Afbouw van een Smit sleper.

Ik ga het zie als de complete bovenbouw erop staat, Klaas.
Tot nu toe weinig van de stabilisatoren gemerkt; ook als ik een scherpe bocht op volle snelheid neem, helt ze nauwelijks over.
Als ze dat wel gaat doen met de opbouw erop, en het blijkt dat ze naar de verkeerde kant helt, dan haal ik simpelweg de reverser er weer tussenuit...:weetnie:
 
Die van jou zal net zo stevig in het water liggen als die va mij Roel. Misschien dat die van jou iets heftiger op roerbewegingen reageert omdat je door betere schroeven meer power en snelheid hebt. Bij mij komt de boeggolf net aan het berghout. Je zou de stabilisatoren eens op een vrij kanaal kunnen zetten en kijken wat er gebeurt op volle snelheid met de roeren in de middenstand. Om effect te hebben moet de boot vaart lopen en die is zo weg met de roeren aan boord. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
 
Afgelopen zaterdag wat proeven gedaan: Reverser losgekoppeld van de roeren en op volle kracht varend de stabilisatievinnen een aantal keren op maximaal gezet. Met een Gopro op het model, om te kijken of het model op een oor zou gaan liggen. Niet dus, zelfs niet op volle kracht. Het model een aantal keren een vast parcours laten varen, waarbij ik op een vast punt de stabilisatoren verstelde, met de roeren rechtuit. Geen sjoege. Vervolgens de stabilisatoren op diverse manieren gecombineerd met de roeren; Geen noemenswaardig verschil in stabiliteit. Model trekt zich er niks van aan.
Resume: een leuke gadget, maar tot nader order geen effect. Ik laat ze er op zitten (kost me geen extra kanaal) en ga straks kijken of het nog iets scheelt als de bovenbouw er op zit. Eerlijk gezegd denk ik dat het ook dan weinig uitmaakt. Maar ze zitten niet in de weg...

Tijdens deze proeven heb ik ook besloten om de mixer tussen roeren en motoren te de-activeren. Reden: het kost me twee mixers extra en op mijn zender zitten er maar drie. Ik heb nu de bakboordmotor als "master" en de stuurboordmotor als "slave" (uitschakelbaar) gemixt.
Als ik moet manoeuvreren in een haven kan ik deze mixer gewoon uitschakelen en vervolgens beide motoren apart regelen in combinatie met de roeren. Gaat toch wat fijngevoeliger dan met de mixer.
Tevens de draaiknop bovenop de zender (kanaal 6) als "master" en kanaal 4 (roeren) als "slave" ingesteld. Zodoende kan ik de roeren met de draaiknop exact trimmen.

Ondertussen, met hulp van een aantal forumleden (waarvoor dank!) een aantal pogingen gedaan om de verschansing op de boeg aan te brengen. Nog niet tot tevredenheid gelukt, maar we maken vorderingen: met behulp van de uitslagen van Klaas en tekeningen van Geert uiteindelijk in dun ABS een nieuwe uitslag gemaakt. Deze komt binnenkort op de boeg te staan en dan ben ik van plan om deze aan de buitenkant te voorzien van (dikkere) stukjes ABS. Vervolgens het zaakje netjes schuren en dan de steunen aanbrengen. Als laatste tussen de steunen, aan de binnenzijde, ook kleine stukjes ABS plaatsen, zodat de steunen meer lijmvlak hebben.
 
Blij voor je Roel, dat het allemaal een beetje wil lukken. Mijn verschansing is gemaakt van 0,7 mm dik verticale raamlamel. Kocht een keer 5 lengtes van bijna 2 meter voor nog geen 5 Euro. Gelukkig had ik de houten uitslagen voor de verschansing en dan kom je met copy/paste een heel eind. Gefixeerd met knopspelden en secondelijm, daarna de naden dicht gesmeerd met 2C-lijm. Kan de boot en niet aan optillen, maar tot nu toe blijft het aardig heel. De verschansing staat op dekhoogte ongeveer 1-1,5 cm binnen (de buitenkant van) het berghout. De stootblokken heb ik gemaakt van een rubber spatlap. Eerst getest dat die niet zwart af gaf. Daarna een strook gesneden ter breedte van de stootlijst en toen verdeeld in blokjes. Met een scheermesje (krabbertje) de schuine kantjes er aan gesneden. Restant van de spatlap ringen van gesneden in de vorm van een autoband . Een paar op elkaar geplakt en daarna profiel erin gesneden. Kost 2 x niks en je bent weer een paar uur van de straat. Om de gaatjes in de verschansing een beetje profiel te geven, dun transformatordraad op een cocktailprikker gewikkeld en toen in de lengterichting van de prikker doorgesneden. Dat gaf tig koperen ringetjes, die met secondelijm om het gat zijn gefixeerd. Na het verven lijkt het dan net echt. Maar dat zullen voor Roel geen nieuwe trucs zijn.
Dat de stabilisatoren geen effect hebben verbaast me niets. Het schip loopt onvoldoende snelheid en is veel te stabiel. Ook de opbouw zal daar weinig aan veranderen. Bij een snel passagiersschip met een heel andere aanvangsstabiliteit wordt dat natuurlijk een ander verhaal. Maar je moet zonder meer snelheid lopen. Dat de boot lekker stabiel is en een laag punt op de beting heeft om aan te trekken maakt haar geschikt om lekker mee te slepen.
Als je altijd gewend bent geweest om op de "ouderwetse" manier te sturen is de overgang naar bediening met één knuppel best wel groot. Fysiek is het voor de echte stuurman ook een groot verschil. En dan praten we hier over een "ouderwetse" schroevenboot, die weliswaar door de hydraulisch verstelbare schroeven snel kon overschakelen van volaan vooruit naar volaan achteruit. Alweer een heel verschil met de boten die 3 azipods hebben en 3 x zoveel trekkracht. Over het model van die schepen zullen we het maar niet hebben. Succes met de verbouwing. Gr. Klaas.
 
Zo... Voorste deel van de verschansing zit erop. Dat kostte best wel wat moeite, maar met hulp van diverse forumleden gelukt. Dank.

De stabilisators zijn er ondertussen af. Waarom? Geen effect en de bediening zat in de weg. Op die plaats komt de elektrische aansluiting naar de bovenbouw.

Het dek is ondertussen bijna dichtgelegd. Daarop komt een afneembaar "showdek", vastgemaakt met magneten en, ter hoogte van de beting, balken voor de nodige stevigheid.
 
Ik ben benieuwd naar de foto's Roel. Fijn dat het gelukt is met de verschansing e.d. De dingen die je over de zender en de motoren zegt zijn voor mij adacadabra maar misschien moet ik daar gewoon een beetje inkomen. Ben benieuwd naar de rest van je vorderingen.
 
Het is vrij simpel, Kees. In mijn Futaba FF7 kun je 3 mixers programmeren. Je noemt 1 kanaal "Master" en een ander kanaal "Slave". Met een schakelaar kun je zo'n mixer in- of uitschakelen.
Kanaal 3 (linkerknuppel op/neer - regelaar van de bakboordmotor) is de "Master", kanaal 2 (rechterknuppel op/neer - regelaar van de stuurboordmotor) is de "Slave".
Als je de mixer inschakelt, doet de regelaar van de stuurboordmotor exact hetzelfde als de regelaar van de bakboordmotor. Schakel je de mixer uit, is kanaal 2 weer autonoom, en kun je beide motoren apart regelen.


Vroeger, met de Terra-Top, de Mars en de Promars zenders, kon je hetzelfde doen, alleen ging dat op een iets andere manier: Met een schakelaartje kon je de pulsdraad van kanaal 3 doorverbinden naar kanaal 2. De pulsdraad van kanaal 2 werd dan onderbroken vanaf de print. Op die manier kon je ook een master/slave-schakeling maken.

En de foto's... Ik ben niet zo'n type die na elk gelijmd balkje er meteen een foto op zet.
Liever na het afsluiten van een bouwfase een paar foto's.
 
Na twee dagen "martelen" zit het dek erop. "Martelen" omdat ik het moet doen met datgeen wat de vorige eigenaars reeds in de romp hebben gezet. En dat is deels prima (zal wel door Maarten komen;)) maar deels ook erg lastig.
Uiteindelijk besloten om het dek deels dicht te leggen met vliegtuigtriplex bekleed met 1mm ABS erop.
Eén opening: boven de motoren, de cardan-assen en boven de accuruimte.
Op de boeg ook nog een luik, wat vast zit met magneetjes. Daar zit de ontvanger onder en is plaats voor additieve elektronica.

Vervolgens, ook uit hetzelfde triplex met ABS, één groot luik gesneden. Dat ligt op steuntjes in de grote opening. Om de zeeg van de romp te volgen moest het hol staan. Dat heb ik bereikt door het holstaand te laten drogen, en in het midden een aantal magneetjes te plaatsen. Deze magneetjes worden naar andere magneetjes getrokken die in een steunbalk zitten. Daarna de hele zwik vlak geschuurd.

Vervolgens op dit "dek" een grote plaat 1,5mm ABS gelegd en uitgemeten.
Op de hoeken voor en achter heb ik dubbele bolders gezet, elk verhoogd op een stuk vliegtuigtriplex met ABS. In elk van die verhoogde delen 2 gaten geboord, door het "dummy-dek" en het echte dek er onder. In het echte dek twee magneten (doorsnee 5mm en 5 mm dik) en in de verhoogde delen ook. De bolders zelf zijn voorzien van een M3 bout aan de onderzijde, die in een gat van het echte dek valt.
Op die manier zit het "dummy-dek" muurvast, kan niet verschuiven, maar is wel makkelijk te verwijderen. En, wellicht nog belangrijker: het geheel is waterdicht. Ik denk dat dit model straks uiterst "waterproof" zal zijn...

Achter de opbouw heb ik nog twee gaten gemaakt; daar steken twee stukken M3 draadeind door, waar ik de (afneembare) beting klemmend op kan schuiven. De stukken draadeind zitten tot diep in de romp vast in houten klossen.
 
Roel, De echte boten hadden een paaltrek van 25 ton, maar met de bevestiging van jouw dek en beting kom je ook een heel eind. Helaas is die van mij niet geheel waterdicht, maar tot nu toe nog geen water aan dek getrokken. Ben benieuwd wat die van jou gaat trekken. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
 
Ik zal het je laten weten, Klaas. Een tijdje geleden heb ik zo'n ding gekocht waarmee je handbagage kan wegen... Ideaal om te trekkracht van een schip te meten.
En water aan dek... Ja, ik heb een keer wat druppels bij de cardanassen gehad. Iets te snel achteruit een bocht gevaren, dan krijg je dat. Voor de rest nog geen water binnen gehad.
 
Hier een filmpje wat laat zien hoe ik het dek ar af haal om de accu aan te sluiten. Later zal ik een "hoofdschakelaar" onder het luik op de boeg plaatsen, zodat het dek er niet meer aan de waterkant af hoeft.


Tevens een paar plaatjes van de diverse ruimten in het model. Nog steeds stoffig, maar dat krijg je als je nog steeds met hout bezig bent.
Boegluik, met daaronder een plak ballast, ontvanger en ruimte voor meer elektronica. Wordt ook afgesloten met magneetjes.

boegluik.jpg


Accuruimte, met aan de voorzijde de twee regelaars. Naast de accu komen straks twee ABS bakjes te hangen waar ook nog elektronica in kan. Onderaan de foto zijn nog een paar magneetjes zichtbaar.

accuruim.jpg


Ruimte voor de cardan-assen. Wilde ik eerst ook ballast in kwijt, maar die ligt nu tussen de assen, onder het tussenstuk. De plaats van de servo voor de stabilisatoren is nog open, die wordt nog dichtgemaakt.

motorruim.jpg


En de hele zwik naast elkaar. Het dekhuis was overigens al deels gebouwd toen ik het model overnam. Moet alleen geplamuurd en gespoten worden, en de elektronica moet nog worden aangesloten.
gedemonteerd.jpg


De achterste beting is volgens mij nog wat iel. Wordt t.z.t. vervangen door een steviger exemplaar.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top