Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Dat kan je misschien beter niet doen. Beter lijkt mij om de pijp alleen aan het eind te fixeren zoals je in eerste instantie gedaan hebt (mits dat draadeindje idd stevig genoeg is). Dan heeft de voorkant de ruimte om met de motor mee te trillen. Als je de pijp of de header vooraan fixeert gaat dat je al snel de header kosten ben ik bang. Bij lage toeren zal de motor toch schudden en de header moet redelijk vrij kunnen meebewegen omdat die star aan de motor vast zit. Ook breng je zo weer trillingen op de romp over wat weer herrie geeft. Nou ja zie maar - ik was er niet bij, heb het niet gezien zaterdag dus misschien is dit onzin.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Nee hoor.. was ook een experiment van mij.. ik had op een ander forum in het F3A gedeelte gelezen dat men adviseerde de pijp wel op genoemde plek te fixxeren, dat zou rubbers in de header schelen.

    Ik denk zelf ook dat die extra bevestiging meegedragen heeft in de herrie, omdat hij bij een eerdere motorloop-test beduidend stiller was. Zo gek is je suggestie dus niet ;)

    Het draadeind is daarentegen stevig zat. Maar dat zul je wel zien als je 'm in het echt ziet :)

    Bedenk je ook dat hij niet alleen op het draadeind zit. Om het draadeind heen zit een 1cm carbon buis.. het draadeind dient eigenlijk alleen om de pijp op die buis te klemmen..
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.847
    Locatie:
    Zeewolde
    Nee hoor, die krijgt mij niet weg daar en ik zie hem trouwens ook nooit meer.

    Nu ik in Huizen woon is Gooi en Eemland 5 minuten rijden, nu zal ik daar ook heel weinig zijn omdat we vanaf vorige week weer elke woensdag op Ede staan maar toch.

    Ik wilde lid blijven van een club ivm m`n KNVVL papieren en nu kan ik ook eens even snel een uurtje gaan vliegen :D

    vandaar.......
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Hij heeft gevlogen! Vandaag naar het veld om even te kijken hoe de motor liep zonder die extra uitlaatbevestiging en met de Hatori header ipv. de mintor header. Hij liep goed en het veld was droog genoeg dus tja.. dan gaat het jeuken.

    Dus toch maar een poging gewaagd en dat viel geheel niet tegen. Het zwaartepunt is denk ik nog wel te achterlijk; rechtuit vloog ie recht of iets klimmend, inverted begon hij te duiken. Rollen deed ie wel al behoorlijk axiaal en bij meskant leek hij iets naar de canopy toe te trekken. Hij was nog wat onrustig om de langsas (rollen) en erg happig op het rudder. Het was geen lange vlucht, in totaal misschien 5 minuten, maar de conclusie kan dus alleen maar zijn 'hij doet het' :)

    M'n vriendin heeft wel getracht er een filmpje van te maken, ik zal later nog even een klein stukje posten, maar heel veel is er niet op te zien. We hebben geen videocamera en het fototoestel filmt met 380x280 ofzo.. en 't was te donker voor 'm.

    Hoe dan ook.. het ding vliegt dus! Nu kan het 'grote afstelfestijn' gaan beginnen :)

    Filmpje van de landing.. zeg er bij voorbaat bij dat er niet veel op te zien is.. als hij het nog niet doet, is dat omdat youtube 'm nog aan het omzetten is..

    http://www.youtube.com/v/hnfeA1Jtbzg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2008
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.413
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk eens aan!:cool::thumbsup:
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Henri,
    Mooi dat dit geslaagd is. Blijft toch altijd spannend bij een toestel waarin je een behoorlijk stuk 'van jezelf' hebt gestopt. Nu wachten op wat fraaier weer om weer eens te gaan trainen want dat is voor mij op die fraaie februari dag na wel een hele tijd geleden geweest. De eerste wedstrijd komt met rasse schreden nader.
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Gefeliciteerd!!

    welke instelhoeken heb je nu?
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Nog helemaal zoals ik ze oorspronkelijk ingesteld had. Volgens Alliance bezitters op een Amerikaans forum, zit ik met die hoeken redelijk in de buurt van wat het zou moeten zijn.

    Dus.. de vleugel heeft 0,6 graden positief, het stabilo 0 graden en de motor iets van -1,5 graden.
     
  9. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Gefeliciteerd Henry. Nu voor het echie.

    Groet Huib
     
  10. Flyer

    Flyer In Memoriam

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Bij de A12 en de A2
    De laatste post zijn echt een onderonsje van Model vliegclub Midden Nederland.
    Henri ik wens je natuurlijk ook succes. En tot ziens op onze locatie.

    Met groet aan allen Flyer.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2008
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.847
    Locatie:
    Zeewolde
    Sinds vandaag geen MVC MN lid meer dus ik zal dat onderonsje even doorbreken ;-)

    Gefeliciteerd Henri met de geslaagde maiden en binnenkort een goed filmpje????


    Succes met de de verdere vluchten.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Nou ja goed filmpje.. dan moet een zeker niet-lid toch langskomen om te filmen haha.. ik heb zelf domweg geen betere cam.

    Moet ik ook zeggen dat dat deels mijn schuld was; ik dacht geladen batterijen te hebben maar cam viel steeds uit dus dinnetje liep ermee te kloten. Beter filmpje met deze camera kan wel, bij goed licht en als je van te voren goed inzoomed.

    Dank voor de felicitaties :)..

    En nu begint het echte werk natuurlijk. Opdracht 1 is 'm heel houden en opdracht 2 is uitvogelen wat ik moet doen om 'm goed te laten vliegen.

    Dus daarom deze vraag.. wat is er volgens jullie aan de hand als een toestel:
    1) level rechtuit vliegt heel ietsje wil klimmen
    2) inverted behoorlijk wil duiken

    Omdat ik met de instelhoek EN het zwaartepunt tegelijk bezig ben... ik kan mij voorstellen dat dit probleem te verhelpen is door het zwaartepunt naar voren te halen, maar ook door de instelhoek te verkleinen.. maar welke doe je dan het eerst?
     
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik zou eerst het zwaarte punt doen.
    de achterliggende gedachte is; de instelhoek beinvloed het zwaartepunt niet, maar anderom wel
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Ok.. en nu ben ik even iets verward.. het zwaartepunt zou gemeten te achterlijk moeten zijn. Echter.. als ik 'm inverted leg moet ik veel down geven om 'm level te houden.

    Als ik dan op deze pagina kijk:
    Afsteltips

    Dan zie ik dit staan:
    Method-> Roll model inverted -> Lots of down elevator ->Add weight to tail required to maintain level flight

    Dan zou ik dus het zwaartepunt verder naar achteren moeten zetten? Ga beide opties sowieso gewoon uitproberen, maar wie weet dat iemand hier nog iets zinnigs er over kan zeggen ;)

    Als het zwaartepunt naar achteren zou moeten, zou mij dat zeer goed uitkomen..
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    trim het eerst normaal uit zodat je wat je in punt 1 zegt niet meer van toepassing is. toestel mag niet meer klimmen, dus moet je down trimmen

    dit zal al een deel punt 2 verhelpen

    verder kan dit ook te maken hebben met een motor die te veel domping heeft. Krijg je verschillen bij ineens vol gas geven of ineens gas eraf nemen ?

    dit kun je ook zien als je vertikaal gaat, daar spelen de vleugels niet veel mee en zul je het effect van motordomping goed merken.

    ga je van hoog vertikaal met motor af of traag, dan zal volgens mij in huidige situatie het toestel er vanzelf uitkomen. Ideaal is met een zwaartepunt waarbij het toestel mooi blijft dalen. Duikt hij voorover dan is er duidelijk te veel gewicht in de staart.

    instelhoeken zou ik voorlopig afblijven, als je merkt dat je hoogteroer niet echt neutraal staat kun je dat hiermee verhelpen.

    Peter
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ach ik heb er ook nog niet genoeg mee gevlogen.. omstandigheden zijn ook niet naar echt trimmen.. windkracht 5 vlagerige wind, slecht zicht.. niet echt ideaal te noemen he.. en maar 5 minuten gevlogen dus sowieso niet veel over te zeggen.. was al lang blij dat ie gewoon vloog ;)

    De tip van loodrecht omlaag ken ik ook echter als ik die afsteltipspagina moet geloven, controleer je daarmee niet je zwaartepunt maar de instelhoek.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Vandaag er wat meer mee gevlogen, in totaal 4 vluchten van zo'n 7 minuten per vlucht.

    Conclusies:
    1) lastwisselingen gaan goed, dwz. van vol gas naar idle of bij bijna tegen stall aanvliegen volgas geven, geeft geen wisselingen in hoogte.. hij gaat niet klimmen of duiken bij lastwisselingen. De motordomp lijkt vooralsnog goed.
    2) bij recht van je af vliegen de wind in en dan loodrecht omhoog trekken, lijkt hij ook loodrecht omhoog te blijven gaan. De zijstelling lijkt vooralsnog ook goed
    3) bij inverted ging hij relatief veel duiken. Ik heb de 50 gram lood die ik voor de zekerheid in de neus had gelegd, weggehaald, en daar werd het al fors minder van. Het zwaartepunt zou dus mogelijk nog verder naar achter moeten
    4) bij loodrecht naar beneden duiken van grote hoogte, kruipt hij er heel ietsje uit.. hij zou nog steeds de grond ingaan, maar niet onder 90 graden. De instelhoek mag dus nog iets kleiner
    5) bij 45 graden klimmen en rollen vliegt hij rechtdoor. Sowieso rolt hij axiaal, beter dan m'n Derwisj op het moment. Het differential staat dus goed
    6) bij wisseling van level naar inverted gaat hij niet draaien, laat hij geen vleugel vallen. Ik hoef dus geen gewicht aan de vleugeltips toe te voegen.
    7) bij herhaaldelijke loopings, wisselend van binnen- naar buitenwaarts, vertoond hij geen rolneigingen. De uitslagen van de hoogteroeren zijn dus voldoende gelijk.

    Knife edge blijft hij mooi rechtdoor vliegen en bij toepassing van het rudder gaat hij niet klimmen of dalen.

    natuurlijk heb ik er nog steeds niet voldoende mee gevlogen om alles 100% zeker te weten, maar ik denk dat als ik de instelhoek iets verlaag (zeg van .6 graden naar .4 graden) dat ik dan aardig in de richting zal komen.

    De motorloop ben ik nog niet tevreden mee. In eerste instantie had ik 'm stationair te arm staan.. dit resulteerde in weer optoeren en vasthouden van een te hoog toerental bij wisseling naar idle in vlucht. Rijker zetten heeft dat probleem opgelost, maar nu heb ik 'm nog te rijk staan.. ik had dan ook vrij bruut aangepast.

    De motor 'slaat' nog teveel stationair. De prop en spinner zijn gebalanceerd, dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat het deels te maken heeft met het nu nog te rijk staan, maar deels ook met de motormount. Ik ga de huidige mount wisselen met de andere die ik heb, omdat die volgens mij stijver is. De enkelvoudige ophanging van de uitlaat houdt het prima vast aan de achterkant, maar het stuk waar bocht overgaat in uitlaat heeft te veel bewegingsruimte. Die had ik eerst star vastgezet, wat resulteerde in veel meer lawaai. Daar moet ik dus nog iets goeds op verzinnen.

    Verder zag ik ook af en toe pufjes rook uit de overgang tussen motor en header komen. Hoewel daar oorspronkelijk geen pakking tussen zat, ga ik die er wel tussenmaken.

    Volgas sleurt de motor er goed aan. In de lucht maakt hij beduidend meer toeren dan op de grond, ik denk dat hij in de lucht tegen de 10000 RPM aanzit met deze 18*10 prop (op de grond 8600 toeren bij laatste meting).

    Het kleurenschema vind ik erg prettig. Het was vandaag een grauwe dag en een toestel als mijn Derwisj, met veel donkerblauw en boven zelfde schema als onder, laat dan qua zichtbaarheid te wensen over. Met het schema van de Alliance heb ik dat probleem in het geheel niet; het ding is ten alle tijde goed zichtbaar.

    Geluk is ook met de dommen; ik was al aan het landen en toen draaide hij ineens een beetje raar.. de motor sloeg ook op dat moment af, terwijl ik nog niet boven het veld was. Teruggedraaid en laten uitzweven en landing gemaakt, prima gelukt. Bleek combo te zijn van motor te arm en 1 aileron-stuurstang die losgetrild was.

    De 4 vluchten hebben samen 200 mA gekost per accu (dus 400mA in totaal). Gemiddeld is er 0.26A gebruikt, minimaal 0.10A en maximaal 3.66A. Het toestel is tussentijds niet uitgeweest. Wil ik een dag lang vliegen, zal ik dus waarschijnlijk tussentijds de accu's wel moeten laden. Ik ga er nog een aansluiting op maken zodanig dat ik de 2x2s1p 850mAh kan laden als 1x4s1p.

    Volgende dingen staan mij nu dus te doen:
    1) instelhoek iets verlagen
    2) zwaartepunt iets verder naar achteren
    3) nogmaals alle moertjes bij servo's borgen
    4) andere motorsteun monteren
    5) ophanging uitlaat aanpassen
    6) klempassing bellypan beter maken

    De laatste.. op zich werken de magic boxen goed, maar de bellypan maakt nu nog wel veel geluid. Hoewel hij wel al 'klem' zit, zit er net nog iets beweging in waardoor hij bij trillingen extra herrie maakt. In eerste instantie ga ik dat proberen op te lossen door 'm meer te laten 'klemmen'. Werkt dat niet afdoende, dan komt er toch nog 1 nylon borgmoertje aan de voorkant bij waarmee ik 'm vastschroef.

    Over het algemeen ben ik tevreden.. met bovengenoemde aanpassingen denk ik dat ik er een fijn toestel aan heb, alhoewel ik nog mijn twijfels plaats bij de motor.. die moet zichzelf nog wel gaan bewijzen. Niet zozeer qua vermogen, maar wel qua 'lopen in het middengebied', bij half gas klinkt hij in de lucht gewoon niet lekker nu, een beetje te twijfelachtig. Hij blijft prima lopen, maar het klinkt niet alsof hij er veel zin in heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2008
  18. hezik

    hezik Guest

    Geen commentaar op de bevindingen en conclusies? Met name puntje zwaartepunt en instelhoek ben ik nieuwsgierig naar of 'men' dat met mij eens is.. ;)
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hezik,

    Ik denk dat je kist al gewoon erg goed vliegt. Zo te lezen heb je weinig problemen.

    Wat betreft de instelhoek. Bij de twister waar Job en ik mee vliegen is dit 0.25 graad. Dat is dus wel iets minder als de 0.6 die jij nu hebt.

    Het hele samenspel van zwaartepunt, instelhoek en motordomp beinvloed elkaar. En dat moet je door kleine aanpassingen te maken leren waarderen. Vaak leverd de ene aanpassing een verbetering op het ene vlak op , maar een verslechtering op een ander gebied. Het trimmen kost veel tijd maar is wel leerzaam, de volgende keer kost het minder tijd, ook omdat je dan al beter weet welke eigenschappen je prettig vindt. Helemaal 100% zal je het waarschijnlijk nooit krijgen.

    Vlieg ze
    Winfried
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Winfried,

    Bedankt voor de input. Ik was al een beetje bang voor zo'n 'het hangt samen en je moet het experimenterend leren' verhaal :p

    Het zwaartepunt naar achteren halen heeft het vlieggedrag wel al sterk verbeterd, maar hij 'voelt' nog niet helemaal goed. De 1e vlucht was hij nog duidelijk naar snelheid aan het zoeken, bv. ook met landen, dat is er nu wel uit, maar ik ben er nog niet.

    Ongetwijfeld zal iemand die meer ervaring heeft met afstellen, mij op m'n flikker geven wat betreft mijn positieve instelling en nog van alles vinden wat niet klopt :p

    Vanavond het zwaartepunt ietsje naar achter halen en een kleinere instelhoek geven en dan morgen weer proberen. Ik heb ontdekt dat onze camera ook nog een stapje beter wil filmen, blijft het niet overhouden, 640x480, maar zal proberen morgen een goed filmpje te schieten.. dan kan dit draadje ook de vergetelheid in gaan zakken :)
     

Deel Deze Pagina