Aer-O-Tec Orca

We verblijven inderdaad in Landhaus Kitzblick, we zijn zo'n beetje vaste gasten hier. Mooie appartementen en een omgeving waar heel veel te doen is. Helaas zijn momenteel veel liften dicht, we hebben de pech net na pasen hier te zijn waardoor de meeste hoge liften in onderhoud zijn. Daardoor zijn de mooiste hellingen nu niet bereikbaar. Volgende week gaan de meeste weer open, maar dan zijn we al weg.

Deze helling is bij Hollersbach, een goed half uurtje rijden hier vandaan. Maar er zijn aardig wat plekken waar je kan vliegen, Gert weet ze te vinden. Rijtijden varieren van 10 tot 50 minuten.
Onderstaand een filmpje met een paar plekken hier in de buurt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een filmpje van de Orca aan de helling in Oostenrijk.

Heel gaaf Raymond!

Even een vraagje over je aandrijving. Vlieg je op 3S of 4S? en welke prop heb je er op?

Justus, mijn Orca vliegt op 3S met een RF Model 16x10 prop. Hij klimt daarmee vlot en steil, volgens mij meer dan voldoende om 200 meter in 30 sec te halen.

Meteen even de motorgegevens uit de advertentie gehaald en hier neergezet, anders weet ik straks niet meer wat voor motor erin zit.
- Kontronik Drive 480, (KIRA 480-31 5.2:1 / KOBY 55 LV)
- 4 x S3150 in servo raampjes in de vleugel
- beide rompen JR DS3421 hoogte, S3150 op richting

Ik heb de advertentie zien staan idd. Helaas moest ik hem aan mij voorbij laten gaan.

Ikzelf heb mijn oog laten vallen op de Aer-O-Tec Crossfire EVO

F3B/F3F-model Crossfire

Ook zo'n fantastisch model. Eigenlijk bijna allemaal op die website ;)

Ik had 2 modellen bovenaan mijn lijst staan. De ene heb ik nu in bezit, de andere was de Crossfire. Ook ik was (ben!) erg gecharmeerd van de Crossfire. Voorlopig doe ik het even met alleen de Orca.

Afgelopen weekend F3F wedstrijd in Engeland.
Daar vlogen weer 2 Crossovers mee met heel goed resultaat.
Het is een fantastische kist, maar mindere floater dan de Crossfire(2).

Rick

Afgelopen week heb ik redelijk wat met de Orca kunnen vliegen in de Vogezen, Frankrijk. Ik ben erg blij met het model.
Ik heb met de lange en de middelste tippen gevlogen. Met de lange tippen is hij wat langzamer en float hij beter, maar hij rolt wel duidelijk minder goed. Je moet flink tegen de knuppel om hem om te krijgen. Prima voor rustig weer, maar bij rumoeriger weer zal ik al snel de middelste of korte tippen pakken. Daarmee rolt het model een stuk beter. Glijden doet hij met alle tippen prima, de glijhoek is over een groot snelheidsbereik goed. Ik wil nog wat experimenteren met een turbulator op de lange tippen, kijken of de respons van de rolroeren daarmee beter wordt. Het uiterlijk vind ik met de middelste tippen het mooist door de licht opstaande tipjes, maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk. De zichtbaarheid van de kleurencombinatir geel-rood is uitstekend, zowel boven je als tegen rotsen of bomen onder je.

In de thermiek kan de Orca aardig langzaam gevlogen worden, maar als je te langzaam gaat valt hij in de bocht en dat wordt afgestrafd met enig hoogteverlies. Ik weet van andere modellen dat je ze in de thermiek kan ophangen en ondertussen iets anders kan gaan doen, de Orca wil nog wel gevlogen worden. Relatief natuurlijk ten opzichte van andere F3J modellen, als ik de Orca met de Typhoon vergelijk thermiekt de Orca uiteraard veel eenvoudiger.
Met ballast heb ik niet gevlogen, was niet nodig. De Orca pikt ook zonder ballast makkelijk snelheid op. Bij vertikaal aanduiken gaat hij prachtig luid suizen. De snelheid lijkt een stuk lager dan de Typhoon, maar ik denk dat het snelheidsverschil minder groot is dan het lijkt omdat de spanwijdte bijna 2x zo groot is (een klein model lijkt al snel een hogere snelheid te hebben).
De remwerking van de flaps is enorm. Als je met oversnelheid aan komt vliegen en de flaps gaan uit dan is het echt of het anker uit gaat. Langzaam vliegend is de glijhoek met flaps vol uit niet heel slecht, maar je kunt goed duiken zonder veel snelheidstoename om hoogte kwijt te raken. Ik moet op het veld nog wat gaan oefenen met doellanden, maar dat zal geen probleem vormen.

De vleugels van de Orca zijn gemaakt van carbon. Misschien niet noodzakelijk voor de belastingen tijdens het vliegen, maar toch vind ik het bijzonder prettig omdat het oppervlak een stuk minder gevoelig lijkt voor beschadigingen dan een glasvezel vleugel.

Onderstaand een korte impressie.

........ Ik weet van andere modellen dat je ze in de thermiek kan ophangen en ondertussen iets anders kan gaan doen, de Orca wil nog wel gevlogen worden.......

Voor zover ik weet is dat bewust zo ontworpen, om hem daarmee ook zo gevoelig mogelijk te maken op thermiek.

Heb je nog gewogen wat hij met een zonder ballast weegt?

Mooie omgeving ook zeg!

@RickNL wat is het verschil in eigenschappen tussen de Crossfire EVO en de Crossfire 2 of the Crossover? Is daar iets over te zeggen?

@RickNL wat is het verschil in eigenschappen tussen de Crossfire EVO en de Crossfire 2 of the Crossover? Is daar iets over te zeggen?

De Crossfire 2 is heel goed voor grote en kleine hellingen waar je soepel vliegen kan.
Voor F3F wordt fe Crossover met succes ingezet waar je meer dynamisch vliegen moet om alle energie uit de helling te halen. Hierbij wordt veel meer gestuurd, en daarbij komt de Crossover beter tot zijn recht.

Rick

De Crossfire 2 is heel goed voor grote en kleine hellingen waar je soepel vliegen kan.
Voor F3F wordt fe Crossover met succes ingezet waar je meer dynamisch vliegen moet om alle energie uit de helling te halen. Hierbij wordt veel meer gestuurd, en daarbij komt de Crossover beter tot zijn recht.

Rick

Dus in mijn geval, met 70% bungee start (flitsch) en 30% maasvlakte en jaarlijks uitstapje naar de Alpen is een Crossfire 2 of EVO een betere keus dan een Crossover? Of is het ook weer niet zo uit te leggen?

Aan de andere kant heb ik al een aantal vluchten met de Tanga van Arjan gevlogen, en dat is ook echt een piloten kist. Erg precies, maar straft verkeerd sturen ook best duidelijk af.

Qua tekening vindt ik de Crossover trouwens stiekem wel weer de mooiste van het stel. Echter jammer dat hij met zijn 2700 mm voor mij 300 mm te kort is. Zoek toch eigenlijk echt een 3 meter kist ;). Hij is dan wel weer wat handzamer.....mmmm wat is het eigenlijk moeilijk kiezen in deze categorie :(

Dus in mijn geval, met 70% bungee start (flitsch) en 30% maasvlakte en jaarlijks uitstapje naar de Alpen is een Crossfire 2 of EVO een betere keus dan een Crossover? Of is het ook weer niet zo uit te leggen?

Voor Bungee en MV zou ik de Crossover aanbevelen. In de Alpen Of in NL aan de lijn themiek snuffelen, waarschijnlijk de Crossfire.
Ja de Crossover is 300 mm minder maar dat maakt hem ook meteen wat 'levendiger'. Het is maar wat je zoekt.
Welke je ook kiest, je leert er mee leven en vaak ook van te houden.

Rick

Heb je nog gewogen wat hij met een zonder ballast weegt?
Eindelijk ben ik daar even aan toegekomen.

Zweefromp, met oplopende spanwijdtes, gewicht resp. 2451, 2479, 2518 gram.
Electroromp, met oplopende spanwijdtes, gewicht resp. 2625, 2653, 2692 gram.
Ballast 489 gram, aan te brengen in 3 delen (163, 326 of 489 gram).

Op de site van Aer-o-tec zie ik een driezijdenaanzicht met een gewicht van 2130 gram (3,39 span), maar daar staat niet vermeld welke versie dat is (C45, C68 of C80). Ik heb de C68 versie.

Dat weet ik ook niet. Misschien is dat dan ook de V-staart?
In de test kwam hij met de C68 x-staart ook op net geen 2500gram.

Back