Afgelopen week heb ik redelijk wat met de Orca kunnen vliegen in de Vogezen, Frankrijk. Ik ben erg blij met het model.
Ik heb met de lange en de middelste tippen gevlogen. Met de lange tippen is hij wat langzamer en float hij beter, maar hij rolt wel duidelijk minder goed. Je moet flink tegen de knuppel om hem om te krijgen. Prima voor rustig weer, maar bij rumoeriger weer zal ik al snel de middelste of korte tippen pakken. Daarmee rolt het model een stuk beter. Glijden doet hij met alle tippen prima, de glijhoek is over een groot snelheidsbereik goed. Ik wil nog wat experimenteren met een turbulator op de lange tippen, kijken of de respons van de rolroeren daarmee beter wordt. Het uiterlijk vind ik met de middelste tippen het mooist door de licht opstaande tipjes, maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk. De zichtbaarheid van de kleurencombinatir geel-rood is uitstekend, zowel boven je als tegen rotsen of bomen onder je.
In de thermiek kan de Orca aardig langzaam gevlogen worden, maar als je te langzaam gaat valt hij in de bocht en dat wordt afgestrafd met enig hoogteverlies. Ik weet van andere modellen dat je ze in de thermiek kan ophangen en ondertussen iets anders kan gaan doen, de Orca wil nog wel gevlogen worden. Relatief natuurlijk ten opzichte van andere F3J modellen, als ik de Orca met de Typhoon vergelijk thermiekt de Orca uiteraard veel eenvoudiger.
Met ballast heb ik niet gevlogen, was niet nodig. De Orca pikt ook zonder ballast makkelijk snelheid op. Bij vertikaal aanduiken gaat hij prachtig luid suizen. De snelheid lijkt een stuk lager dan de Typhoon, maar ik denk dat het snelheidsverschil minder groot is dan het lijkt omdat de spanwijdte bijna 2x zo groot is (een klein model lijkt al snel een hogere snelheid te hebben).
De remwerking van de flaps is enorm. Als je met oversnelheid aan komt vliegen en de flaps gaan uit dan is het echt of het anker uit gaat. Langzaam vliegend is de glijhoek met flaps vol uit niet heel slecht, maar je kunt goed duiken zonder veel snelheidstoename om hoogte kwijt te raken. Ik moet op het veld nog wat gaan oefenen met doellanden, maar dat zal geen probleem vormen.
De vleugels van de Orca zijn gemaakt van carbon. Misschien niet noodzakelijk voor de belastingen tijdens het vliegen, maar toch vind ik het bijzonder prettig omdat het oppervlak een stuk minder gevoelig lijkt voor beschadigingen dan een glasvezel vleugel.
Onderstaand een korte impressie.