Afbouwverslag 3W Xtra Fun 230 ll

2 slangetjes .

Benzintank heeft altijd 3 aansluitingen.
1 om te tanken.
2 om te beluften tijdens het tanken en lopen van de motor.
3 gaat naar de carb. , deze nooit gebruiken om te tanken .

Als schroef neem ik vaak een Spax , hier gaat genoeg lucht langs .

Mvg Johan

Even een algemene inlichting:

Indien je de ontsteking op 2 lipo's wil gebruiken, zou ik toch nog een spanningsregelaartje er tussen hangen ingesteld op 6V. Veel Duitsers hebben die gewoonte, naar hun mening brand de ontsteking dan minder snel door. Gezien de prijs van een ontsteking neem ik geen risico en volg hun voorbeeld.

Ook zijn er nog even 4,8V ontstekingen met het nieuwe stekkersysteem uitgeleverd, erg verwarrend, moet rond 2003 geweest zijn denk'k. Het staat dan duidelijk op de ontsteking vermeld, maar je moet er toch even op letten. Ik heb ooit de fout gemaakt, ik zag nieuwe stekkersysteem en hing er meteen 6V op :s

Sinds 2003 kan de ontsteking van 3W op 5 cellen of op 2 lipo's.

Hier geen spanningsregelaar tussen zetten .

In de ontsteking zit een regelaar ingebouw die de spanning op 5 volt regelt .

Mvg Johan

Oke, bedankt. De motor loopt overingens erg goed. Hij is nog niet stilgevallen tijdens de tijd dat hij bij mij gelopen heefd, ongeveer 15 minuten. Ik weet het is niet veel, maar het begin is er!

Johan, lees eens op RC-Network, veel piloten vliegen daar met een spanningsregelaar wanneer ze er 2 lipo's aanhangen. Ik snap 3W ook niet, ze ontwerpen het ding op een nominale spanning van 6V en maximale spanning van 7,4V. Een geladen lipo zit op 8,4V en blijft daar wel een tijdje gezien de lage stroom van een ontsteking.

Paul , nergens staat dat de max. spanning 7,2 volt is maar 8,4 volt .

De min. spanning is 6 volt .

Ook staat er in de manuel dat er geen spanningsregelaar op mag .

Ook op RC-Network schijnen dan veel mensen geen manuel te lesen . :mrgreen:

Mvg Johan

Dat is dan ook weer niet waar, die is 4.8V. Ik heb enkel en alleen de nieuwste type ontstekingen van 3W, allen gewoon op 4.8V Ni-Mh, werkt perfect.

Dan hoor jij ook bij die gene die geen manuel lesen . :mrgreen:

De 3W ontsteking vanaf juni 2003 heeft een spanning tussen 6 volt en 8,4 nodig .
In de ontsteking zit een regelaar die de spanning op 5 volt afregelt .

Mvg Johan

Dan hoor jij ook bij die gene die geen manuel lesen . :mrgreen:

De 3W ontsteking vanaf juni 2003 heeft een spanning tussen 6 volt en 8,4 nodig .
In de ontsteking zit een regelaar die de spanning op 5 volt afregelt .

Ik ga mijn onstekingen niet uitbouwen nu, maar er staat "4.8V - 8.4V" op. Ingangsspanning van 4.8V is dus prima, en daar werkt hij ook perfect op, zelfs met een bijna lege ontstekingsaccu:)

Zitat 3W motoren

Seit Juni 2003 beträgt die Betriebsspannung 6,0V. Es können 5 Zellen NiCd oder NimH oder zwei LiPo Zellen (2S) ohne
Spannungsregler angeschlossen werden. Alle Zündungen deren Baujahr davor liegt benötigen 4,8V (4 Zellen). Unsere IIS Zündung
darf nicht an einen Spannungsregler angeschlossen werden. Ein solcher ist bereits eingebaut und regelt die Eingangsspannung
auf 5V. Der Zündzeitpunkt ist werkseitig eingestellt und bedarf keiner Nachstellung.

Mvg Johan

Ik weet wat er in de handleiding staat, maar het wijkt af van wat er op de ontsteking zelf staat:)

in ieder geval, ik vlieg mijn 3W's ook gewoon met 2 cellen lipo er rechtstreeks op. Geen enkel probleem tot nu toe gehad.

in ieder geval, ik vlieg mijn 3W's ook gewoon met 2 cellen lipo er rechtstreeks op. Geen enkel probleem tot nu toe gehad.

Ik ben eens gaan zoeken in mijn mailbox; bleek dat ik 2 jaar geleden die vraag al eens aan 3W heb voorgelegd, 4.8V kan zonder problemen met deze ontstekingen. (kan het doorsturen aan de geinteresseerden)

het kan zeker, maar dan wordt de ondergrens van goed funktioneren vlug bereikt als je accu al wat minder is. EN moet de interne regelaar harder werken op de stroom naar boven te krijgen.

Ik heb er dus gewoon rechtstreeks een 7,4 volt 2600mA accu in zitten.
Die ik overingens ga vervangen omdat Didier die accu geloof ik ook al gebruikte 2 jaar geleden.

Maargoed ik heb zojuist de eerste 3 heerlijke vluchten met de kist gemaakt.
Hij vloog gelijk strak, zowel recht en op z'n kop gewoon zoals het moet.
Ik ben zeer tevreden en ga morgen beginnen met het afmaken van het kleurenschema

Grt.

Alle accu's zijn weer geladen, dadelijk nog een aantal vluchten maken met de Xtra Fun.
Deze keer neem ik een camara mee, dus dat komt helemaa goed!

Ga je nog wat accenten aanbrengen op de vleugel, of laat je 'm geheel rood?

Back