Aeronca C3 30 inch

Sowieso is t verstandig bij grotere modellen de staartvlakken verstelbaar te maken net als eventuele rolroeren. Maakt t qua afstellen makkelijker en meer punten statisch..
 
Ik heb de tutorials van Mike Stuart op internet gevonden en gelezen.
Hij schrijft hier ook over.
 
Laatst bewerkt:
Eerste laagje spanlak is aangebracht.
Tipverdaaiing van 1,5mm op het einde van de achterlijst doorgevoerd.
Nu het meest moeilijke deel.
Twee dagen laten drogen :-)
P_20231010_143039.jpg
P_20231010_143106.jpg
 
De bouw ging voorspoedig tot dat ik te enthousiast met spanlak op de vleugel bezig ging.
Bespanning van de vleugel verwijderd en al gestart met het opnieuw aanbrengen van papier.
Rompje is gelukkig gereed.
P_20231016_173036.jpg
P_20231016_172957.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de linker vleugelhelft spanlak aangebracht.
Is nu al super strak en twijfel of ik het hier bij laat.
Eerst twee volle dagen laten drogen.
Rechter helft is nu alleen nog maar met water besproeit.
P_20231017_172232.jpg
P_20231017_172217.jpg
P_20231017_172226.jpg
 
Dit is het meest vreemd uitziende model welke ik ooit gebouwd heb.
Vind ik het een mooi toestel?
Laat ik het omschrijven als bijzonder uiterlijk, maar vind het wel wat hebben.
Sta aan de vooravond om het geheel te assembleren.
P_20231018_191826.jpg
P_20231018_191855.jpg
P_20231018_191848.jpg
P_20231018_191832.jpg
P_20231018_191822.jpg
P_20231018_191839.jpg
 
Vergeet je niet wat aandacht te besteden aan de documentatie?

Er zijn een aantal minimale vereisten namelijk voor de jury...
 
Na montage van de ruitjes en de uitlaat is het model gereed voor de test en trimvluchten.
Het huidige gewicht resulteert in een vleugelbelasting van 10,5gram.
Geen idee of dit gunstig is , maar mijn gevoel zegt van wel.
Motor,tank en propeller zijn wel een derde van het totale gewicht.
Eventueel nog spandraden aanbrengen voor de scale looks.
P_20231024_184429.jpg
P_20231024_184541.jpg
P_20231024_184443.jpg
P_20231024_184434.jpg
P_20231024_184457.jpg
P_20231024_184536.jpg
P_20231024_184527.jpg
 
Laatst bewerkt:
De hele grote nieuwe electro kist van Richard Crosseley is 9 gr/dm2.

Het gaat er vooral om dat het qua snelheid een beetje realistisch gaat. Als het door over powered hard vliegt heb je nog niks aan een lage belasting.

Ik ben geen expert op t gebied van CO2. Maar ik weet dat er een vlieger is die bij elke vlucht de vulling van de tank weegt. Zo kun je reproduceerbaar vluchten maken. En weet je op een bepaald moment met welke vulling het model goed vliegt...
 
Klopt en nu is het van belang om de twee cilinder zo af te stellen dat een langzame vlucht kan worden gerealiseerd.
Voor volgende week wil ik alles afgesteld hebben om zo tijdens de IIFI nog maar kleine correcties hoef door te voeren
 
Er is 3,5 gram gewicht in de neus nodig voor de correcte balans.
Wel vreemd met een dergelijk motortje voor de aandrijving.
Uitlaatje aan de onderste helft van het motorkapje vastgemaakt.
Na de eerste vluchten de spandraden aanbrengen
P_20231029_114658.jpg
P_20231029_111021.jpg
P_20231029_110804.jpg
Gereed voor de test en trimvluchten.
 

Bijlagen

  • P_20231029_110922.jpg
    P_20231029_110922.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Vergeten jullie de materialen declaratie niet?

Korte verklaring dat alles door jezelf is gebouwd behalve bijv:

Wielen, propellor, motorkap van plastic etc...
 
Back
Top