af- en instellen van het roer

Wie heeft er info over hoe het roer moet functioneren van een marineboot(hr.ms.Z5).
Wat moet ongeveer de maximale uitslag zijn om redelijk te kunnen sturen en hoe bewerkstellig je dit.
Ik heb een simpele servo en een robbe roer van 45mm lang en 30mm breed.
Mijn schip is 116cm en 13 breed. voorzien van 2 schroeven. Zie mijn fotoalbum op dit forum.
Moet ik gebruik maken van ronde schijf op servo of kan ik een kruis gebruiken.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie heeft er info over hoe het roer moet functioneren van een marineboot(hr.ms.Z5).
Wat moet ongeveer de maximale uitslag zijn om redelijk te kunnen sturen en hoe bewerkstellig je dit.
Ik heb een simpele servo en een robbe roer van 45mm lang en 30mm breed.
Mijn schip is 116cm en 13 breed. voorzien van 2 schroeven. Zie mijn fotoalbum op dit forum.
Moet ik gebruik maken van ronde schijf op servo of kan ik een kruis gebruiken.

je heb ook gewoon 2 roeren??

want anders kan je het beste gewoon een kruis gebruiken....

Uitslag

Hallo Gert,

De roeruitslag zit meestal tussen de 30 en 35 graden naar beide kanten. Veel verder moet je ook niet gaan, want in dat geval verbeterd het stuurgedrag niet en ga je de boel alleen maar afremmen :(.

Wat zo'n ronde schijf en kruis betreft, dat maakt in principe weinig uit. Het enige nadeel wat je met zo'n schijf hebt is dat je bij een wat grotere uitslag de gaffelkop/kwiklink wat eerder tegen de schijf loopt.

Groetjes, Danny.

Dank jullie voor je info. Ik heb 1 roer. Ik dacht nl dat het roer bijna haaks moest kunnen. Weer wat geleerd.
Ga nu maar eens proberen.

Ik ben van mening dat het roer dwars onder de kont moet kunnen.

Vooral bij dit model met 2 schroeven en 1 roer, maar daar kom ik later op.

Het klopt inderdaad dat als je het roer dwars gooit dat je snelheid verliest, maar stilligend kun je dan met weinig gas wel mannouvreren.
Het mooie van de servo;s is dat je je roerstand volledig in de hand hebt, vaar je snel, geef dan niet te veel roer.
Moet de boot stilligend rond, dan moet het roer bijna dwars.

Dit doe je in de auto toch ook?
bij het parkeren maak je grotere stuuruitslagen dan op de snelweg...

dit model heeft nog iets heel apparts, je stuurt namelijk altijd maar 1 kant van het schroefwater, namelijk altijd de binnenkant van de te maken bocht.

als je je roer dwars legt, gaat het schroefwater van de buitenste schroef recht achteruit, van de binnenste schroef wordt het naar de binnenkant geleid, waardoor de boot stuurt door het roer en ook nog door de buitenste schroef die wel voortstuwing geeft.

het is moeilijk uit te leggen maar teken het eens uit op een papiertje...
(ervaring met de 1:1 scheepvaart en met de oceanic die ook 2 schroeven en maar 1 roer heeft)

Ik ben van mening dat het roer dwars onder de kont moet kunnen.

Vooral bij dit model met 2 schroeven en 1 roer, maar daar kom ik later op.

Het klopt inderdaad dat als je het roer dwars gooit dat je snelheid verliest, maar stilligend kun je dan met weinig gas wel mannouvreren.
Het mooie van de servo;s is dat je je roerstand volledig in de hand hebt, vaar je snel, geef dan niet te veel roer.
Moet de boot stilligend rond, dan moet het roer bijna dwars.

Dit doe je in de auto toch ook?
bij het parkeren maak je grotere stuuruitslagen dan op de snelweg...

dit model heeft nog iets heel apparts, je stuurt namelijk altijd maar 1 kant van het schroefwater, namelijk altijd de binnenkant van de te maken bocht.

als je je roer dwars legt, gaat het schroefwater van de buitenste schroef recht achteruit, van de binnenste schroef wordt het naar de binnenkant geleid, waardoor de boot stuurt door het roer en ook nog door de buitenste schroef die wel voortstuwing geeft.

het is moeilijk uit te leggen maar teken het eens uit op een papiertje...
(ervaring met de 1:1 scheepvaart en met de oceanic die ook 2 schroeven en maar 1 roer heeft)

ja daar heb je wel een goed punt ja
ik heb zelf ook in de scheepsvaart gezeten en dat klopt wel wat je zegt

maar dat het afremt heb ik weinig last van met mijn model..

een Smit Lloyd 109
(Tamara)

Nou zit ik binnenkort met een gevalletje twee schroeven, twee roeren en een schip van ong. 1,5 mtr. Ik zit dus ook met het probleem hoe ik dat een beetje knap de bocht om krijg in de sloot hier achter. Voorgaande discussie klinkt in ieder geval erg plausibel en bruikbaar.

Ik dacht er zelf aan om de beide schroeven mee te laten werken. Dus bij een stuurmanouvre de ene schroef vooruit draaien en de andere achteruit. En dan het liefst ook nog gekoppelt met het roer.

Moet volgens mij goed werken. Is ook wel te testen. Echter de catch zit 'm nog in de RC-bediening.

Een optie zou zijn om de gashendel in twee helften te verdelen. Bij normale vaart beide schroeven en dus gashendels gelijk open, bij stuurmanouvres de hendel en dus aansturing van de schroeven splitsen.

Iemand ervaring hiermee ?
Werkt 't ?
Is er een RC met zo'n hendel ?

@ Gert, allereerst: Mooi model van een zeldzaam schip! Zorg in ieder geval dat je roer bij uitslag één van je twee schroeven "afdekt", zodat je het effect krijgt wat Pergotje krijgt: de "buitenbochtschroef" stuwt recht naar achteren, de straal van de "binnenbochtschroef" wordt afgebogen. Sturen met twee motoren zal je waarschijnlijk niet zoveel helpen, aangezien je met een lang en vrij smal schip vaart. Het krachtmoment tussen beide motoren zal dan niet zo groot zijn.
Tijdens "gewone" vaart volstaat een uitslag van 40 graden. Dan heb ik het wel over roeren die recht achter een schroef staan. En dat heb je niet...
Een andere vraag: ik zie dat je in Rijssen woont, niet zo ver bij mij uit de buurt. Waar vaar jij?

@Han: Robbe/Futaba heeft voor de F14 en FD-16 de zg "Navy Twin Stick" in de handel.
Daarbij moet je één kruisknuppel uit je zender peuteren (niet moeilijk) en dit
P1001_1-F1564.jpg
apparaat ervoor in de plaats zetten. Een soort dubbele telegraaf dus.
Persoonlijk vind ik het niet fijn varen, maar goed, wie ben ik tenslotte?

@Han
Je zegt binnenkort, dus het model heb je nog niet of nog niet klaar.

Voor iedereen die wil weten of het de moeite waard is om 2 regelaars en een duurdere zender te kopen, is er een simpele manier om dit te testen.

Als je model vaart met 2 motoren, koppel dan tijdelijk 1 van de 2 motoren uit met de kabels in het model.
Nu kun je nog wel varen en test dan uit wat het model doet met bochten naar beide kanten, let er wel op welke motor uit staat en of je die kant of juist de andere kant opstuurt.
Zo test je namelijk de kracht die de ene schroef levert maar ook de aanstroming op je roer en of die schroef dus wel of niet bijdraagt aan de manouvre.

Dan kun je ook je 2 motoren nog tegen kopelen, dus 1 motor via de kabels de draairichting omkeren.
Maar dan kun je niet normaal varen en hou je model dus bij de kant en evt. met een touw vast.

Dan kun je zien hoe de boot het beste rondgaat en of het eigenlijk de investering wel waard is.

Zoals Roel al zegt:
Een Smit Nederland is kort en breed, die draait om zn as, maar een Oceanic stuurt helemaal niet meer als je 1 motor achteruit zet.

Uitzondering bevetigen de regel, maar hoe langer en smaller hoe harder het model loopt, maar hoe moeilijker het mannouvreerd.

De Robbe Navy ken ik wel, maar mij lijkt het ook niks, omdat je met je duim allebeide motoren tegelijk doet, 1 vooruit, 1 achteruit.
Is de veer er uit gaat het nog, anders lijkt me het met 1 vinger niet te doen.

Ik heb de F14 met gewone knuppels en heb er de haven modus ingebouwd.
Als je gewoon vaart, is de linkerstick voor vooruit/achteruit van beide motoren.
Als ik een schakelaar omzet, is de linker stick de linker motor en de rechter stick de rechter motor.

Dan heb je links en rechts op beide sticks nog over, op de rechter staat uiteraard het roer en op de linker zou nog een boegschroef kunnen.

Bij gewoon toeren heb je dan de snelheid in je linkerhand en het sturen rechts, dus heel simpel maar je kunt dus ook met 1 simpele handeling alles bedienen.

Smit Lloyd

Hallo

Wat denk je dat de Smit Lloyd 109 zal doen

ik wil daar ook 2 regelaars doen
maar ik wil wel eens weten of het nou veel scheelt.
maar is zo´n haven schakelaar ook te maken in een Terra Top zeker?
ik heb dan wel een 8 Kanaals,
Maar ik vind het wel makkelijk want met slepen is wel het makelijker en als je achter boot bent heb ik gehoord

Mvg,
Karsten

P.s Ik heb zelf ook een Smit Nederland maar ik vind het niks hoor 2 regelaar er in!!!

Hoi Allemaal,

Mijn volgende schip wordt een onderzeebootjager vd Friesland klasse. Ik heb de tekeningen van de NVM net binnen. Lang en dun dus waarschijnlijk moeilijk manouvreren. Vandaar. M'n zwager zit met z'n tromp is al weer redelijk tegen het inbouwen van de motoren aan. We kwamen er laatst niet helemaal uit wat nou een handige methode van aandrijven zou zijn. Ervaring genoeg hier op het forum merk ik.

Wanneer het zo ver is, eerst maar eens, zoals pergotje aangeeft uitprobreren wat de effecten zijn alvorens we de besturing aanschaffen.

Ik ga in ieder geval eens die navy twin stick bekijken.

Vond ik zojuist dit nog op 't forum.
@Pergotje.
Bedoel je dit
mixer-voor-terra-top
met "havenmodus" ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit bedoelde ik wel ja , alleen is het geen mixer.
Ik heb ergens een plaatje gevonden over de inbouw in de robbe F14, maar waar....

Je hebt in de zender aan de onderkant van de stick potmeters zitten, deze gaan naar het zendgedeelte van de zender toe.
De uitslag van de potmeter geeft de hoeveelheid servo uitslag of snelheid van de regelaar dus door.

Wat je dus feitelijk doet is met het schakelaartje de uitkomst van de linker potmeter doorgeven naar zendknaal 2+3, waardoor je ontvanger op deze kanalen dus hetzelfde binnenkrijgt, met de regelaars dus op kanaal 2 en 3.
In de andere stand heb je dus kanaal 2 en 3 los van elkaar.

Ik heb voor in de F14 twee servo verlangkabeltjes op de schakelaar gezet zoals deze tekening ook aangeeft, ik heb dus niks in mn zender zelf aangepast, maar alleen het schakelaartje erin gedaan en stekkers gewisseld.

Het is afhankelijk van je zender of zoiets te maken is, maar het is buiten de navystick echt een mogelijkheid.
ps. de Navystick is ongeveer 120 euro, en dan moet die nog in je zender.

@Karsten
Ik denk dat het voor de 109 nog wel wil helpen, mijn Dusseldorf vaart ook heel prettig met de motoren los van elkaar.

Met de roeren alleen draait het schip om de kop, draaicirkel 2x de lengte.
Met 1 motor vooruit en 1 achteruit (wel 4 roeren) draait hij ongeveer om het middenschip.

Met 1 motor zacht vooruit, de ander hard achteruit en de roeren naarde andere kant gaat hij zelfs dwarsweg (heb geen boegschroef).

De Dusseldorf is als brandblusboot wel ondieper dan een zeesleper, maar je kan 1 motor wel gebruiken om recht onder de sleeplijn te komen.

Ik denk dat je gewoon moet proberen of het nut heeft, ik denk bij de 109 wel.
Bij een oorlogschip zoals boven niet.

Als je een goede regelaar hebt die 2 motoren aankan, kost deze test je niks en kan je wel moeite en geld besparen als het niks blijkt te helpen.

Back