Al een tijdje bezig aan een nieuwe motor , maar door al de heisa hier op het stoom forum heb ik mij maar op de achtergrond gehouden. De motor is een schaalmodel op 1/2 van een amerikaanse firma uit het jaar 1914. Gietstukken ( 11 stuks ) komen uit England van "myfordboy" Tik die naam maar een keer in bij YouTube en er verschijnen tientallen filmpjes hoe hij te werk gaat. Een aanrader! Verdere info :myfordboy blog and online resources Mijn motor is nog niet klaar , er mankeert nog een carburator en een houten onderstel. Het vliegwiel heeft een diameter van 250 mm , en dat lukt nog net op een myford. Dirk
De gietstukken zijn van aluminium. Het vliegwiel is aan de buitenkant hol uitgedraaid en volgegoten met lood. Daarna is er nog een ijzeren ring rond gemonteerd . Het resultaat is een vliegwiel dat ( aan de buitenkant ) minstens even zwaar is als een gietijzeren exemplaar. Dirk
De motor draait! Als spoel gebruik ik een "ballast" van een 36 watt buis lamp. Een bougie is niet aanwezig , binnen in de cilinderkop zit een onderbreker . Bij het openen krijg je een klein vonkje , voldoende voor de ontsteking. Het toerental is geregeld doormiddel van een gewicht in het vliegwiel. Bij een toerental boven de 300tr/min. blijft de uitlaatklep open staan. Zo ongeveer om de 16 a 24 slagen volgt er daarom een arbeidsslag. Brandstof is butaan gas. http://youtu.be/FWKScy_Tvq8 Nu kan ik aan de afwerking beginnen. Dirk
Heel mooi Gea. Ik begrijp alleen 'het nut' niet echt (of echt niet) van deze in mijn ogen onregelmatige loop. Wat is daar het voordeel van?
Het is een eenvoudige manier van toerental regelen. Een gasklep was niet aanwezig. Als het toerental te hoog dreigt te worden blijft de uitlaat open staan.Als de motor meer vermogen moest leveren werkte de klep normaal. Het is volgens het principe "hit and miss" Hier is het wel een 8 takt , dus : aanzuigen ,compressie, arbeid, uitlaat, uitlaat, uitlaat, uitlaat, uitlaat en dan terug aanzuigen. Bedoeling was om te koelen. Via de uitlaat wordt er buitenlucht aangezogen waardoor de temperatuur in de cilinder zakt. En het werkt prima, motor komt niet boven de 50-60 graden. Dirk
Enig idee hoe het gaat klinken met belasting erop, want dan zakt het toerental natuurlijk veel sneller. Hij blijft nu ook niet altijd "8 takten", is dan wel elke 2de toer een klap en wordt dan de motor wel te warm? Het principe is toch een 4 takt motor met alleen een bediende uitlaatklep? Inlaat met lichte veer belaste klep? Houdt je de uitlaatklep op de neergaande slag dicht zuigt hij mengsel aan, dat kan na comprimeren ontstoken worden. Ik ken de term 8 takten namelijk niet.
Neen het is een echte "8 takt" ,dus om de 4 omwentelingen een ontsteking. De krukas - nokkenas heeft een tandwielverhouding van 1 op 4 in plaats van de gebruikelijke 1 op 2. Ook bij belasting zijn er 4 "uitlaatslagen" die eigenlijk tot niets dienen. Bij niet belasting zijn dat er 8 of soms zelfs 12. Dezelfde nokkenas bedient trouwens ook de onderbrekings kontakten in de cilinderkop. De inlaat is een zuigklep. In het nep reservoir zit trouwens een tweede zuigklep. Hier wordt de gastoevoer mee geopend. Het gas kan uiteraard niet constant stromen , het mag enkel tijdens de inlaatslag. Dirk
Nog een keer een motor gemaakt. Deze is een "hit en miss" , maar een normale 4 takt met zuigklep. Gemaakt met de tekeningen uit "de modelbouwer" Enkel vliegwielen zijn gietstukken , de rest is opgebouwd uit ruw materiaal. Moet uiteraard nog geschilderd worden , maar ik kon het niet laten om al een filmpje te maken. Dirk