(Af)bouwverslag Herr Engineering Scout door De GooF

Zag vorige week bij de Hangar "The Scout" staan voor €15,-
Is een rubbermotor model.
3ziucew.jpg

Er begon iets bij me te kriebelen.
Na een uurtje surfen op internet vond ik een site ,waarop stond hoe ik "The Scout" kon ombouwen tot elektro.

Vandaag naar de Hangar gegaan om hem op te gaan halen.
Gelijk een speed 260,control horns,Balsaloc,secondelijm en scharnieren meegenomen.

Ook in de kit, zit een soort spanmateriaal genaamd Airspan. (wordt gemaakt door Solarfilm)
Oracover kan ik hem niet mee bespannen want dan trek ik hem kapot.
Dat airspan is in een aparte soort lichtbruin en felgroen meegeleverd :P

Hier nog wat gegevens:

Length: 23.75 inches
Wingspan: 30 inches
Wing Area: 142.5 sq. inches
Wing Loading: 5.9 oz./sq.ft.
Controls: Throttle, Elevator, rudder
Construction: Balsa and light ply featuring laser cut parts

De foto's volgen,die mocht ik er nog niet op zetten :|

Peter-Jan, die Speed 260, kan je beter niet gebruiken, motortje is eigenlijk alleen geschikt om in een klein bootje te gebruiken maar om mee te vliegen totaal ongeschikt.

Modelletje is ontworpen om met ca. 60 gram startgewicht te vliegen de "RC-Groups" ombouw uit 2001! gaat al ca. 180 gram wegen is dus 3x zo zwaar al waarvoor hij ontworpen is.

Maar 2001 is al redelijk "grijze oudheid" in delen van RC land .... nu anno 2006 is alles veel lichter.

Als aandrijving zou ik kiezen voor een borstelloos motorje van ca. 12 tot maximaal 20 gram dat direct een 7" of 8" prop kan aandrijven ..... voor accu's zou ik, zeker in deze kleine maten, voor Lipo's kiezen (die gelukkig ook qua prijs "klein" blijven) ... servo'tjes zijn in de 3,5 tot 6 grams uitvoeringen volop te koop en "betaalbaar" ..... voor een ontvanger zou ik ook iets kiezen wat rond de 5 gram weegt (of minder) ...

Dan kom je totaal op 60 gram RC met wat "passen en meten", wat nog beteken dat de "Scout" 2x zo zwaar word als waarvoor hij ontworpen is .... waar je in de bouw zeker rekening mee moet houden .....

Dirk zei:
Peter-Jan, die Speed 260, kan je beter gelijk weggooien, motortje is eigenlijk alleen geschikt om in een klein bootje te gebruiken maar om mee te vliegen totaal ongeschikt.
Dit is niet echt leuk om te horen
Als dit zo is, waarom zegt de meneer van de Hangar dat het wel een goede motor er voor is :?
Hij hoeft geen loopings te trekken, ik wil er gewoon rustig mee rond kunnen vliegen.

Grt.

Peter-Jan zei:
waarom zegt de meneer van de Hangar dat het wel een goede motor er voor is :?

omdat hij geen verstand van electro en al helemaal niet op indoor gebied

ik denk als je echt alleen rondjes vliegt dat het kan maar de lol er snel van af is
je kan beter een licht borsteloos motortje nemen
ik denk dat 24 grams motortje ook nog wel kan (bespaar dan weer even op servo`s en neem 3,7 grams van blouarro( als je het zo schrijft))
rc technics heeft een van 24 gram voor heel weinig

groeten

Peter-Jan zei:
Dit is niet echt leuk om te horen
Als dit zo is, waarom zegt de meneer van de Hangar dat het wel een goede motor er voor is :?
Hij hoeft geen loopings te trekken, ik wil er gewoon rustig mee rond kunnen vliegen.

Zou je die meneer moeten vragen ......?

Klein rekensommetje SP-260 kan maximaal op 6V (5cellen NiMH) 2A trekken, bij meer A's fikt hij letterlijk af (zelf getest :() dus kan hij ongeveer 12W leveren, met zo'n motor(tje) krijg je het vliegklaar gewicht nooit onder de 120 gram waardoor je al onder de 100W per KG komt, wat het minimum vermogen is om fatsoenlijk te kunnen vliegen .... in direct-drive kan je hooguit een 4"x3" propje gebruiken en dat is voor zo'n "grote" kist erg klein .... en dan moet je nog hopen dat je voldoende prop-speed hebt.
Voor een vertraging die een beetje prop rond kan draaien geld wanneer je de motorstroom onder de 2A wilt houden, je onvoldoende prop-speed hebt ....

In "klassieke" motortjes zijn Mabuchi 180'ers (bij Graupner heet deze SP-320) met een goede vertraging (moet je wel zelf constueren) beter geschikt (33 gram en 30-45W "vermogen"), ook de GWS IPS motortjes met vertraging (type 1,2 of A) zou net nog kunnen als je het kistje onder de 150 gram weet te houden ......

Peter-Jan, als je het motortje terugbrengt zou ik ook de schaniertjes en de roerheveltjes terugbrengen, daar heb je voor zo'n kistje ook niets aan ..... "schaniertjes" gewoon met een stukje tape of folie maken en de roetheveltjes uit een restje 1 mm triplex (zit als je mazel hebt al bij de kit) ....

Dirk zei:
Peter-Jan, die Speed 260, kan je beter gelijk weggooien, motortje is eigenlijk alleen geschikt om in een klein bootje te gebruiken maar om mee te vliegen totaal ongeschikt.
Dit is niet geheel waar wat u daar zegt.
Dit haal ik net van de Graupner site:

Produktinformation
Vorerst kleinster und leichtester Motor der erfolgreichen SPEED-Motorenserie. Geeignet für Kleinst-Flug- oder Schiffsmodelle.
SPEED 260 3 V

2isw5g1.jpg

Technische Daten
Nennspannung 3 V
Betriebsspannungsbereich Direktantrieb 1,5 ... 6 V
Leerlaufdrehzahl 12300 min -1
Leerlaufstromaufnahme 0,20 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 1,0 A
Blockierstromaufnahme 4,73 A
Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 60 %
Gehäuselänge, ohne Welle 26,9 mm
Durchmesser 23,8 mm
Freie Wellenlänge 6,9 mm
Wellendurchmesser 2,0 mm
Gewicht 28 g

Ik gebruik deze motor gewoon voor in m'n Scout, ik wil hiermee ook alleen maar rondjes vliegen.
Ik weet het ik ben eigenwijs,zo ben ik nou eenmaal geboren :P

Groetjes
Peter-Jan :)

Dat klopt, dat is het verhaaltje van de marketingtrut van Graupner, In die speed motoren serie zijn veel meer motoren waar wij als vliegers niets mee kunnen doen. Misschien geld dit in veel gevallen ook voor de boten en auto mannen.

Peter-Jan zoals ik al voorrekende je komt niet eens van de grond met een SP-260 ....... ik heb overigens nog nooit een geslaagd vliegproject met een SP-260 gezien ...

en voor Theo in een bootje werk de SP-260 perfect ....

hoi,

misschien is dit een idee ? de Graupner COMPACT 240 4,8V wel een duur motortje voor het geen wat je wilt doen
maar kwalitijd kost geld

@Senne, die Graupner COMPACT-240 4,8V is véél te zwaar voor de Scout, 42 gram .....

Een Graupner COMPACT-160 7,2V (is gelijk aan de Modelmotors AXI 2204/54 GOLD LINE) van 24,5 gram zou net kunnen ...

Maar dat zijn natuurlijk wel een borstelloze motortjes en daar komt de regelaar er nog bij .....

Misschien dat dit ook kan:
30dgnr6.jpg

Typhoon 3-3D Brushless
Aantal cellen 2 lipo's
Afm. 27,9x23,5 mm
Gewicht 24 gram
K/V 1800
Max vermogen 72 Watt
Max stroom 5-8 A.
Best prop 8x3,8 2S1P
Model gewicht 150-220 gr
Eff 76%
Inc. propsaver
Aantal windingen 30
+
44ss2uv.jpg

18 Amp brushless regelaar
Geschikt voor 2-3 lipo's
Met bec. Rem is uitschakelbaar.
Gewicht 20 gram
+
4cjsvtt.jpg

Lipo 350 11,1V 350 mAh
Gewicht 35 gram
Max laadstroom 0.7A
Max ontlaadstroom 8 A
Met bec stekker
Afm: 11x34x58 mm
+
2j3iqdu.jpg

Micro 6 35mHz 9 grams ontvanger
Geschikt voor standaard kristallen.
6 kanaals ontvanger
Volle reikwijdte
Met ingebouwde microprocessor-decoder speciaal ontwikkelde software voor digitale storingsonderdrukking.
Spanning 3,6-6 V
Afm. 47x20x11 mm
+
4h9eyy9.jpg

Servo 9 gram
Afm. 22x11,5mmx27mm
Stelkracht 1,2 kg.cm
Snelheid: 0.12sec/60

servo's 18 gram
ontvanger 9 gram
regelaar 20 gram
Lipo 35 gram
motor 24 gram
vliegtuig 60 gram
____________________+
totaal 166 gram

Grt.
Peter-Jan

Ps:ben begonnen met bouwen, foto's volgen nog

Motor is een beetje zwaar en warom geen regelaar die de helft weegt (zoon kleine CC10 kloon) een ontvanger die de helft weegt (mzk quatra, die 4kan gws van acw) accu kan maar zou ook lichter kunnen (hangt af van de motor) en een servo kan bijna 1/3 weegen (3,5g).

Licht houden is de beste manier om er lekker mee te kunnen vliegen en heb je gelijk meer kans dat hij een kleine crash overleefd.

mijn advies setup voor dit kistje http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2905
de korte met LPS B 5:1 Gearbox GW-EP-6050 2S 1.5A 3.1 87 26mph
20g

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1416
7,1g

http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3669
hier haal je met een soldeerboud de pinnetjes af en van de servo's en reg haal je de stekkertjes af en je soldeerd de draaden (die je eventuweel kan vervangen met lakdraad) er direct aan dan weegt dit ontvangertje
5g

http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2886
hier haal je de onderkant van het bakje vanaf en het stekkertje eraf.
3,5g (2x)

http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3216 deze accu is erg licht maar al erg lang uitverkocht dus
http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3758 de 2s
20g

Dan heb je het wel zoon beetje

Met de opgesomde onderdelen kun je het wel vergeten. Servo's, de kleinste die je kan krijgen, dus maximaal 6 grammers en als het kan nog lichter. Als ontvanger die kleine Penta ontvangers van MZK, deze zijn nu ook te verkrijgen met het Berg systeem. Als motor zou ik toch kiezen voor een speed 280 of een speed 300 7,2 volt op 2 of respectievelijk 3 lipo's van 350 mAh. Zorg dat je koste wat het kost onder de 100 gram blijft.

Dat motorsetje van Nando is ook een goede optie op 2 lipo's.

Dit model is een langzame vlieger en heel eigenstabiel. Alles wat je stuurt maakt het model dus onstabiel en lastig te vliegen. Daarom sturen met heel kleine uitslagen en grote royale bochten draaien.

Nu ik mij een beetje aan het toeleggen ben op het SAM vlieggebeuren met echt oldtimers kom ik dit gebeuren ook veelvuldig tegen. De door ons gebruikte modellen moeten van voor 31 December 1950 zijn. de naam en ontwerpeer moet erop staan net zoals het originele ontwerpjaar. De aandrijving bestaat uit een speed 400 6 volt (origineel een Cox 0,8 ccm) als accu 6 nicad's of nimh's of 2 lipo's. Verder geen gewichtslimiet in de USA, maar in europa wel 30.5 gr./sq.dm. motorlooptijd is 3 minuten en dan proberen 7 minuten te zweven. Dus de totale vliegtijd is 10 minuten.

Back