Vandaag er wat meer mee gevlogen, in totaal 4 vluchten van zo'n 7 minuten per vlucht.
Conclusies:
1) lastwisselingen gaan goed, dwz. van vol gas naar idle of bij bijna tegen stall aanvliegen volgas geven, geeft geen wisselingen in hoogte.. hij gaat niet klimmen of duiken bij lastwisselingen. De motordomp lijkt vooralsnog goed.
2) bij recht van je af vliegen de wind in en dan loodrecht omhoog trekken, lijkt hij ook loodrecht omhoog te blijven gaan. De zijstelling lijkt vooralsnog ook goed
3) bij inverted ging hij relatief veel duiken. Ik heb de 50 gram lood die ik voor de zekerheid in de neus had gelegd, weggehaald, en daar werd het al fors minder van. Het zwaartepunt zou dus mogelijk nog verder naar achter moeten
4) bij loodrecht naar beneden duiken van grote hoogte, kruipt hij er heel ietsje uit.. hij zou nog steeds de grond ingaan, maar niet onder 90 graden. De instelhoek mag dus nog iets kleiner
5) bij 45 graden klimmen en rollen vliegt hij rechtdoor. Sowieso rolt hij axiaal, beter dan m'n Derwisj op het moment. Het differential staat dus goed
6) bij wisseling van level naar inverted gaat hij niet draaien, laat hij geen vleugel vallen. Ik hoef dus geen gewicht aan de vleugeltips toe te voegen.
7) bij herhaaldelijke loopings, wisselend van binnen- naar buitenwaarts, vertoond hij geen rolneigingen. De uitslagen van de hoogteroeren zijn dus voldoende gelijk.
Knife edge blijft hij mooi rechtdoor vliegen en bij toepassing van het rudder gaat hij niet klimmen of dalen.
natuurlijk heb ik er nog steeds niet voldoende mee gevlogen om alles 100% zeker te weten, maar ik denk dat als ik de instelhoek iets verlaag (zeg van .6 graden naar .4 graden) dat ik dan aardig in de richting zal komen.
De motorloop ben ik nog niet tevreden mee. In eerste instantie had ik 'm stationair te arm staan.. dit resulteerde in weer optoeren en vasthouden van een te hoog toerental bij wisseling naar idle in vlucht. Rijker zetten heeft dat probleem opgelost, maar nu heb ik 'm nog te rijk staan.. ik had dan ook vrij bruut aangepast.
De motor 'slaat' nog teveel stationair. De prop en spinner zijn gebalanceerd, dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat het deels te maken heeft met het nu nog te rijk staan, maar deels ook met de motormount. Ik ga de huidige mount wisselen met de andere die ik heb, omdat die volgens mij stijver is. De enkelvoudige ophanging van de uitlaat houdt het prima vast aan de achterkant, maar het stuk waar bocht overgaat in uitlaat heeft te veel bewegingsruimte. Die had ik eerst star vastgezet, wat resulteerde in veel meer lawaai. Daar moet ik dus nog iets goeds op verzinnen.
Verder zag ik ook af en toe pufjes rook uit de overgang tussen motor en header komen. Hoewel daar oorspronkelijk geen pakking tussen zat, ga ik die er wel tussenmaken.
Volgas sleurt de motor er goed aan. In de lucht maakt hij beduidend meer toeren dan op de grond, ik denk dat hij in de lucht tegen de 10000 RPM aanzit met deze 18*10 prop (op de grond 8600 toeren bij laatste meting).
Het kleurenschema vind ik erg prettig. Het was vandaag een grauwe dag en een toestel als mijn Derwisj, met veel donkerblauw en boven zelfde schema als onder, laat dan qua zichtbaarheid te wensen over. Met het schema van de Alliance heb ik dat probleem in het geheel niet; het ding is ten alle tijde goed zichtbaar.
Geluk is ook met de dommen; ik was al aan het landen en toen draaide hij ineens een beetje raar.. de motor sloeg ook op dat moment af, terwijl ik nog niet boven het veld was. Teruggedraaid en laten uitzweven en landing gemaakt, prima gelukt. Bleek combo te zijn van motor te arm en 1 aileron-stuurstang die losgetrild was.
De 4 vluchten hebben samen 200 mA gekost per accu (dus 400mA in totaal). Gemiddeld is er 0.26A gebruikt, minimaal 0.10A en maximaal 3.66A. Het toestel is tussentijds niet uitgeweest. Wil ik een dag lang vliegen, zal ik dus waarschijnlijk tussentijds de accu's wel moeten laden. Ik ga er nog een aansluiting op maken zodanig dat ik de 2x2s1p 850mAh kan laden als 1x4s1p.
Volgende dingen staan mij nu dus te doen:
1) instelhoek iets verlagen
2) zwaartepunt iets verder naar achteren
3) nogmaals alle moertjes bij servo's borgen
4) andere motorsteun monteren
5) ophanging uitlaat aanpassen
6) klempassing bellypan beter maken
De laatste.. op zich werken de magic boxen goed, maar de bellypan maakt nu nog wel veel geluid. Hoewel hij wel al 'klem' zit, zit er net nog iets beweging in waardoor hij bij trillingen extra herrie maakt. In eerste instantie ga ik dat proberen op te lossen door 'm meer te laten 'klemmen'. Werkt dat niet afdoende, dan komt er toch nog 1 nylon borgmoertje aan de voorkant bij waarmee ik 'm vastschroef.
Over het algemeen ben ik tevreden.. met bovengenoemde aanpassingen denk ik dat ik er een fijn toestel aan heb, alhoewel ik nog mijn twijfels plaats bij de motor.. die moet zichzelf nog wel gaan bewijzen. Niet zozeer qua vermogen, maar wel qua 'lopen in het middengebied', bij half gas klinkt hij in de lucht gewoon niet lekker nu, een beetje te twijfelachtig. Hij blijft prima lopen, maar het klinkt niet alsof hij er veel zin in heeft.