Afbouw en perikelen van Willy zijn Venture

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik zet hem maar even hier neer omdat hier zijn volgelingen zitten.

Ik was vandaag bij Wil om te helpen met de Venture.
Het model is ontwikkeld als brandstofmodel en om hem electro te maken moeten er wat dingen aangepast worden.
Waaronder de plek waar de servo's komen, die zitten origineel op de plek waar je de accu wilt hebben.
Dus er moest een nieuw servoplaatje gemaakt worden en ook, bekeken worden waar ze moeten komen ivm het zwaartepunt.
Alles even neergelegd en toen de vraag gesteld:
IMG_20210608_115702.jpg



Zeg Wil..
Welke motor ga je gebruiken, welke regelaar en welke servo's en accu's was mijn eerste vraag.
Dus Wil trekt wat bakjes open en komt met onderdelen.
Dan op de GJ methode een beetje bekeken en alles enigszins op de plek gezet waar het komt.
De motor met plakband aan de romp geplakt, de regelaar erachter, de aandrijfaccu erin waar ie het best ligt en de servos ook professorisch aan de romp gehangen.
Beetje schuiven..
Ja, zo lijkt het redelijk zonder lood te kunnen.
Dus besloten dat het servoplaatje aan de achterkant van de vleugel komt.
Een plaatje afgetekend, ook ruimte gehouden om de ontvanger daar kwijt te kunnen, dan zit alles mooi centraal.
En toen Wil aan het werk gezet aan de zaagtafel.
wil.jpg


Toen het plaatje pas was in de romp, de ruimte voor de 2 servo's afgetekend en Wil weer laten zagen.
Daarna heb ik wat verstevigingsbalkjes in de romp gelijmd waar het servoplankje op verlijmd word.
Het resultaat:
IMG_20210608_123957.jpg



En dan... het proefpassen.
En tuurlijk past het, de meester is hier aan het werk geweest.
IMG_20210608_133453.jpg



Daarna heb ik nog laten zien hoe de stuurstangen moeten komen en hoe ze gemaakt moeten worden.
Dus eerst het stabilo en kielvlak erop gezet.
Waarop Wil zegt, oh, dat wieltje moet er ook nog op.
Dus het stuk verenstaal waarmee het wieltje op het richtingroer bevestigd werd even bekeken..
Uhhhh, ik snap hem niet.
Tekening erbij.
Oh, hij moet 90 graden omgezet worden.
Dus met licht geweld en een bankschroef dat ook gedaan.
Gaatje in het kielvlak geboord, sleufje gemaakt en het geheel ingelijmd met epoxy.

Toen bekeken waar de roerhoorntjes komen omdat er sleufjes in de romp gemaakt moeten worden waardoor de stuurstangen naar buiten komen.
Even aan Wil laten zien hoe je dat doet en 2 markeringen gezet waar hij de sleuven moet maken.
Het is makkelijker om dat voor het folien te doen.

Toen de stuurstangen.
Ik heb gekozen voor de naar mijn mening beste methode.
Een balsa vierkante lat met aan beide uiteinden een metalen stang.
Wil zat al.. ik heb die kunststof dingen!
Nee, want dan heb je last van uitzetten en krimpen bij temperatuurverschillen en dan blijf je trimmen.
De romp is van hout, dan kan je ook het beste houten stuurstangen nemen.
En je hoeft ze niet te ondersteunen zoals kunststof.
Dus een stuk staal met M2 aan het eind genomen, dat 90 graden omgezet en toen een gaatje in het stuk balsa gemaakt, sleufje zodat de stang daarin valt en vastgezet met epoxy.
Andere kant hetzelfde en Wil moet nu alleen nog het geheel fixeren met wat draad, dat ie om het stuk balsa waar het metalen stangetje zit moet wikkelen en dan een paar druppels secondenlijm erop.
Dan komt dat nooit meer los.
Zo staat ie er nu bij.
romp.jpg



Nu geef ik het woord weer aan Wil.
Hij kan nu het model verder afbouwen als het originele brandstofmodel.


GJ
 
Ik heb de beste man een paar dagen terug al bedankt. Ik kan natuurlijk niet aan de gang blijven :D. Eerdaags gaat hij nog naast zijn schoenen lopen.

Maar het belangrijkste: als iemand het voordoet en uitlegt, dan blijkt het achteraf veel minder moeilijk dan gedacht. Eigenlijk is dat goed nieuws.
Het moet haalbaar zijn, dat ik zelf de tweede stuurstang er in fabriceer. Desnoods met gepast geweld :D. Als dat klaar is stuur ik weer een foto naar GJ.
Wat moet die kerel toch ongelooflijk blij zijn met mij :D.

Wat ik een heel goed idee vind, vond, gevonden heb/ had, is om de ontvanger ook op het plankje te bevestigen. Het is altijd zo'n gepruts aan de zijkant van de kist.
Het achterwieltje was ik van zijn leven niet achter gekomen. Op de tekeningen staan daar 600 verschillende lijnen door elkaar.

In welk topic zit ik eigenlijk? :D Oow, een geheel nieuwe :rolleyes: :D.

Zo en dan ga ik nu even borrelen met een paar vliegvrienden.
 
Ziet er goed uit, de Venture ziet er net even een stukje mooier en eleganter uit dan een fourstar, nog even doorzetten en de vleugel nog even in elkaar zetten en met een week of 4 klaar voor de maiden
Komt hier de setup van de curare in Wil ??
 
Ziet er goed uit, de Venture ziet er net even een stukje mooier en eleganter uit dan een fourstar, nog even doorzetten en de vleugel nog even in elkaar zetten en met een week of 4 klaar voor de maiden
Komt hier de setup van de curare in Wil ??

De vleugel is al bijna klaar Richard. Daar hebben we ook nog even naar gekeken.
Misschien kan ik hem meenemen, als wij in juli bij GJ gaan vliegen.
Ik heb voor deze een nieuwe O.S. buitenloper, met een zware HobbyWing esc, op 6s/5000
GJ denkt dat ik er 15-20 minuten mee kan vliegen.
 
Daarna heb ik wat verstevigingsbalkjes in de romp gelijmd waar het servoplankje op verlijmd word.
Het resultaat:
img_20210608_123957-jpg.443675

Dit werkt prima, maar persoonlijk zou ik het servo-plankje niet op de balkjes verlijmd hebben, maar geschroefd. Dan kan het er ook weer uit voor die zeldzame keren dat je voor reparatie of dergelijke toegang tot de romp wilt hebben.
 
Dit werkt prima, maar persoonlijk zou ik het servo-plankje niet op de balkjes verlijmd hebben, maar geschroefd. Dan kan het er ook weer uit voor die zeldzame keren dat je voor reparatie of dergelijke toegang tot de romp wilt hebben.

Ik heb daar over gedacht maar je hebt geen toegang tot de romp nodig omdat daar niets meer zit.
Verlijmen was dus de makkelijkste optie.

GJ
 
Dit werkt prima, maar persoonlijk zou ik het servo-plankje niet op de balkjes verlijmd hebben, maar geschroefd. Dan kan het er ook weer uit voor die zeldzame keren dat je voor reparatie of dergelijke toegang tot de romp wilt hebben.

Als ik daar bij moet zijn, is het na een crash. Dan zal het plankje ook niet meer helemaal vast zitten.
GJ is van de praktijk, voor mij is geldt: hoe eenvoudiger, hoe liever.
 
Wil had een schaafje met een scheermesje erin.
Ik ztel dat af en ga schaven.
Het scheermesje schoof op mijn vinger in.
Het Davidschaafje is veilig en werkt perfect.
Ik heb er 2 en 2 doosjes mesjes extra, soms kan ik er 1 niet vinden en de andere wel, vandaar 2.
De prijzen varieren enorm, bij de link die ik stuurde is de davidschaaf weer goedkoop en de mesjes duur.
En bij anderen omgekeerd, dus gewoon even kijken waar je hem koopt.
Het beste is in een normale exhte winkel als dit:
Zit in Haarlem en is denk ik het goedkoopst als je hem op kan halen.
https://www.gereedschappro.nl/artik...elmesjes-plus-doosje-met-10-mesjes-actie.html

GJ
 
Nou wat mij betreft kan je dat schaafje weggooien.
Heb je al sleufjes gefreest?
En ben je al bij Dennis geweest voor een eindlijst van 10x25?

GJ
 
Ha! Er wordt voortvarend gebuffeld.

Dat schaafje. Dat is idd goud waard. Het afstellen doe ik op een glasplaatje en met het puntje van een potlood stel ik de dikte voor de krullen af.
Grote stappen met de schaaf, de fine tuning met de schuurlat uit allerhande alu restprofielen.
 
Wil had een schaafje met een scheermesje erin.
Ik ztel dat af en ga schaven.
Het scheermesje schoof op mijn vinger in.
Het Davidschaafje is veilig en werkt perfect.
Ik weet niet beter dan dat een Davidschaafje ook "scheermesjes" gebruikt (iets steviger en dikker mischien, maar gewoon dezelfde bladvorm als die oude kaasschaaf-scheermesjes van vroeger)
 
Het zijn andere mesjes, het lijken scheermesjes maar zijn net even anders.
Dikker en er zitten sleuven in om hem te fixeren op het oranje deel.

CIMG4802.JPG
 
Ik zou eens moeten kijken, (gaat nu niet want ik ben nu niet thuis) maar ik meende dat die mesjes die bij mijn schaafje zitten er toch anders uitzien.
 
Ik heb een "stanley" gamma schaaf.. die messen lijken in de verste verten niet op een scheermes
Ergens in de la heb ik een soort steekmes, daar zit wel een soortgelijk scheermes achtig ding in
 
Er staat ook DAVID op de mesjes en geen Gilette.
Volgens mij is de Gamma Stanley schaaf stukken groter dan de David.
De Davis is 5x 10cm.

Heb je al garen om de stuurstok?
Je kan hem aan de kant waar de kwiklink zit wat dunner maken aan het eind he, zou ik ook zeker doen, dan heb je meer ruimte in de staart.
En dan garen en secondelijm.

GJ
 
Back
Top