Afbouwverslag Graupner Ju-52 "Tante Ju"

Hoi allemaal,

onlangs kocht ik via het modelbouwforum voor een prikje 3 toestellen van het zelfde type en dat in verschillende staten van afbouw.

Er is eentje dat bijna af is (zelfs al bespannen), eentje die half klaar was met bespannen en eentje die nog af te bouwen is.

Ik kreeg er ook nog een vleugel bij van een ander toestel dat gecrasht was. Hopelijk is dit niet iets wat met de andere ook gaat gebeuren... :-)

Alles is compleet, wat betekent dat er in totaal 9 Speed 400 motoren bijsteken (+ nog 2 op de gecrashte vleugel), samen met propellers en promeenemers. En dat allemaal voor een mooie ronde prijs.

Eerst dacht ik om één van de toestellen terug te verkopen, maar ik denk dat ik ze eerst ga afwerken en dan misschien zal verkopen. Zal er een beetje van af hangen wat de fun factor van het toestel is.

Het toestel is, net zoals mijn Me-323 Gigant, van graupner en is bijna identiek qua spanwijdte, lengte en gewicht. Maar dit toestel is dus wel met Speed 400 motoren i.p.v. de Speed 280 motoren van de Gigant.

Hier zijn al wat foto's van toen ik ze kocht :

Eén van de bouwdozen :

Zo moet hij worden :

Een volledig setje motoren, propellers en propmeenemers nog mooi in het doosje :

De drie rompen en vleugels samen :

Plannen en plastieken onderdelen :

Dit is het model dat het minst klaar is. Er is dus nog wat plak en snijwerk :

Dit is het toestel dat al half bespannen is :

Dit is het toestel dat zo goed als klaar is :

En dan nog de kapotte vleugel :

Vandaag ben ik dan eens begonnen met het eerste toestel. Omdat hij toch niet zo fantastisch goed bespannen was, heb ik eerst de bespanning van de vleugel gestript. Dit was vrij sterke bespanning (ik denk met vezels in) en dus volgens mij ook vrij zwaar.

Dit is de gestripte romp. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles wat mooi op te schuren en om enkele stukjes gebroken balsa terug te lijmen :

Dit is de oude bespanning :

Dit is het ingenieuze bakje dat wordt geschroefd (niet gelijmd) voor de batterijen (weliswaar vroeger een NiCd pakket). Zal nu moeten aangepast worden voor lipo's :

Door het bakje weg te nemen kan je goed aan het plankje waar de servo's moeten komen :

De plannen en bouwbeschrijving nu mooi opengelegd en elke stap nagekeken of alles goed in het model aanwezig is :

Het cockpitje past niet echt geweldig en ook de gaten voor de neus waren niet helemaal in orde, dus dat heb ik zo goed als mogelijk moeten aanpassen :

Nu zit ik met het probleem weer om te kiezen voor de goede bespanning. Ik moet eerst uitmaken of ik er een "one-color" kist van wil maken of een gekleurde versie. In het laatste geval moet ik bespanning hebben waarop ik kan spuiten of verven. Wie kent de beste (maar toch lichtste) bespanning daarvoor ? Ik wil niet (zoals met de Gigant) bespannen met zijde en Dope want dat is echt geen leuk werkje...

Wordt vervolgd !

Hallo Mr.Bean,

Mooie kist,iemand van onze club heeft hem ook,maar hij moet hem nog bouwen :-)
Volgens mij ken ik u,jij bent toch Davy die in Helechteren vliegt?Soms kom je ook bij ons in Meeuwen vliegen,met u pa?je hebt mij eens (in helechteren)goed geholpen met mijn x-twin ;-)

@Gor : Yep, die Davy ben ik ! Blij dat ik je goed geholpen heb ! Alweer een gelukkige modelbouwer erbij ! :-)

@Teus : Ziet er goed uit, maar ik vind nergens of je erop kan spuiten of niet ?

groetjes,
Davy

Ziet er goed uit, maar ik vind nergens of je erop kan spuiten of niet ?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar vond de navolgende beschrijving op een website.

Litespan
A very light, thin synthetic fibre tissue that has been factory ‘doped’ with a totally fuelproof resin. Much stronger and more puncture resistant than normal doped tissue and unaffected by moisture. It is applied with Balsaloc, a heat seal adhesive. Ideal covering to replace tissue/dope on small models or to give a quickly prepared surface for painting. Available in 910mm x 500mm sheets

Gr. Teus

Heb daarnet nog even enkele dingen gecheckt en ik heb eigenlijk 3 vraagjes :

1. Het ijzer van het staartwieltje is nogal serieus verroest. Hoe krijg ik dit weg ? De oude cola truck ? Of afschuren ? En kan dat terwijl het nog in het roer en het wiel steekt want anders moet ik dat uitbreken ?

2. Het hoogteroer past niet volledig tegen de romp. Hoe los ik dit het simpelste op ? Gewoon beginnen met een blokje balsa en schuren schuren schuren ? Of bestaat er een vulmiddel ?

3. De motoren zijn nog niet ontstoord. Welke ontstorings "condensatoren ??" moet ik gebruiken en hoeveel en van welke maat ?

Voor de rest heb ik nog wat moeten schuren zodat het hoogteroer vrij kan bewegen...

Nu wachten tot ik tijd heb om naar de modelbouwwinkel te gaan, want ik heb stootstangen nodig van 1 mm...

groetjes,

Davy

Vandaag nog wat verder gewerkt.

Allereerst de hoogteroer servo ingebouwd en hoogteroer ingelijmd (en geborgd) :

Daarna de vleugel gestript. En maar goed dat ik dat deed want er waren toch wel intern wat dingskes gebroken die ik dus eerst moest herstellen :

Aangezien ik niet houdt van het systeem met 1 servo in het midden, heb ik die stootstangen eruit gehaald en ben begonnen aan het maken van 2 bakjes voor de servo's. Jeb daarvoor wel wat moeten breken en snijden en dus ook weer moeten herstellen :

Hoi allemaal,

door de feestdagen heb ik niet veel meer gedaan, maar toch een kleine kleine update.

Achteraan voor de staart het gat wat opgevuld met balsa :

Aan de neus een stukje balsa gemaakt want heel bizar zit de cockpit wel achteraan vast maar dus niet vooraan. Als daar bv wat wind onder zou komen, dan zou die anders wel eens kunnen gaan vliegen ?

Ook de servo voor de richting ingebouwd :

Voor de rest heb ik nog wat zitten bijwerken en schuren en is alles klaar om bespannen te worden. Maar daarvoor ga ik binnenkort hulp moeten zoeken ... :-)

Mr.Bean (leuke naam:P) het is wat mooier om de foto's gewoon groter te plaatsen, dat kan bij imagehack.us, 4e link d8 ik kopieren.. dat kijkt wat leuker.. Nog veel suc-6 met je toestellen, ze zien dr mooi uit!

MVG Han

Laatst bewerkt door een moderator:
Nice work!!

Of-topic:

Zijn er in helechteren ook geen indoor datas?
Want ik wil namelijk vliegen :D

Aangezien ik nog met wat andere dingen bezig ben, gaat de bouw van de Ju-52 niet echt snel meer verder. Ik ben nu op zoek naar iemand die me wil helpen met bespannen en daarna te spuiten om dat dan af te krijgen.

Vandaag heb ik vooral alles in orde gebracht i.v.m. motors en regelaar.

In één van de toestellen zat nog een Schulze Slim-50 He regelaar, die ik nu maar in gebruik ga nemen. Hij blijkt nog zonder problemen te werken, dus dat zal wel in orde komen.

Hier heb ik de kabels, die al in de vleugel zaten, aan de één van de motoren gesoldeerd...

De twee kabels van elke motor aan elkaar gemaakt :

En uiteindelijk de voorste motor (in de neus) zo gemaakt dat hij enerzijds in de regelaar kan gestoken worden en anderzijds aan de batterij.

Hoi allemaal,

deze week nog wat verder gewerkt. Het model is nu volledig bespannen, met dank aan een anonieme weldoener... :-)

Ook staat nu het kielvlak met richtingsroer vast op het toestel :

De roeren zijn bevestigd en alles aan de servo's is geinstalleerd :

De houten "houders" voor de motoren waren slechts met 1 drupje zap aan de vleugel gemaakt. Dit heb ik maar wat verstevigd met 5-minuten epoxy want hier komt natuurlijk alle trekkracht op :

Hier zie je de afscherming van de servo's die ik er nog in heb gemaakt :

Nu is het zaaks om het toestel te gaan "spuiten" of verven. Maar ik twijfel nog een beetje hoe ik hem eigenlijk wil.

De kleurencombinaties die het meest frequent zijn, zijn deze :

image1045586670.jpg

ju52_500_dpa_500.jpg

ju-52-1.gif

Ik weet nog niet goed wat kiezen, maar hoe dan ook vind ik niet ergens een 3-view waarop ik de juiste tekeningen kan zien... Misschien iemand enig idee ?

Niemand die ergens een goede 3-view heeft liggen van dit model ?

Zou graag een goed kleurenschema weten alsook de juiste kleuren zodat ik deze (hopelijk) ergens in spuitbus kan kopen...

groetjes,

Davy

mr bean,

misschien dat je hier wat aan hebt. het zijn waarschijnlijk niet de foto's die je
bedoeld maar misschien dat je met de onderste foto zelf een kleurenschema
kunt tekenen. gewoon afkijken van een paar foto's :wink:

hopelijk heb je er wat aan.

stijn tip

Voor deze
ju52_500_dpa_500.jpg

zou ik effe bij de lufthansa navragen, deze vliegt namelijk nog steeds rond voor hun. Zeer waarschijnlijk kunnen ze je daarvan dan ook een goede 3 zijden aanzicht bezorgen.

Hier trouwens de website van hun, je kan dus rondvluchten boeken bij hun voor dit mooie toestel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,

ik heb besloten welke kleur ik hem ga maken. Aangezien ik al een Messerschmitt in camouflage kleuren heb, wil ik deze niet in dezelfde geblokte kleuren. Daarom wil ik hem in 2 simpele kleuren maken.

Ik heb een plannetje van Revell gevonden, met de vermelding van de juist kleuren.

Dit zijn de officiele kleuren (heb dus RLM71 en RLM65 nodig) :

Zo zou hij er dan van boven uit moeten gaan zien :

Ik heb me de spuitbussen van MOTIP laten aanraden. Enig idee of deze goed zijn voor een electro toestel te spuiten ? Zo ja, dan hoop ik ook dat ik die kleuren ergens kan vinden ?

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

vandaag nog eindelijk een beetje tijd gehad om wat verder te knutselen.

De stukjes stootstang ingebouwd in elke rol en flap. Hierop komen plastieken stukjes die roteren :

De mallen in gips gemaakt omdat de plastieken stukken al goed versneden waren.

Ook voor de neus en de motor heb ik er één gemaakt, maar die krijg ik niet meer uit de mal... :-(

Net de kalk in de cockpit gegoten :

De plastieken onderdelen die in de sleuven van de rollen moeten komen :

De cockpit klaar :

De rollen en flappen bespannen :

En de flaps op de vleugel gelijmd (deze ga ik toch niet gebruiken, dus zitten ze vast) :

En de stukjes voor de kwiklinks ingelijmd.

Volgende dagen hopelijk de mallen ergens gaan "trekken" en dan de rollen ook aan de vleugels maken.
Ik heb een aanbod gekregen van iemand die hem wilt "spuiten". Cross your fingers.

Vandaag enkel nog de rollen vastgemaakt aan de vleugel.

Rest mij nu nog de tijd te vinden om verf te gaan kopen en het toestel te laten spuiten...

Voor de mensen die denken "het gaat niet meer vooruit met de Junkers", die moet ik gelijk geven.

Het project is een beetje op de achtergrond geraakt omdat ik een beetje vast zit/zat.

Allereerst moest ik een manier vinden om de mallen te kunnen trekken. En da's ondertussen via een goede kameraad gelukt.

Foto's zeggen niet veel, maar er ligt veel (doorzichtige) plastiek vacuum gezogen :

Dan is er het probleem van "het spuiten". Ik heb een voorstel gekregen van een mede-clublid die het toestel voor me wil spuiten. Maar ik moet zorgen voor de verf en we moeten wachten op het "juiste weer" omdat hij het buiten moet doen. Dus juiste temperatuur, niet te veel wind,...

Wat de verf betreft, heb ik me laten vertellen dat MOTIP goed zou zijn. Ik heb een mailtje gestuurd naar MOTIP maar ze hebben de kleur die ik vraag niet in hun gamma. Daarna heb ik een mailtje gestuurd naar Levis. Zij sturen me gewoon naar een verfmeng winkel. Maar hoe kan ik hen de juiste kleur geven ?

Hoe doen andere schaalbouwers dat met de juiste verf ?

Groetjes,

Davy

Back