aerodynamica vs hydrodynamica discussie

Edit moderator:
het topic van GP man zijn boot ontaarde in een discussie over roeren
hier de afsplitsing

Totaal gestoord! (maar wel erg leuk...)

Klein vraagje: je roer(en), op de foto lijkt de scherpe kant vooraan te zitten, en de bolle kant achteraan. Klopt dit?

Klein vraagje: je roer(en), op de foto lijkt de scherpe kant vooraan te zitten, en de bolle kant achteraan. Klopt dit?

ja idd klopt dit het roer moet als het ware door het water heen snijden dus scherpe kant voor en stompe kant achter

niet om vervelend te doen. maar volgens mij moet juist de bolle kant voor en de scherpe kant achter om ervoor te zorgen dat de streamline goed loopt. maar ik kan me vergissen.

ik meen dat ze het cavitatie ofzoiets noemen. als je stuurt met een scherpe kant aan de voorkant ontstaan er luchtbellen aan de zijkant waar de minste druk is en kan je wel eens rare dingen mee maken. dat is in de zeilsport een bekend fenomeen.

maar verder ziet het er erg 8O uit.!!!![/quote]

Bastiaan zei:
niet om vervelend te doen. maar volgens mij moet juist de bolle kant voor en de scherpe kant achter om ervoor te zorgen dat de streamline goed loopt. maar ik kan me vergissen.

ik meen dat ze het cavitatie ofzoiets noemen. als je stuurt met een scherpe kant aan de voorkant ontstaan er luchtbellen aan de zijkant waar de minste druk is en kan je wel eens rare dingen mee maken. dat is in de zeilsport een bekend fenomeen.

maar verder ziet het er erg 8O uit.!!!!

Wat jij zegt kan misschien kloppen voor Zeilboten, maar bij een snelle speedboot, gaat dat niet op en zal de bolle kant GIGANTISCH remmen....

De voorkant moet wel degelijk scherp en de achterkant hoort gewoon plat maar ook geslepen, zodat het water makkelijk los laat......

just my 2 pence :D

Overigens hele vette boot :D
ik ben hem ook aan het volgen op een ander forum (ik noem geen namen :P ) :roll:

Ik ben toch bang dat de bolle kant voor moet. Het is wel zo dat hoe hoger het Reynoldsgetal (maat voor snelheid in verhouding tot lengte) het dikste punt steeds verder naar achteren gaat liggen, maar nooit meer dan 50%.

Voorbeelden zijn er te over:

Windmolenblad, waarvan de tips tegenwoordig aardig richting geluidssnelheid gaan.

Propellor van een vliegtuig

Vleugel en wingtip van een vliegtuig

Schroef van een boot (lange, dunne bladen, met het dikste punt op 50%)

Je loopt met een te bolle achterkant het risico op een cavitatiebel, welke tot voor de helft van het roerblad kan uitbreiden, waardoor het roer in een bel waterdamp terechtkomt, en dus je roerdruk verliest, met alle gevolgen van dien.

Probeer anders op Internet een profielenprogrammaatje op te snorren, en kies bijvoorbeeld het NACA 00 profiel, met een kleine dikte (4-6% oid). Ook kan je dmv de rekenregels voor profielen de weerstand uitrekenen. Dat is soms erg verrassend.

Beste skiff kijk eens op de site,s van
www.mtc-powerboat.de en www.hydromarine.de kijk daar eens en dan zul je zien dat de roeren allemaal met de meskant naar vooren staan 8O .
En dat zal tog niet voor niets zijn :? maar als jij een beteren oplossing heb :lol: neem eens kontakt op met die bedrijven en vraag het eens aan hun :wink:.
En leg dan ook uit wat je ons probeert uit te legen :oops: en meschien zien we jou waarnemingen wel terug in de nieuwe generatie roeren 8) .
Ik zeg maar zo niet geschoten is altijd mis 8)

ik vaar nu al meer dan 2 jaar met de scherpe kant naar voren met snelheden van 90+ km/u en nooit problemen gehad met cavitatie en alle roeren worden zo geleverd dus hou ik het hier lekker bij

geoffrey

Donderdag krijg ik iemand van het MARIN op bezoek, zal hem het eens voorleggen, als ik tijd heb.

Zag idd op de links dat de scherpe kanten allemaal naar voren wezen.

@ skiff, kijk eens bij de vliegtuigen naar de X-15. Deze heeft heel dunne vleugels en het kielvlak is 3 hoekig met de scherpekant aan de voorzijde en de achterzijde is gewoon recht afgesneden.

Bij zeer hoge snelheden is een redelijk dikke achterzijde van het roer noodzakelijk. Aan de voorzijde messcherp om de water/luchtmoleculen uit elkaar te dwingen en dan aan de achterzijde een behoorlijk stuk uit elkaar zodat de water/luchtmoleculen daar niet tegen elkaar opbotsen, maar zich daar weer netjes naast elkaar leggen. Dit botsen zou zorgen voor extra onnodige weerstand. En aangezien op dit vlak water met lucht te vergelijken is, gaat dit voor beide op, alleen is dan bij water de snelheid een behoorlijk stuk lager vanwege de hogere dichtheid.

@ Skiff :

Kijk eens goed naar de vorm van de roeren
bij rc-speedboten :

Nergens een BOL stuk te vinden.
De roeren zijn WIGvormig, van bovenaf gezien.
De achterkant is SCHERPkantig, om het water makkelijk
"los te laten" .
Romp van een speedboot : allemaal SCHERPE kanten,
geen rondingen zoals bij een zeilboot.
Speedboot moet water makkelijk loslaten om hard te gaan.

Over jouw voorbeelden : zijn voorbeelden waar LIFT nodig is.
Lift is wel het laatste wat wij willen bij een SCHEEPSroer.

Gerwin

@Skiff, heb je die meneer van Marin al aan de jas kunnen trekken hierover?

bij speedbooten is de voorkant van het roer volgens mij altijd scherp en het liefst messcherp
zodat deze makelijk door het water snijd

de achterkant van het roer zijn 2 90 graden hoeken dus de eerdergenoemde wig vorm
dit is zo zodat het water makelijker "los" laat en de boot minder weerstand ondervind

sommige mensen gebruiken voor hun roer een mes omdat deze erg scherp zijn

ik stel voor om over dit onderwerp een ander topic te openen want het gaat eigenlijk een beetje Off-topic

Groeten Gerjan

om nog heeel even trug te komen op welke kant van het roer nu het best naar voren kan, ik werk toevallig in de vliegtuigindustrie, en niet de eerste beste fokker of boeing maar aan F16's. Deze dingen zijn gebouwd om sneller dan het geluid te vliegen. De algehele stelregel in de aerodynamica is :

Een vlakke plaat geeft het minst weerstand! Bij de F16 komt dit tot uitdrukking in een wigvorm aan de voorkant van het roer, en een messcherpe achterkant. Voor snelheden beneden de geluidssnelheid is de beste vorm een druppelvorm, dus licht bol aan de voorkant, en alsnog scherp aan de achterkant. De scherpe achterkant dient ervoor om het weater nog beter los te laten. In je huidige opstelling zal het water door het roer opzij geduwd worden, en een vacuum creeren precies op de plek waar je roer ophoudt, en dus weerstand opwekken.

Dus het best voor veel snelheid en weinig weerstand :

http://groups.msn.com/_Secure/0RAA0...ujYaA8mC4/roervorm.bmp?dc=4675495931802965228

Een speedboot met schroef aandrijving zal nimmer door de geluid barrière gaan.

Aërodynamica en water verplaatsing zijn volgens mij twee totaal verschillende theorieën.
Een bolle of vlakke kant naar voren gericht, zal meer weerstand veroorzaken dan een messcherpe kant.
En de vacuüm die achter het roer ontstaat zal minimaal zijn.
Misschien heeft dat te maken met het moleculen opbouw van water.

Jongens.... ooit wel eens gedacht aan dat een vliegtuigvleugel iets op moet wekken ???? lift bijvoorbeeld ???

natuurlijk spelen er verschillende factoren een rol, echter is het wel zo dat bij een speedboot ernaar gestreefd wordt om de weerstand zo gering mogelijk te maken en daarnaast moet het ook nog een beetje sturen !!!

Hierbij een piccie van het echte voorbeeld... hebben wat geflipte studenten op een zaterdag middag uitgedokterd.......

daggut niet....................Peet.................8)

ruder2.jpg

Belangrijk (elementair waarschijnlijk) verschil tussen hydrodynamica en aërodynamica: water is niet samendrukbaar, lucht wel.

Nog een overweging: vleugels moeten altijd lift leveren, water- en luchtroeren alleen bij stuurbewegingen. (ohgottegot, roeren die lift leveren, schiet me maar af jongens ;) )

paf :lol:

De lift die jij bedoeld, kun je omschrijven als een zijdelingse druk :)
Dus lift is misschien een verkeerde verwoording, maar de gedachte erachter lijkt mij gewoon te kloppen hoor :)

SimoN

Je hebt in het water 2 soorten stroming... "laminent flow", dit is een stroming evenwijdig aan het roer / zwaard en "Turbulent flow", een stroming die om het roer/zwaard draait.

Laminent flow geeft minder drag dan turbulent flow. Je moet het roer dus zo vormen dat je een laminent flow creëerd.

Bij zeilboten is het inderdaad zo dat het roer aan de achterkant scherp is en bol aan de voorkant. Of het bij speedboats ook zo is weet ik niet

Ron :

Beetje ongelukkige benaming misschien ja: "lift",
in combinatie bij roeren.
Betere benaming zou inderdaad zijdelingse druk zijn, misschien.

MAAR(!!!!!!!!!) : Bij de echte extremisten word soms zelfs
de onderkant van roerblad nog gebogen, en scherp gemaakt,
om maar geen opwaartse druk (nog een term) te genereren.

En : turnvinnen : worden alleen aan buitenzijde van romp
geslepen, binnenkant niet. Een quasi vleugelvorm dus.

Gerwin

Hey solex, die turnfin lijkt mij alleen aan de buitenkant geslepen wordt
Omdat, als hij rechts zit, je neem ik aan graag rechtsom wilt :P
Ovals oid....

Het slijpen aan de buitenkant zorgt dan voor een druk naar de andere kant....
Als je de kont dan naar links drukt, gaat de neus naar rechts, evenals het roer die naar rechts stuurt, geeft een soort stuur boost :P

En de onderkant laten ze toch ook schuin omhoog lopen??

<---------- neus van de boot en de onderkant van het roer loopt overdreven zo: /
bedoelde je dat?????

klopt, maar dat is dan om te voorkomen dat de neus teveel het water in wordt gedrukt in een bocht, door m een beetje onderuit te zetten krijg je t effect van een hoogteroer, doordat het roer de kont van de boot in t water trekt....

en het afronden is inderdaad om de turbulent flow wat gecontroleerder langs het blad te laten lopen, je hebt wel turbulentie maar gecontroleerd !!
en door het blad af te ronden laat de druk op t roer niet ineens los, en houd je stuur.....

Begint een leuke discussie te worden..... straks props doen ?????

Balle.................Peet...............8)

Back