afbeeldingen van vogelvleugels

Geweldig allemaal! Ik ben ook een fan van vogelachtige modellen. Waarom? Ja die vogels zijn ons grote voorbeeld he...

Even een vraagje aan Kurt: ik wil ook graag die bussard gaan bouwen :!: maar zou het mogelijk zijn er rolroeren in te bouwen en de romp van balsa te maken i.p.v. piepschuim? Rolroeren vliegen wat directer dus dat lijkt me fijner... :D

Groeten,

Fons

Hey Fons,

de romp in balsa maken is natuurlijk mogelijk, dat dient eigenlijk enkel om de componenten van de radiobesturing in te bouwen. Maar als je die dan een mooie vorm wil geven zal je wel wat werk hebben.
In piepschuim is het enkel de ruwe vorm uitsnijden met een hete draad en vervolgens schuren. Dan een glasmat erover, nog wat bijschuren en je hebt een rompje. Da's op 3 dagen klaar. Met balsa ga je meer werk hebben.
Wat rolroeren betreft, alles is mogelijk natuurlijk dus dat gaat ook wel. Dan zal je wel een aantal aanpassingen moeten doen. Vooral de beplanking aan de achterlijst breder maken. Dit omdat de vleugel aan de bovenkant helemaal niet beplankt is en de bovenste hoofdligger zit wat dieper in de ribben. Hierdoor hangt de bespanning redelijk door tussen de ribben.
Maar waarom rolroeren? Het vliegt perfect zonder en stuurt prima. Als je een wat kunstvlucht wil doen kan je beter een ander model nemen. Dit is echt om rustig romd te cirkelen.Rolroeren zijn echt niet nodig maar kunnen wel met niet al te veel aanpassingen ingebouwd worden. Dan moet je ook de V-stelling wat kleiner nemen.
Zoals hij nu is vliegt hij zo gemakkelijk als een beginnerszwever.
Het grootste probleem voor mij is die vogel boven krijgen. daar heb je een speciale Huckepack voor nodig. Vermits de vleugel 60 cm breed is (koorde), en ook de breedte van de romp speelt parten, de steunen moeten ver uit elkaar staan, ik schat een dertig cm wil de romp ertussen passen.
In een andere club heb ik ze al een lier / sandow zien gebruiken om een bussard naar boven te krijgen dus dat is mogelijk. Die gaven wel de tip om de vleugels dan te versterken. (hoe, zie een van mijn vorige berichten)
Slepen moet volgens mij ook mogelijk zijn, maar hiermee heb ik geen ervaring en heb ik nog niet gezien met een bussard. Maar ik overweeg wel om dat te doen omdat er maar 1 aangepaste Huckepak in de club is en meerdere slepers.
Ik heb ze al wel gezien met een motor in de neus, een 3.5cc of zo en dat is echt geen zicht. Dat is jaren geleden, toe stond electro nog in de kinderschoenen. Nu is dat wel mogelijk volgens mij.

Als ik mijn uitgeleend digitaal fototoestel terug heb, plaats ik wel foto's, dan is het wat duidelijker.

Thanks voor de info, de romp gaat wel lukken want ik heb op zolder nog een paar dakisoleerplaten gevonden, tis volgens mij een soort styropor ofzo... maar wel sterk!

Hier een link van nog een bussard, maar dan met een andere staart en met rolroeren: http://modellbaumuder.de/RCBussard.htm

Even 2 kleine vraagjes: euh wat houdt een glasmat precies in :oops: ?
En wat is een huckepack precies :oops: :oops: ?
Ik zit nog niet zo lang in het vak... :oops:

Groeten,

Fons

een huckepack is een soort draagstukje bovenop het gemotoriseerd draagtoestel om de zwever boven te krijgen. Kijk hier maar eens.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11145&highlight=huckepak
Glasmat, eigenlijk moest ik glasvezeldoek gezegd hebben, dat is een geweven stof van glasvezeldraden zoals de carrossier al eens gebruikt om auto's te herstellen met polyester (Of om surfplanken, rompen, kano's.... te maken) Maar jij zal epoxy moeten gebruiken om die op piepschuim aan te brengen want piepschuim smelt als sneeuw voor de zon voor polyester, en andere glasvezel dan de carrossier.
http://home.tiscali.nl/awedzing/My Webs/_private/epoxy.htm

Neem me niet kwalijk voor volgende vraag, maar hoe lang vlieg je al? En hoeveel bouwervaring heb je? Als je nog geen bouwervaring hebt, de Bussard is niet het eenvoudigste toestel om te bouwen.

Net de tekeningen besteld en nu maar wachten! Ik ben slecht in wachten dus dat wordt frustrerend...

Ooh ja, Kurt: laten we het er maar op houden dat ik een modelvliegpionier ben... :D Daarom ook mijn naam... 8O :? :o

geen ervaringen mee maar het ziet er wel goed uit

nog wat fotootjes van mijn buizerd, genomen in betere tijden op Cap Blanc Nez
ook van een plan van VTH

normal_c%20buizerd2.jpg

normal_c%20buizerd.jpg

normal_c%20buizerd%20vlucht.jpg

Hoe zijn de vliegeigenschappen van jouw buizerd.

Ik heb die Roter milan nog steeds niet gemaakt, maar wil er binnenkort aan beginnen.

Groeten Bastiaan

Die vliegt heel gemoedelijk en eenvoudig, ongeveer zoals een simpel trainer zwevertje met enkel hoogte en richting. Wel een klein beetje logger, maar dat komt omdat mijn vader (de bouwer van deze buizerd) de V-stelling een beetje verminderd heeft. Hij was nl nog van plan om rolroeren in te bouwen, maar heeft hier uiteindelijk toch vanaf gezien.
Hij vliegt langzaam en reageert behoorlijk goed op termiek. Als je met een easystar kan vliegen, kan je ook met deze buizerd vliegen. Het vliegbeeld moet toch realistisch zijn, want als ik hem opgooi in Calais en hij passeert de cliffen, dan hoor je een luid gekrijs en een paar honderd meeuwen die opvliegen en maken dat ze weg zijn. Dus volgens deze onpartijdige jury lijkt hij qua vliegbeeld op de echte :D

Back