Advies voor volgende stap

Hallo,

Ik heb al aardig op het forum gezocht wat te doen als volgende stap in mijn heliwereld.
Ik vlieg momenteel met een Coax (niet het echte heliwerk dus) HM5#4. Ik vlieg er hoofdzakelijk mee buiten liefst zonder wind maar dat is bijna onmogelijk in Nederland. Dit gaat mij goed af mag ik zelf wel zeggen.
Nu ben ik ik niet geheel onervaren in de RC wereld want ik vlieg ook met gewone vliegtuigen met brandstof motoren.

Als ik de artikelen op het forum goed heb begrepen kan ik als volgende stap het beste een heli nemen van het formaat 450 of 500. Nu wil ik die stap ook gaan maken alleen heb ik nog een vraagje. Ik wil in principe een ARF aanschaffen en mijn eigen electronica inbouwen. Ik bezit een Multiplex zender Profi MC3030 op de 35MHz band. Mijn vraag is aan de leden van het forum of dit kan of beter niet kan worden gedaan.

Laatst bewerkt:
Dat kan prima ! de 3010 heeft alle benodigde mixers aan boord voor een helikopter, als je voor een 450 gaat heb je alleen een klein ontvangertje nodig, dat moet wel minimaal een dubbelsuper ontvangertje zijn.
Je hebt ook mini servo`s nodig.

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga mijn zender ombouwen naar de 2,4 GHz band want dat is beter.
Op dit forum staat beschreven hoe dit kan door een ASSAN module in te bouwen.
Zo'n dubbel super ontvanger heb je toch alleen nodig als je op 35 MHz band blijft zitten?

Groet,

Han

Mits je de antenne goed langs bijvoorbeeld het landingsgestel leid kun je makkelijk op 35mhz vliegen zonder extra poespas.

Helaas zitten bij de meeste kits enkel de Motor, regelaar en Blades met natuurlijk de heli, maar de servo's zul je veelal zelf moeten leveren. In het sponsor hoekje kwam ik een mini titan aanbieding tegen van 300 euro waar je dan alleen nog 4 servo's en batterijen voor moet hebben naast jouw zender. Deze kit kost elders snel 40-50 euro meer.
eenmalige-aanbieding-mini-titan-se

Als je nu nog spul voor een stuiver uit het verre oosten wilt laten komen terwijl je hier door de douane soms toch op een maand vertraging kunt rekenen, ben je er eigenlijk een beetje te laat mee wil je dit seizoen nog vliegen.

Met een beginners heli word het leuk als de onderdeeltjes binnen een dag of 2 op de deurmat liggen na bestellen voor het geval je wel crasht om de haverklap. En met de goedkopere alternatieven kom je toch vaak kinderziektes tegen die de meer aangeprezen merken toch al kwijt zijn.

Als ik het over had kunnen doen was ik nooit met gekloond spul begonnen en had ik gelijk een Trex 450 SE V2 gekocht met metalen tandwiel servo's. Vooral de servo's overleven veel meer. Alhoewel ik de heli wel direct uit Taiwan had over laten komen, dat scheelt namelijk zowat de helft met het bestellen hier in de EU...

De discussie kloon / 'echt' spul wil ik verder niet aanwakkeren, daar zijn de meningen erg over verdeeld. Dit was echter mijn ervaring.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back