Ik zet hem maar even hier neer omdat hier zijn volgelingen zitten.
Ik was vandaag bij Wil om te helpen met de Venture.
Het model is ontwikkeld als brandstofmodel en om hem electro te maken moeten er wat dingen aangepast worden.
Waaronder de plek waar de servo's komen, die zitten origineel op de plek waar je de accu wilt hebben.
Dus er moest een nieuw servoplaatje gemaakt worden en ook, bekeken worden waar ze moeten komen ivm het zwaartepunt.
Alles even neergelegd en toen de vraag gesteld:
Zeg Wil..
Welke motor ga je gebruiken, welke regelaar en welke servo's en accu's was mijn eerste vraag.
Dus Wil trekt wat bakjes open en komt met onderdelen.
Dan op de GJ methode een beetje bekeken en alles enigszins op de plek gezet waar het komt.
De motor met plakband aan de romp geplakt, de regelaar erachter, de aandrijfaccu erin waar ie het best ligt en de servos ook professorisch aan de romp gehangen.
Beetje schuiven..
Ja, zo lijkt het redelijk zonder lood te kunnen.
Dus besloten dat het servoplaatje aan de achterkant van de vleugel komt.
Een plaatje afgetekend, ook ruimte gehouden om de ontvanger daar kwijt te kunnen, dan zit alles mooi centraal.
En toen Wil aan het werk gezet aan de zaagtafel.
Toen het plaatje pas was in de romp, de ruimte voor de 2 servo's afgetekend en Wil weer laten zagen.
Daarna heb ik wat verstevigingsbalkjes in de romp gelijmd waar het servoplankje op verlijmd word.
Het resultaat:
En dan... het proefpassen.
En tuurlijk past het, de meester is hier aan het werk geweest.
Daarna heb ik nog laten zien hoe de stuurstangen moeten komen en hoe ze gemaakt moeten worden.
Dus eerst het stabilo en kielvlak erop gezet.
Waarop Wil zegt, oh, dat wieltje moet er ook nog op.
Dus het stuk verenstaal waarmee het wieltje op het richtingroer bevestigd werd even bekeken..
Uhhhh, ik snap hem niet.
Tekening erbij.
Oh, hij moet 90 graden omgezet worden.
Dus met licht geweld en een bankschroef dat ook gedaan.
Gaatje in het kielvlak geboord, sleufje gemaakt en het geheel ingelijmd met epoxy.
Toen bekeken waar de roerhoorntjes komen omdat er sleufjes in de romp gemaakt moeten worden waardoor de stuurstangen naar buiten komen.
Even aan Wil laten zien hoe je dat doet en 2 markeringen gezet waar hij de sleuven moet maken.
Het is makkelijker om dat voor het folien te doen.
Toen de stuurstangen.
Ik heb gekozen voor de naar mijn mening beste methode.
Een balsa vierkante lat met aan beide uiteinden een metalen stang.
Wil zat al.. ik heb die kunststof dingen!
Nee, want dan heb je last van uitzetten en krimpen bij temperatuurverschillen en dan blijf je trimmen.
De romp is van hout, dan kan je ook het beste houten stuurstangen nemen.
En je hoeft ze niet te ondersteunen zoals kunststof.
Dus een stuk staal met M2 aan het eind genomen, dat 90 graden omgezet en toen een gaatje in het stuk balsa gemaakt, sleufje zodat de stang daarin valt en vastgezet met epoxy.
Andere kant hetzelfde en Wil moet nu alleen nog het geheel fixeren met wat draad, dat ie om het stuk balsa waar het metalen stangetje zit moet wikkelen en dan een paar druppels secondenlijm erop.
Dan komt dat nooit meer los.
Zo staat ie er nu bij.
Nu geef ik het woord weer aan Wil.
Hij kan nu het model verder afbouwen als het originele brandstofmodel.
GJ
Ik was vandaag bij Wil om te helpen met de Venture.
Het model is ontwikkeld als brandstofmodel en om hem electro te maken moeten er wat dingen aangepast worden.
Waaronder de plek waar de servo's komen, die zitten origineel op de plek waar je de accu wilt hebben.
Dus er moest een nieuw servoplaatje gemaakt worden en ook, bekeken worden waar ze moeten komen ivm het zwaartepunt.
Alles even neergelegd en toen de vraag gesteld:
Zeg Wil..
Welke motor ga je gebruiken, welke regelaar en welke servo's en accu's was mijn eerste vraag.
Dus Wil trekt wat bakjes open en komt met onderdelen.
Dan op de GJ methode een beetje bekeken en alles enigszins op de plek gezet waar het komt.
De motor met plakband aan de romp geplakt, de regelaar erachter, de aandrijfaccu erin waar ie het best ligt en de servos ook professorisch aan de romp gehangen.
Beetje schuiven..
Ja, zo lijkt het redelijk zonder lood te kunnen.
Dus besloten dat het servoplaatje aan de achterkant van de vleugel komt.
Een plaatje afgetekend, ook ruimte gehouden om de ontvanger daar kwijt te kunnen, dan zit alles mooi centraal.
En toen Wil aan het werk gezet aan de zaagtafel.
Toen het plaatje pas was in de romp, de ruimte voor de 2 servo's afgetekend en Wil weer laten zagen.
Daarna heb ik wat verstevigingsbalkjes in de romp gelijmd waar het servoplankje op verlijmd word.
Het resultaat:
En dan... het proefpassen.
En tuurlijk past het, de meester is hier aan het werk geweest.
Daarna heb ik nog laten zien hoe de stuurstangen moeten komen en hoe ze gemaakt moeten worden.
Dus eerst het stabilo en kielvlak erop gezet.
Waarop Wil zegt, oh, dat wieltje moet er ook nog op.
Dus het stuk verenstaal waarmee het wieltje op het richtingroer bevestigd werd even bekeken..
Uhhhh, ik snap hem niet.
Tekening erbij.
Oh, hij moet 90 graden omgezet worden.
Dus met licht geweld en een bankschroef dat ook gedaan.
Gaatje in het kielvlak geboord, sleufje gemaakt en het geheel ingelijmd met epoxy.
Toen bekeken waar de roerhoorntjes komen omdat er sleufjes in de romp gemaakt moeten worden waardoor de stuurstangen naar buiten komen.
Even aan Wil laten zien hoe je dat doet en 2 markeringen gezet waar hij de sleuven moet maken.
Het is makkelijker om dat voor het folien te doen.
Toen de stuurstangen.
Ik heb gekozen voor de naar mijn mening beste methode.
Een balsa vierkante lat met aan beide uiteinden een metalen stang.
Wil zat al.. ik heb die kunststof dingen!
Nee, want dan heb je last van uitzetten en krimpen bij temperatuurverschillen en dan blijf je trimmen.
De romp is van hout, dan kan je ook het beste houten stuurstangen nemen.
En je hoeft ze niet te ondersteunen zoals kunststof.
Dus een stuk staal met M2 aan het eind genomen, dat 90 graden omgezet en toen een gaatje in het stuk balsa gemaakt, sleufje zodat de stang daarin valt en vastgezet met epoxy.
Andere kant hetzelfde en Wil moet nu alleen nog het geheel fixeren met wat draad, dat ie om het stuk balsa waar het metalen stangetje zit moet wikkelen en dan een paar druppels secondenlijm erop.
Dan komt dat nooit meer los.
Zo staat ie er nu bij.
Nu geef ik het woord weer aan Wil.
Hij kan nu het model verder afbouwen als het originele brandstofmodel.
GJ