Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.413
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uiteraard niet, na iedere overwinning op de wedstrijden moet je dat wel even melden hier natuurlijk:D

    Grt.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Overwinning op mijzelf dan, bedoel je ;)

    Eerst maar eens heel zien te houden en een beetje wennen aan deze kist. Ik vlieg nog steeds F3A om te leren en de lol, winnen is er voorlopig echt nog niet bij hoor :)
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Vandaag tussen 5 en 7 weer twee vluchten gemaakt. Nu met een APC 18*12 prop. Op de grond draaide hij daar 7600 toeren mee.. in de lucht gok ik rond de 8500 op top. Geen warmteproblemen etc en echt een PAK stiller. G-sonics komen er niet meer in bij mij, misschien zo'n G-Sonic Pro nog eens als Graupner die uitlevert, maar de gewone maken gewoon echt teveel herrie.

    Ik had het zwaartepunt verder naar achteren gehaald en nu duikt ie minder bij inverted, maar laat hij wel z'n kont zakken in bochten. Nah ja.. voorlopig laat ik 'm maar even zo, eerst de uitslagen etc helemaal naar wens zetten en dan, als ik het ding wat beter ken en als de omstandigheden beter zijn maar weer eens verder met 'echt trimmen'.

    Zoals hij nu is kan ik er prima een wedstrijd mee vliegen, ik maak zelf altijd nog 1000% meer fouten dan het toestel :)
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Nou.. dat was de Alliance even voorlopig, de eerstvolgende wedstrijd zal ik waarschijnlijk met de Derwisj vliegen.

    Reden? Schade :(

    Wat er gebeurde?

    Ik was vandaag op het veld, ding opgebouwd, volgetakt, gestart.. hij liep niet lekker, weer in het middengebied. Na wat plussen en minnen in overleg de conclusie getrokken dat de idlenaald iets rijker moest. Idlenaald minder dan 1/8 verdraaid, gestart.. hij liep lekker. Pakte goed op, van stationaar naar volgas nu wel vlot ipv twijfelend.. dus vliegen maar.

    Vliegend.. half gas liep ie twijfelend en naar vol gas oppakken begon ie te pruttelen (verzopen). Terug naar half gas maar weer en gaan landen. Ik was al een circuitje aan het draaien en toen stopte, ondanks verwoed 'rommelen met gas' de motor ermee.

    Tot zover nog niets aan de hand. Bochtje draaien en dan draaien voor final.. draait deze onbenul met de wind mee. Niet opzettelijk, was oprechte vergissing in windrichting.

    Direct toen ik gedraaid had, tijdens het draaien al, had ik het al door, maar ja, op 2 m boven de grond met niet al te teveel vaart ga je dan niet meer terugdraaien, dus doorzetten maar.

    Heel even dacht ik 'm nog dan maar met wat meer snelheid op de grond te laten zakken, rijdend.. maar hij begon al wat rolneigingen te krijgen dus dan toch maar wat sneller naar beneden.. hij kwam op de rand van het veld, een slecht stuk, te hard neer en daardoor brak het landingsgestel er naar achter onder weg.

    Resultaat: 2 kleine gaatjes onderin de vleugel, daar geprikt door de wielkapjes. Makkelijk te repareren.

    Landingsgestel uit de romp gescheurd en aan de rompzijkant ook wat scheurtjes. Reparabel maar zo mooi als het was zal het niet meer worden.

    Bellypan op 2 plekken flink ingescheurd.

    Al met al mooi balen dus, maar ja, welk rund draait dan ook met de wind mee bij een motor uit situatie. Het is allemaal reparabel en zelfs ook nog wel zo dat je het helemaal niet meer ziet, maar dan moet ik er meer tijd aan besteden.

    Wat ik nu ga doen, ben ik nog niet uit. Eigenlijk was ik dit toestel qua bouwen even zat, en ik sta niet te popelen om nu aan het repareren te gaan. De kans is groot dat ik deze even 'in de kast' zet en de rest van het seizoen met de Derwisj ga vliegen, wat ook gewoon een prima kist is nog steeds.

    Hoe dan ook.. eerst maar even goed vaststellen wat de schade is.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.847
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Henri,

    zonde man dat het zit je niet mee.

    Je probeert toch niet ons in te halen met crashes he :nooo: ;-)
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Nee hoor.. zoveel crash ik niet, de Derwisj is nog nooit gecrashed :p

    Ach ja, is zonde en ik baal er van, maar het hoort bij de hobby. Waar ik nog het meest van baal is de knullige manier waarop; ik weet echt wel dat je niet met motor uit met de wind mee moet gaan draaien.. toch maar eens zo'n lintje aan mijn antenne hangen.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.847
    Locatie:
    Zeewolde
    Daarvoor hebben wij onze BosModelAor promotie windzak ;-)

    Op MVC MN hebben ze toch ook een windzak, en na 1 vlucht weet je toch uit welke hoek de wind waait?!?!?!?

    Naja, gebeurt is gebeurt, wel weer een leermoment erbij dus :lol:
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Nou de wind draaide vandaag een beetje.. en ik ben chaoot.. en kennelijk als mijn motor uitvalt, blijf ik op zich kalm, maar gaan de gedachtenprocessen toch ineens langzamer.. kon mijzelf ook wel voor mijn hoofd slaan toen ik besefte dat ik verkeerd gedraaid was, maar ja, dan is het kwaad al geschied.

    Ik had 'm dan nog beter rechtdoor het maisveld in kunnen laten gaan, maar dan had ik waarschijnlijk delzefde schade gehad.

    Het is ook reparabel en als ik het wil zelfs onzichtbaar reparabel.

    Waarschijnlijk ga ik het nu eerst repareren zodat ik er dit seizoen wedstrijden mee kan vliegen, en als ik 'm dan wel heel houdt, volgend winter helemaal kaaltrekken en opnieuw afwerken.

    En ja.. het hoort er nu eenmaal bij bij onze hobby.. what goed up must come down.. 't was ook niet zo dat ik de hele dag heb lopen te balen, maar blij ben ik er natuurlijk niet mee.
     
  9. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    hmm, das niet zo tof zeg. jammer! en dan nu ook maar even goed op zoek gaan naar waarom die motor zo loopt te pruttelen...
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Tsja dat was mij wel al helder, hij verzoop gewoon.. is ook een bekend probleem van deze motor dat hij in het middengebied niet tot nauwelijks goed te krijgen is. Daar was op dit moment nog geen sprake van hoor, hij stond achteraf gewoon niet goed ingesteld.

    Hans verweet mij ook een beetje dat ik te snel was gaan vliegen met een slechtlopende motor, maar Fred was het daarentegen met mij eens dat hij na de aanpassing die we gedaan hadden, gewoon goed liep. Misschien had ik daarna nog meer tijd op de grond moeten laten lopen, een tankje leeg laten lopen ofzo, maar ja.. zo blijf je bezig op de grond.

    Daarnaast mag een afslaande motor gewoon niet op zo'n manier tot schade leiden, het is gewoon stom als je zo'n ding de wind in draait op zo'n moment. Dan kan ik wel zeggen dat ik dacht dat de wind andersom stond, maar dat maakt het niet minder runderig natuurlijk ;)

    Dan.. voor de ramptoeristen.. wat foto's van de schade

    De romp.. landingsgestel uitgescheurd en schuur aan de zijkant. Aan de andere kant sit een soortgelijke scheur:

    [​IMG]

    De vleugel, 2 gaatjes waar de wielkapjes erin geprikt hebben:

    [​IMG]

    De bellypan.. wat mij betreft de ergste schade omdat deze het meest in het zicht zit:

    [​IMG]

    Zoals te zien is, is het allemaal wel reparabel. Alle stukken zijn er nog..

    Ik kreeg de tip om alles zoveel mogeljik op z'n plek te leggen, met superlijm te lijmen en dan een mat carbon erover met goede epoxy. Dat ga ik niet doen. Met name het houtwerk (landing gear plate) zijn mij daarvoor te kapot, ik moet een andere oplossing verzinnen. Ik denk dat het er op neer gaat komen dat ik er een houten stuk in zal moeten bouwen oid. Enige vrees is dat hij dan te zwaar wordt, in welk geval hij afvalt als wedstrijdkist. Ook al controleert men er niet op, ik wil gewoon aan de regels voldoen.

    De Alliances hebben op ons veld geen geluk.. de 1e ging na 10~15 vluchten ofzo de grond in.. deze landing hoorde bij de 8e vlucht van dit toestel..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zoals men je al gezegd heeft met secondenlijm alles weer op zijn plek lijmen en dan pas het hout eruit halen (dremelen) dan de glasmatten erin soppen en weer nieuwe houten spanten inbouwen.
     
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    de schade aan je vleugel door de wielkappen valt gelukkig mee...ik heb het wel anders gehad met mn funtana (toen ik nog bij mij achter vloog)...zaten toen grote gapende gaten in mn vleugel, door en door...
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Het hout was er al uitgebroken allemaal.. daar hoef ik dus niets aan te dremelen. Of ik de stukjes glas nog weer op hun plek ga lijmen.. ik weet het niet. Gezien jouw advies en het advies wat ik al eerder kreeg.. nou ja.

    Ik voel er zelf meer voor om een nette rechthoek uit te dremelen, tot de rompzijkanten, en dan de onderkant er opnieuw in te bouwen dmv. glassen (bv. van te voren GFK plaatjes maken) of gewoon houtbouw.

    Maar ik ben er nog niet uit hoor.. dikke kans dat ik gewoon het secondenlijmadvies ga volgen, alhoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik daar verdomde weinig vertrouwen in heb.. secondenlijmverbindingen zijn in mijn ervaring niet brandstofbestendig, dit is een stuk waar wel eens brandstof op wil komen.. ik zie dan bij de eerstvolgende vlucht na reparatie het landinggestel er direct weer onderweg breken..

    Hij woog op het moment van deze crash 4800 grammen (had de 50 gram lood eruit gehaald) dus ik heb 200 gram 'reparatieruimte'...

    Ja die schade is niet echt noemenswaardig.. stikker erover, of eventueel vullen en licht bijspuiten en dat probleem is opgelost. De schade aan de romp 'valt ook wel mee' voor zover je dat kunt zeggen als je zo'n schade oploopt aan een dergelijk toestel op z'n 8e vlucht.. :p
     
  14. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    niet de seconde lijm zal het stevig maken, dat is alleen om de vorm weer fatsoelijk te krijgen. de nieuwe matten met epoxy maken er verbinding in en de boel weer stevig. volgens mij zit er wat dat betreft weinig verschil tussen het oude er in lijmen en iets nieuws. je moet toch op de een of andere manier een verbinding met de rest van de romp krijgen en daar is dus glas of carbon met epoxy wel een goeie manier voor bij deze romp, lijkt me.
     
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ai, dat is slecht nieuws:(
    gauw repareren, ik wil je wel op een faire manier verslaan:wink:
     
  16. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Je kunt trouwens als je het echt weer stevig wil hebben, en niet (veel)zwaarder, beter de glasmatten (of koolstof) aan de buitenkant doen. Om dit netjes te krijgen zul je eerst de omgeving van de scheur aan buitenkant zo ver mogelijk weg moeten schuren of slijpen, zodat je een soort v-vorm krijgt, deze v weer volledig vullen met mat en epoxy, en naderhand de buitenkant weer glad schuren. Je kunt ook eerst nog een dun matje aan de binnenkant leggen voor de stevigheid, maar dan wordt het zwaarder. Wel eerst zoals boven gezegd de losse delen zoveel mogelijk verbinden dmv secondenlijm om de vorm erin te houden. De bovenstaande methode is een stuk arbeidsintensiever dan alleen een matje aan de binnenkant, maar je krijgt, als je het goed doet, veel mooiere resultaten. Ook krijg je niet dat de verf kan breken als je de huid buigt (omdat dan de breuk nog steeds aan de buitenkant zit). Deze methode heb ik geleerd van een kennis die glasvezelrompen bouwt en werkt erg goed, zeker omdat je liever geen gewichtstoename wilt. Al een paar keer gedaan.
     
  17. hezik

    hezik Guest


    :).. tsja wat moet ik hier nu op zeggen. Ik kan de arrogante kant op gaan, waar geen reden toe is, en zeggen dat ik je met een X-twin nog zou verslaan (;)) maar ik kan ook eerlijk zijn en je vertellen dat de Derwisj gewoon een volbloed F3A kist is en als je mij verslaat terwijl ik met de Derwisj vlieg, je mij nog steeds fair verslagen hebt. Van wat ik gezien heb van je Leki, zie ik dat in het geheel niet als onmogelijk, zoals ik vorig jaar ook al zei tijdens de wedstrijden ;)

    Nee.. ik ben niet bang, maar wel realistisch :)

    Wat betreft de Alliance, een dag later ziet de schade er steeds meer reparabel uit. Ik denk zelfs dat ik het op korte termijn nog onzichtbaar weg kan werken.

    Hoe en wat, dat laat ik nu nog even in het midden, tot ik er echt aan begin. Zoals verteld zijn, op een paar hoekstukjes die geheel uit vulmiddel bestonden en er 'afgesprongen' zijn, alle stukken aanwezig. Ik kan dus inderdaad het geheel met superlijm weer in elkaar zetten.

    Toch.. ik weet nog steeds niet of ik dit doe. Als je het goed bekijkt, is -voornamelijk de 'landing-gear-plate eruit gebroken, alles wat er omheen zit is er nog, zitten alleen twee scheurtjes in de zijkanten. Aan 1 kant is die scheur niet 'door', het materiaal is niet doormidden, alleen de verf/gelcoat is er aan de buitenkant afgesprongen op die plek.

    Waar ik over loop te denken is om een net vierkant uit te dremelen op de plek van de landing-gear plate, zodat je aan de onderkant nergens meer scheuren ziet. Dan een paar lagen carbon lamineren tot een nieuwe onderlaag, deze op maat zagen maken en op de plek vastlijmen met kleine hoeklatjes. Deze hoeklatjes afwerken met een epoxy/microballoons mengsel en dan aan de binnenkant over het geheel een 'U' soppen van carbonweefsel. Dan het houtwerk er weer in aan de binnenkant en dan is het volgens mij weer zo stevig als het origineel. Eventueel zou ik kunnen overwegen om dan alleen over de hoeken (waar overgang 'oud' en 'nieuw' zit) een smalle reep carbon te lamineren.

    Dan het geheel kaalschuren (niet de hele romp dus maar alleen dit stukje), afwerken en weer spuiten. Dit stuk is louter wit dus als ik het op die manier doe, zie je er helemaal niets meer van terug. Dit is ook best in een avond of 2 3 te doen allemaal.

    De plek waar het zit is an sich gunstig qua gewicht, ik wilde het zwaartepunt verder naar voren hebben en dit zit allemaal voor het zwaartepunt. Het was erger geweest als de schade zich aan de achterkant van het toestel had bevonden.

    Inlijmen van de oude brokstukken is zeker nog niet van het menu afgehaald, maar daarvoor wil ik eerst even goed zien hoe die brokstukken samenvallen. Reden dat ik zelf denk dat 'mijn methode' beter is.. ik ben niet bang voor de vorm, die krijg ik er in terug, ongeacht welke methode ik gebruik. Als ik zelf een plaatje carbon lamineer, is dat plaatje op zichzelf ook al stevig/sterk. Daarnaast is dat plaatje schoon, er heeft nooit brandstof op gezeten oid.

    Als ik in plaats van een zelfgemaakt carbon plaatje de oude brokstukken gebruik, blijft de vorm ook behouden maar de brokstukken zelf leveren dan geen enkele stevigheid. Je krijgt dan inderdaad dat het geheel met druk van binnenuit makkelijk aan de buitenkant gaat barsten.

    De bellypan kan ik ook prima onzichtbaar repareren heb ik vastgesteld.

    Blij ben ik er niet mee maar nu ik het allemaal nog eens goed bekijk, denk ik dat ik het echt onzichtbaar kan repareren en dit toch in een korte doorlooptijd. We gaan het zien.
     
  18. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    veel succes met repareren
    ik kijk nu al uit naar de eerste wedstrijd
    ik hoop alleen dat het weer gauw beter wordt, ik heb nog te weinig vlieg uren met de x-tra in combie met de 120ax
    ook ik heb al de nodige schade opgelopen
    het veld is in dermate slechte staat dat er een landing poot is in gescheurt (koolstof) is tijdens de landing.
    1 poot is in de bagger blijven steken en aan de voorzijde inscheurd (niet af gebroken)
    ondertussen al gemaakt, ga van de week s'morgens probeeren te trainen (is nog weinig van gekomen)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Nou dat is nog wel vermeldenswaardig.. het dunne lichte en flexibele bolly landingsgestel onder de alliancen, heeft deze 'landing' zonder problemen overleefd.. die dingen zijn dus best sterk..
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het is niet voor niks, buigen of barsten :lol:
     

Deel Deze Pagina