Aero-naut Classic ligging in het water

Discussie in 'Speedboten' gestart door hobbyist, 23 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het nu nog even te druk met vliegtuigen bouwen en vechten met het UWV.
    Denk dat het pas ergens in de winter wordt.

    GJ
     
  2. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb geduld hoor. ;-)

    Met een helikopter kan je me ook helpen hahaha.

    Maarre waar is TS gebleven?
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    De term "uitgelegd" is vaktaal wat je voor de leek kunt uitleggen als dat het er voor is gemaakt.
    De 600 komt beter tot zijn recht of kan beter gebruikt worden t.o.v. een 400, als er meer dan 30 wattjes aan vermogen verstookt moet worden.
    Een 600 wordt bij 100Watt as vermogen niet echt overbelast, terwijl een 400 er hard aan moet trekken.

    Ja, voordat ik de vraag stelde hoe het bootje in het water hoort te liggen, was bij mij al bekend wat er zou gebeuren als ik met het motortje het schroefje zou aandrijven.

    De hele discussie die volledig uit de klauwen begint te lopen, daar ben ik niet de aanstichter van.

    Ik heb maar één vraag gesteld, hoe hoort het bootje in het water te liggen, daar heb ik heel wat berichten terug een antwoord op gekregen van @pompebled, waarvoor dank.

    Een vliegtuig heeft een propje en een bootje een schroefje die twee mag je niet met elkaar vergelijken.
    Met die 15% zit ik inderdaad aan de lage kant, het is 20%.:)

    Ja dit is een mooi gegeven om rekening mee te houden.

    Voor mij geen reden om een motortje met een lagere kV toe te passen, het exemplaar wat ik nu gebruik heeft plenty genoeg koppel om het mini waaiertje op 10k aan te drijven.
    De regelaar regelt erg fijntjes over het volledige bereik waardoor de begrenzing niet echt opvalt. En ook het relatief lage motorstroompje gaat er geruisloos door.

    Het waaiertje kan toch niet meer dan 25 joule energie verplaatsen. (ja joule is een andere eenheid dan de wattjes) 1 joule is 1 watt / seconde.

    Bij het toepassen van een motor met een lagere kV is het nog maar de vraag of dat het hier in de rommel la ligt en dan is ook nog de vraag of de as dezelfde dikte heeft.
    En het enige wat ik win is een lagere motor stroom, terwijl het gedissipeerd vermogen nagenoeg gelijk blijft.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    koppel = stroom / Kv (alles in SI eenheden)
    toerental = koppel × Kv
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @hobbyist 1J = 1Ws (niet: W/s), maar daarvoor ben je hobbyist, toch?
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Oh wa erg,
    Waar staat in mijn tekst de letter combinatie W/s?

    Een vriendelijk en oprecht verzoek, schuif me niet iets kei foutst in de schoenen, wat je zelf hebt bedacht.

    Dank u wel!
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Mijn advies: verhef "vriendelijk en oprecht" tot basis-grondhouding, dan hoef je dat niet expliciet bij bepaalde berichten te zetten.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Hier dus zo’n beetje :)
    Desondanks vaart het bootje prima, toch?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina