aeronca c3

ik heb eentje van topflite:
deze heeft vorig jaar gevlogen, maar door een breuk in de aansturing van de hoogte is deze gecrashed. hij is terug hersteld, alleen moet de motor enzo er terug in.
De grote van ziroli die heb ik deels geruild voor de fokker kit...
deze zal ik dus niet afwerken: reden... veel te technisch, en vooral omdat er een 80cc op moet... dan zit je zowiso categorie 2 en bij ons zitten we op 80DB grens... dus dat is heel wat aanpassingswerk.
wel ben ik bezig met een kleinere mustang(voor de WO2vlieger he:p)
maar dit is ook een project van lange adem en duur, maar is niet erg.

P1100607.JPG

romp +staart ruwbouw af 610 gram met landingsgestel...
moet nog geschuurd worden, de neuspanelen zijn ook al gemaakt.

servo's voor hoogte en rudder denk ik aan 25grams servokes, maar waar plaatsen heb ik nog geen idee(zwaartepunt)

P1100616.JPG

P1100621.JPG

voorlopige stand van de romp met enkele voorlopige kaliberkes voor motorkap en cockpitkap.

de 2 vleugelhelften zijn ook gelijmd( 4liggers over de ribben) maar hier is nog heel wat werk aan.

tempo van bouwen licht momenteel idd wel wat hoog...heb nog enkele weken vakantie, vriendin is altijd laat thuis van werk, we hebben geen tuin te onderhouden, geen kinderen,...
enkel zorgen dat savonds het potje op tafel staat en het huis proper is...
we moeten toch dringend eens aan een eigen huis denken vrees ik... "werkplek" zit al in mn hoofd:p

maar vanaf dan begint alles he...:)

Dat ken ik, en dan heb je een eigen huis, en dan is je geld op. Zeker als je ook nog een kleine krijgt.
Maar het goede nieuws is dat er niks mooiers is dan dat laatste!

eventueel dat dit draadje naar de gewone bouwverslagen moet?? want echt 100%schaalafwerking zal er niet op komen denk ik(wordt ie anders te zwaar)

de neus eens voor 80% afgewerkt. als ik hoogte en rudderservo + ontvangeraccu in de staart breng zal er normaal geen probleem zijn voor het zwaartepunt.

P1100626.JPG

eventueel dat dit draadje naar de gewone bouwverslagen moet??

Ben je nou helemaal?
Juist kisten als deze zijn de leuke dingen op een schaalforum!

Mijn persoonlijke mening is dat 100% schaalafwerking maar voor ca.3% van alle bouwers hier geldt.
De echte schaalpuristen dus.
Er zijn hier een hoop zeer goede bouwers die genoegen nemen met zeg 80-90%, gewoonweg omdat ze de tijd of middelen ervoor niet hebben, en er gewoon tevreden mee zijn.
Ook al bouw je een stand-off scale kist, plaats hem hier.
Het is motiverend voor anderen, leuk om te ervaren en tevens leerzaam.

Wat zou deze afdeling van het forum stilletjes worden als we de rest uitsluiten!

Lekker doorgaan hier dus a.u.b.!!!
Ik geniet

Groeten, Ralf

als ik hoogte en rudderservo + ontvangeraccu in de staart breng zal er normaal geen probleem zijn voor het zwaartepunt.

IN DE STAART???

ik zou verwachten met zo'n korte neus, dat je juist alles uit de staart weg wilt houden?
waar denk ik verkeerd?

ja het modelletje heeft een wingspan van 209cm. maar nergens op het WWW heb ik al van die span een bouwverslagje gevonden dus ook nergens een "vliegklaar" gewicht.
wel staat er op het plan dat het model vliegt met een 6,5cc...(weegt iets van een 400gram incl demper??)
wat ik heb is een 13cc 4takt boxer... qua power wel ongeveer gelijk maar een gewicht van een 750gram... dus dik 400 gram zwaarder.

daar zit het hem... dus vooraan dik 400gram meer dan voorgeschreven. wel kan ik gewicht besparen( iets lichtere wielen nog) 25grams servokes ipv standaards en een lifpo van 65 gram ipv nimh van 140...
als ik alles grof uitreken denk ik tussen de 2,5 en 3kg uit te komen...
dus bouw je hem electro of met een 6,5cc zal die wel onder de 2kg kunnen... maar bij ons is er zowiso altijd wind, dus wat extra gewicht kan geen kwaad
moest deze goed vliegen zou ik het wel overwegen om hem in de toekomst schaal 1/3 of 1/4 te maken, lijkt me gewoon een origineel en leuk vliegend model.

en hebben die modellen dan geen bult lood in de neus??
Kijk maar naar een Piper, daar moet altijd lood bij met zijn korte neus, en dat is bij deze nog erger.
heb je m al gebalanceerd, zo voor het idee?

jup, gewoon eens vastgenomen op het zwaartepunt. stabilo en rudder er gewoon met klevertjes aangehangen. enige wat achteraan nog nodig is zijn de spankabels/struts.
als ik hem zo balanceer heb ik +- 120gram nodig in de staart(met de vleugel in orde zal het mss wel ietsjes minder zijn, maar dat komt overeen met 2 25grams servokes en een 60/70 grams accu denk ik...
o ja staartwiel moet er ook og bij achteraan...

ik heb vanmidag die van mij eens goed bekeken en op gewogen ik denk dat ik met een beetje schuifen van de ontvanger accu er geen lood in hoef te doen hoor kom aardig uit met alles er in

zou goed kunnen, mijn motor is wel dubbel zo zwaar... daarmee:p maar lood ga ik ook niet hoeven te gebruiken hoor, gewoon wat schuiven met componenten:p

jup, de romp is wel zo goed als klaar de motor staat er ook op. de vleugel moet verder beplankt worden. ik doe dit op een later stadium. ben momenteel druk bezig met enkele wintertoestelletjes klaar te zetten, en met mijn fokker dr1 op schaal 1/3.
maar het is redelijk druk hier, maar liever wat opt gemak e

oooooo wow dr1 die staat hier ook nog op het verlanglijstje
maar heb ook nog de sudan falk liggen die ga ik nu eerst afmaken
daarna eens kijken wat het word

tekening eronka c3

hallo
mijn vraag is heb jij een bouwtekening van de eronka c3 ik zit te denken aan een spanwijdte van ongeveer 2 a2.50 a 3m
ik heb namelijk een 50 cc bokser

ik ben zeer benieuwt
je mag me ook gewoon even mailen vind ik gemakkelijker

f.boerema@home.nl

vrg fre

Back