(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 8 dec 2018.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb de fout van de takel ook over het hoofd gezien, maar daar ben ik niet rouwig om, want dan had je weer dank zei mij de boel af moeten breken en opnieuw maken:rolleyes: en deze keer is het niet mijn schuld;). Het goede voorbeeld stond wel in mijn verslag van de Sovereign; https://www.modelbouwforum.nl/threads/sovereign-of-the-seas.242187/page-50 , ik heb wel het halende part niet langs de grote mast laten lopen, maar zover mogelijk naar voren gezet op een belegpunt naast de sloep (wat geheel een eigen inbreng was en eigenlijk ook niet helemaal correct, alhoewel het grootzeil er mooi achter past)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dan blijft er maar ééntje over die de boel in de war schopt:rolleyes:
     
    Stephan Kertész, pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Piet volgens mij zit de takel bij jou SotS ook verkeerd :weetnie: de lopende hanger zie ik daar toch echt aan de grote mast zitten ipv aan de fokkemast zoals het in genoemde boeken beschreven word...
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dan zou ik nog maar eens goed kijken Koos, want nu ben je toch wel goed mis (lees de tekst ook maar eens die er bij staat, de hanger zit toch echt onder de fokkemars. Een paar pagina's verder zie je het hele plaatje) https://www.modelbouwforum.nl/threads/sovereign-of-the-seas.242187/page-54
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ach die moeten er toch ook zijn nietwaar ;);)
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Hier hangt de lopende hanger toch aan de grote mast??:
    upload_2019-12-26_22-17-23.jpeg
    Zo zou het moeten zijn:
    14B93201-5AD4-4272-9016-48C84ED1A27A.jpeg
    Of ben ik nu beneveld door de kerst borrel....;);)
     
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    En die hoort nu net onder de grote mast te zitten.....
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Waarschijnlijk ben ik dan beneveld geweest.... mijn excuus, ben ook gewoon een mens met foutjes:rolleyes: (er zat evengoed niets in de weg voor de zeilen, dus er zijn grotere rampen...)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ach excuses zijn hier niet nodig hoor Piet, ik heb zelf ook heel lang moeten kijken hoe het nu precies zat ;) en foutjes maken doen we gelukkig allemaal.

    Maar ik weet wel dat er nu een paar mensen zijn die dit nooit meer vergeten :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Vandaag dus de “sloop” van de sloeptakel maar gelijk aangegaan, uiteindelijk gelukkig zonder veel schade :cool:

    Even later kon de hanger met een oogpinnetje onderaan de grote mars in de zaling gelijmd worden:
    160208C2-0296-4B65-B036-CFD5B8A99059.jpeg

    En de lopende hanger onderaan de fokkemars:
    314EECCE-B505-451C-B4D0-6F8E01148F8E.jpeg

    Nu moest de positie voor het halende part bepaald worden:
    E0F6A7BF-AD66-4F6E-8169-925516C6D1CD.jpeg
    Het werd een oog op het hoofddek naast het voorste luik.

    Nu kon de takel afgewerkt worden, maar ja waar laat je deze “in ruste” volgens de boeken kon dit op meerdere manieren, onderaan de stag of aan de achterste railing van het bakdek en dat laatste stond mij wel aan.

    Even een klein stropje gemaakt wat rond de railing geknoopt werd en daar kon dan de haak van de takel in:
    DB36D8DB-92D8-4C20-8425-BD44ED940A03.jpeg
    AF36E2F3-F79D-481E-8179-21C274D1B80F.jpeg

    Het halende part werd nu ook om de railing geslagen en hangt nu niemand meer in de weg.

    En het totaalplaatje van de gwijzigde sloeptakel:
    8819528A-B457-4662-92C5-CE76EBEB6A64.jpeg

    Tevens met deze “reorganisatie” het onderste lusje bij het vioolblok wat kleiner gemaakt, hier was ik niet zo tevreden over en het was nu goed om te doen.:)
    Het vioolblok moet ik nog wat op kleur brengen maar dat doe ik op een later tijdstip als de raas in de beits gezet worden.

    En hiermee is dan ook het hoofdstuk staand wand definitief afgesloten en kan ik wat gaan experimenteren met mijn draaibankje, ik ben benieuwd ;);)

    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2019
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ziet er keurig uit. En ik sla dit op in de grijze massa
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Alvorens met de raas begonnen werd eerst de ophanging van de fokke- en de grote ra voorbereid, deze ophanging is even puzzelen maar gaat met twee lussen om de ra, (dit kan nu nog niet uiteraard) via de mastgaten over het ezelshoofd naar het kardeelblok wat al reeds eerder aan de knechten aangebracht was.

    Eerst deze van de fokkemast:
    ABCD176D-A8D8-4BF7-8FD7-4E99AE489313.jpeg
    Het touw door het kardeelblok.

    600B5C9D-E682-4D9A-8C3F-EE0BA0195C55.jpeg
    Door de gleuven en geboorde gaten in het ezelshoofd, dit is bij beide masten gelijk.

    En het kardeelblok achter de grote mast:
    E4749B28-5CDE-4DB3-8BAD-8413AAED61BF.jpeg
    Een heel gefriemel maar beter laat dan nooit want het word steeds drukker met het touwwerk....

    De uiteinden voorlopig maar ergens rond de mast geborgen met voldoende lengte zodat die in een later stadium om de ra bevestigd kan worden.

    Nu kon mijn draaibankje geïnstalleerd worden en na wat oefenen kon de eerste ra, de blinde ra, gedraaid worden:
    369E7A91-30C1-495D-A690-CEF276633413.jpeg
    Dat viel niet tegen, ook de verjongde uiteinden van 1,5 mm zijn zo gedraaid :yes:

    Op de voorgrond de raklamp van 20 mm lang wat in het midden op de ra gelijmd werd:
    BFAA0DB7-0F26-4708-9302-BC3CE6C2632B.jpeg
    C9D8A0C0-7389-4C63-8153-6C8FB4AF4C4E.jpeg
    De eerste ra is klaar om gebeitst te worden, maar dat is voor later.

    Nu eerst maar eens de was en de afwas doen, dan de vloer stofzuigen en dweilen etc. etc........:(:(

    Tja je moet er wel wat voor doen als je moeders de zeiltjes wil laten naaien, dus tot de volgende update ;);)

    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2019
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi gedaan weer Koos en het "handvat" (wat natuurlijk weer één van je grapjes is) noemen we de raklamp.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Het was eigenlijk geen grapje hoor Piet, ik wist het niet zo gauw en had even geen zin om het op te zoeken na al dat gepuzzel van de laatste dagen ;);) enne ik denk er zal wel iemand met de goede benaming komen :rofl::rofl:

    Inmiddels is de naam in de post aangepast, dank je Piet
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2019
  15. kdejong

    kdejong

    Lid geworden:
    12 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Vijfhuizen
    Jaques, mijn complimenten, voor het geduld dat je hebt en hoe strak her eruit ziet. Klasse

    Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk
     
    Hans Groenenberg, *Hans* en Jaques vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je, en het geduld hoort nu eenmaal bij deze mooie hobby ;);)
     
  17. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Prachtig hoe je dit schip maakt Koos! :wave
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2019
  18. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Je schip begint echt mooi te worden.

    Knap hoe je ook precies lijkt te weten in welke volgorde alles werd gemaakt
     
    Jaques vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Joriën ik (net als vele andere hier) doe mijn best:):)
    Dat zeg je goed "lijkt" ;) dit is een kwestie van veel lezen in de bouwbeschrijving, de diverse verslagen, vooruit kijken, en dan maar hopen dat je het goed hebt.
    Maar als je kijkt hier op het forum dan zie je dat iedereen zo zijn eigen manier heeft, de ene van voor naar achter en de andere van achter naar voor maar vergeet niet we zitten allemaal op dezelfde weg, de weg naar het einde, met elkaar komen tot een leuk eindresultaat...
     
    SjorsZ en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is een kopie van het bericht wat in de topic Zeven Provinciën Hans staat.

    Deze morgen attendeerde Hans mij erop dat de ophanging van de fokkera en de grote ra zoals dat op tekening staat niet helemaal correct is.
    Korte omschrijving hoe dit moet zijn:
    Aan de lus van de stag wordt een enkelvoudig blok geknoopt, aan een stukje draad van ongeveer één cm.
    Aan dit blok wordt dan de toppenant-draad geknoopt. Deze gaat naar het vioolblok aan het ra-einde en terug naar het blok aan de stag. Dan naar beneden naar het belegpunt.
    Dit dus zowel voor de fokkera en de grote ra.

    Deze ophanging geldt niet alleen voor de Zeven Provinciën, maar ook voor de Batavia - dus vandaar hier ook het bericht.
    De betreffende tekening van de Batavia is inmiddels aangepast voor de nieuwe dozen.
     
    Herby63, Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina