(Af)bouwverslag VQ model VTO

Hallo!

Sinds ik toch meer actief word hier op het forum word het ook eens tijd wat te posten. Dus we beginnen eens met een (af)bouwdraadje.

Na mijn recente grote aankopen (OMP Yak, Madness 2) is het weer eens tijd voor een klein vliegertje erbij. Ik moest toch een order posten bij SloughRC en zag deze staan voor 40 Pounds, kon ik hem niet voor laten liggen.

Wat is het? De VQmodel VTO:
http://www.sloughrc.com/ProductImages/large/vqe004.jpg

Een vertical take off machinetje van balsa en ply voor de fun of it :). Ik haal de setup uit mijn EF Yak 55sp-e en stop die daarin, prima match.

Ik heb het pakje net binnen en uitgepakt. Ik ga eerst eens alles nastrijken en dan komen de foto's en stappen vanzelf in de rest van dit draadje.

Gr Raoul

Nou, een beginnetje gemaakt. Kwaliteit van de kit is zoals je van een goedkope kit verwachten kan, redelijk dus, niet meer niet minder. Zit goed in elkaar wel, covering is echte ora, is over nagedacht maar het balsa is op sommige plaatsen beetje dun. Ik ga alles dus eens nalopen met CA en op een paar plekken met wat carbon wat ik nog heb liggen wat verstevigingen inbouwen. En ach, zo een kistje hoeft geen jaren mee te gaan ;).

In ieder geval alles nagestreken, covering zat goed strak, een plekje niet zo maar goed opgelost. Verder vast de covering weggesneden waar nodig (rudderstab, servogaten). En vast sneden gemaakt voor de elevator hinges.

Met de rest ga ik morgen verder, Vleugels afmaken (elevator met servos) en een begin met de rudder :).

Wat foto's (niet al te scherp met gsm getrokken in donker, rest gaat met gewone camera):

De Doos
DSC01657.jpg

Vleugel (middendeel is wit, vloer ook, oeps)
DSC01658.jpg

Romp boven en onderkant
DSC01659.jpg

Motormount is verstevigd met een soort plamuur, hip! Verder nog de accuhatch te zien, erg handig!
DSC01660.jpg

Rudder (geblokt), schuurdeuren-elevators :D
DSC01661.jpg

Hardware, canopy en piloot (zo slecht, hahahaha)
DSC01662.jpg

Morgenavond meer als de tijd mee zit :)

Oja, de setup:

Motor Himodel 2212/13 1000Kv met 10x4,7 prop
18A ESC
3x Hitec 55 servo's
switch
3S 1000Mah lipo
6 kanaals 9 grams ontvangertje Hitec

Laatst bewerkt:
Zo, vandaag niet heel veel tijd gehad (en nog steeds niet) druk met alles regelen dus niet veel kunnen doen.

Wat is er gedaan:

Servo's ingebouwd met mooi stukje ply erbij voor de bite. Stangen moet ik nog inkorten, dit is even om te kijken of alles past en goed zit. Verder de elevators met CA geborgd.
DSC01664.jpg

DSC01665.jpg

Aan de andere kant van de vleugel zaten al 2 gaatjes om de servostekkers door te trekken, nice :). gelijk ook de decal erop.
DSC01669.jpg

Van het weekend weer verder :)

Nice, gunstig van die gaatjes.
Komt er hierna ook een maidenfilmpje? :D

Zekers :). Moet er tof uitzien als ie klaar is. Ondertussen nog wat werk verricht maar geen pics waard. Ben de hele romp met CA nagegaan om te versterken, was zacht hout (erg jammer en slecht van VQ). Is nu beresterk en bijna geen gewocht erbij. Ben benieuwd hoe het vliegt :)

Zow, weer wat vorderingen, kan het toch niet laten te bouwen he. Ookal ga ik niet vliegen tot na de kerst je wilt de kist toch vliegklaar zien. Bouwen is zo leuk.

Ondertussen is de gehele romp zo goed als klaar. Wat is nieuw:

1. Romp dus met CA nagelopen
2. Vertical fins en rudder geplaatst
3. Rudder servo geplaatst
4. Canopy geplaatst
5. Motor en ESC ingebouwd

Wat nog te doen:
1. Receiver plaatsen
2. Landingsgestel (twijfel ik nog over)
3. Vleugel erop schroeven
4. Bellypan
5. Klaar!

Wat foto's:

Vertcalfins, rudder, motor
DSC01685.jpg

Gewoon lekker op een stick met stickmount. ook ruimte zat voor esc
DSC01675.jpg

Met klepje dicht
DSC01677.jpg

Servostangen vleugel ingekort
DSC01683.jpg

Rudderservo op zijn plekje
DSC01688.jpg

Was ie weer :)

Tada! De VTO is luchtwaardig :D.

Vandaag afgemaakt, kleine dingen lagen er nog te doen.

Landingsgestel heb ik eraf gelaten omdat de bevestiging ervan compleet te zwak was om ook maar 1 landing te houden. Ik ga dus landen vanuit een harrier en hopen dat de vertical stab het houd. Zo niet dan improviseer ik een landingsgestel.

Voor de rest ging alles makkelijk en snel, verwachte ook niks anders, is ookal mijn zoveelste ARF die ik maak.

Totaalgewicht zoals aangegeven door fabrikant moet tussen de 450-550 gram liggen zonder lipo. Mijn kistje weegt 460 gram, zeeeeer netjes aan de lichte kant dus :). Met lipo (1000mAh 20C) 550 gram totaal. Thrust met de 10x4,7 prop is 790 gram power ratio van 1,45 dus. Moet je makkelijk mee kunnen 3D-en en fun vliegen :D.

Chronoholic dank voor je re's, leuk dat er tenminste nog 1 iemand reageert ;).

De laatste foto's:

DSC01692.jpg

DSC01699.jpg

DSC01700.jpg

DSC01703.jpg

DSC01704.jpg

Groeten Raoul

Die ziet er echt vet tof uit!
''Vertical Take-Off'', het lijkt me vet bruut om daar mee te vliegen.
Ik denk erover zoiets uit depron/epp te maken, om lekker mee te raggen :)
Ik heb gister een (grote) order met een vliegtuig (GeeBee EPP HobbyCity) , motor (TR2213-20), regelaar 30 amp, propellers, deans T-plugs, goldconnectors, een HELE hoop krimkous in alle maten en kleuren, epoxy, foamsafe CA, fibertape, programmeerkaart, servoleads, propsavers, motormounts, corona recievertje, 10 servos en nog veeel meer spul binnen gekregen.
Ik heb ondertussen al de nodige reparaties gemaakt aan me shocky (servo + armpje vervangen, en de body een beetje oplappen)
En ik ben net een uurtje klaar met het maken van de Gee Bee.
Landingsgestel heb ik ook weggelaten, dit in verband met hoog gras.
Ik heb geen zin om een thread te maken, dit omdat ik niet genoeg fotos heb gemaakt.
Maar ik post hier wat fotos voor je zodat je even kan zien waar ik mee bezig geweest ben. :D

21122008557.jpg

21122008558.jpg

21122008559.jpg

21122008561.jpg

21122008562.jpg

21122008563.jpg

21122008566.jpg

21122008568.jpg

Moet je eens zien hoe dik dat profiel van die vleugel is. (Airfoil)

De fibertape maakt het vliegtuig best lelijk, maar dat vind ik niet erg, want ik bescherm hem ermee. :)
(Die lange uitstekende stukken tape bij de neus waren helaas nodig omdat kleine stukjes tape geen grip hadden op die gekleurde delen epp)
Programmeren met de Turnigy kaart is best wel leuk en relaxerend om te doen.
Ik heb het vliegtuig nog niet gevlogen, maar wel even de power getest en ik moet zeggen, dat motortje is erg powerfull :)
Totaal gewicht is 430g, dat is maar 40g zwaarder als in de handleiding werd gezegd, dus dat zit wel goed.
Ik heb zin om te testen wat voor crashes hij aankan :P
Maar helaas, moeder natuur wou vandaag geen vliegende vissen in haar oceaan van lucht.

Groetjes Alex

P.s. Van de reparaties aan de shock heb k geen fotos, leek mij de moeite niet waard om vast te leggen?

Thanks! Ben ook benieuwd hoe het vliegt, lekker denk ik :). Het klopt dat je ze normaal in het depron ziet (google maar eens). Dit is de enige balsa die ik ooit gezien heb, daarom heb ik hem ook besteld. Ik wil altijd kistjes hebben die (bijna) niemand heeft, hahaha, tik van me. En balsa met een mooie covering maakt me breed grijnzen, kan zo mooi zijn in de zon. Maar ach, heb ook nog epp speeltjes liggen, lekker om te raggen idd.

En die GEEBEE van je is hip man, vind GeeBee's altijd cool. Wil ooit een profile gasser hebben ervan. En die tape, ach, mijn Swift zit ook onder de tape, houd de boel heel bij impact. En dan vind ik eigenschappen belangrijker dan looks hoor ;).

Laat even weten hoe die vliegt, ben benieuwd! Filmpje?

Greets!

Ik moet even mijn maat overhalen te filmen haha.
We hebben beide slechts 3.2MP camera in onze telefoon, dus beelden zullen jammer genoeg niet mooi zijn.
Toch zal ik hem laten filmen en het resultaat hier neerdumpen :)
Ga jij ook een filmpje laten maken?
Ik zit trouwens te denken om zon flycamone2 aan te schaffen, en die dan op een pet monteren om te filmen, en daarna op een vliegtuig, en die beide beelden samen te voegen voor een bijzonder filmpje ;)

Haha, zelfde hier. Ook nog van de 3.2 MP generatie :). Dus geen probleem.

Ik laat ook een filmpje maken, zal de volgende keer worden als ik naar Swentibold ga (als de jongens meewerken :p). Even zien wanneer dat is dus.

En flycam filpjes zijn leuk, maar vaak zo snel bewegend dat je er misselijk van wordt :p

Back