dat het niet 100procent perfect is maar voor een kwaliteitsromp van MHZ vind ik dit eigenlijk wel erg. Je betaald tenslotte voor de kwaliteit die ze zouden moeten leveren..

Gr,

Roy
 
Als ik zo naar die flex as kijk, heeft die verkeerd om gedraaid. Zo'n ding moet, lijkt me, altijd zichzelf strakker op willen wikkelen als er kracht op komt te staan (dat die zichzelf strakker in elkaar draaid) zoals deze flex-as er uit ziet wou die juist uit elkaar gaan met het draaien.
Dus of een flex as zoeken die andersom loopt, of een andere prop er op en de motor andersom laten lopen als je eenzelfde flex-as gebruikt. anders kun je er vanuit gaan dat die zo weer gebeurd.
(je moet hierbij naar de buitenste laag draad kijken, als die strakker naar binnen gedraaid word door de kracht van de motor tov de schroef, zal de as nooit zo uit elkaar kunnen lopen. )
 
D'r klopt inderdaad iets niet aan de flexas... Hij is afgewikkeld wat door het solderen niet zou moeten kunnen.

Het probleem lijkt me daardoor verderop te zitten wat het solderen weer uitsluit als oorzaak...

Zou dat toch al vreemd vinden aangezien ik al mn assen zo doe en nog nooit problemen heb gehad.

Dan zouden alle hardgesoldeerde propassen ook niks anders als problemen moeten geven...

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
 
Ik heb een hardgesoldeerde flexas van OSE, ben een beetje lui soms, wordt al 2 jaar redelijk intensief gebruikt. Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd.

Gr,

Roy
 
Pak maar eens een stukje koperdraad, en haal daar de isolatie vanaf. als je de draad dan de ene kant op tordeert blijft die mooi in elkaar zitten, tordeer je deze de andere kant op, en het gaat er zo uit zien als hier boven.
vandaar dat ik denk dat de draairichting van de prop verkeerdom is tov die van de as.
 
Het is wel de goede as hoor. Net gekeken bij mijn Rocket, en daar lopen de windingen dezelfde kant uit, en zijn de draairichting van motor en (uiteraard ook) prop, hetzelfde.

Als de motor naar rechts draait (als je vanuit de motor naar de schroef kijkt), moeten de windingen van links onder naar rechtsboven lopen. Op die manier werkt de flex-as ook als vijzel die het water naar buiten duwt (en niet opzuigt).

'Toevallig' (niet toevallig dus) is dat ook de richting waardoor je de windingen strakker draait, en niet uit elkaar.

Ik moet toegeven dat het op de foto wel lijkt alsof de windingen uit elkaar gedraaid zijn, maar er zijn gewoon hele stukken afgebroken. Dat zijn de openingen die je ziet.

Een flex-as die de verkeerde kant op draait, houdt het volgens mij geen minuut vol. En zeker niet 10-tallen vaarten.

Wat betreft hardsolderen als oorzaak: misschien is hardsolderen an sich niet altijd slecht, maar ligt het aan de manier waarop. Ik heb de as met een brander echt flink heet gestookt. Misschien veel te heet. Als ik het de volgende keer met wat meer beleid doe, gaat het misschien wel goed.

@Roy, nee nog geen mail gestuurd naar MHZ. Maar gezien de kwaliteit van zowel de romp als het roer, heeft MHZ voor mij wel afgedaan. Chinees spul is inderdaad ook niet altijd goed, maar daar is de prijs dan ook naar. Als ik rompen toch nog recht moet trekken/duwen/plamuren en een dure roerhouder nog moet gaan verstevigen met carbon, kan ik voortaan net zo goed direct Chinese boten kopen.

@Klamath: dat met die koperdraad heb ik gedaan! En het bevestigde dat de draairichting voor de flex-as de juiste was.
 
Zo, met veel moeite de kapotte flex-as verwijderd uit mijn boot. Zat aardig vast.

Vraag: is het eindstuk (waar de prop zit) nog te redden? Daar zit nu dus de kapotte flex-as in. Is die los te krijgen? Heb wel eens gehoord dat de groene loctite losgemaakt kan worden door het flink te verhitten. Gaat dat werken?
 
Als het een verlijmde flexas is moet dat inderdaad lukken.
Alle loctite's zijn trouwens maar warmtebestendig in een zekere mate , boven de 100 graden is voor een hoop al te veel en de beste geven op bij 200 graden dacht ik.

Zou een moer op de as draaien , hem inspannen in de bankschroef en de boel warm stoken terwijl je met een tang aan de flexas trekt. De resten lijm daarna uitboren of met een dremel wegfrezen.
 
Back
Top