Afdichting Engel Gato

• Topicstarter Topicstarter Marcky
  • Startdatum Startdatum
M

Marcky

Guest
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het afdichten van het waterdichte compartiment bij een duikboot van Engel.
Ik heb zelf de Gato met de rubbering afdichting, maar langs de rubber ring stijgen bellen op als ik de tanks vol laat lopen.
Graag wat tips.

Groeten,

Marcky

He Marckey,

Misschien moet je de rubber "veter" vervangen voor een andere, wat dikkere soort. Ikzelf heb er eentje gebruikt die geleverd werd bij "doe het zelf" horren maken.
De veter goed verlijmen met het tussendek (met secondenlijm en vervolgens aan de buitenkant met langzaam hardende twee componentenlijm) Daarna smeer je de bovenzijde van de veter met watervast vet in en vervolgens schroef je het luik vast op het tussendek.
Je zou in het luik een fietsventiel kunnen verlijmen en een slag of wat lucht erin pompen zodat je kunt kontroleren of er lucht ontsnapt als je hem onder water houdt. Komen er nog ergens belltjes uit dan betekend dat er daar een lekje zit en zul je dat gaatje moeten dichten met extra lijm.
Ik hoop dat dit je vraag afdoende heeft beantwoord

Groetjes en succes
U-Kater

Hoi Marcky,

ik ga in tegenstelling tot U-Kater op een hele andere 'toer'. Je geeft in je posting niet aan of je het originele aluminium luik van Engel gebruikt, ik ga daar van uit. Zelf heb ik mijn alu-deksel bij mijn U206 vervangen door perspex (ik zie graag wat makkelijker de ingewanden van de boot), en kan daardoor moeilijk de bijgeleverde 'veter' gebruiken. Ik ben op het spoor van materiaal (een soort afdichtrubber dat op plaat wordt geleverd) dat je op maat kan snijden en precies kan aanpassen aan de grootte van je deksel. Het voordeel is bijna ongevoelig voor de omgevingstemperatuur (flexibiliteit) en doordat je het op maat kan snijden kan je de breedte van de afdichting naar smaak maken. In Ekenstein heb ik het waarschijnlijk nog niet maar in Lelystad hoogstwaarschijnlijk wel.

Jos

Dit plaatmateriaal kan je gewoon in de modelbouwwinkels krijgen, het word door een van de grote merken robbe of graupner verkocht in verschillende diktes en zelfklevend aan een zijde ,het word verkocht om in vliegtuigen ontvangers mee in te pakken. :wink:

key zei:
Dit plaatmateriaal kan je gewoon in de modelbouwwinkels krijgen, het word door een van de grote merken robbe of graupner verkocht in verschillende diktes en zelfklevend aan een zijde ,het word verkocht om in vliegtuigen ontvangers mee in te pakken. :wink:

Nou heeft dit materiaal inderdaad iets met vliegtuigen te maken, maar voor de rest is het spul wat ik bedoel nou niet bepaald bedoeld voor modelbouw.... Maakt mij verder niet uit, want als het materiaal dat jij bedoeld hetzelfde kan, dan is het om het even wat men wil gebruiken.

Jos

Ik ben het nog eens gaan nazien en ze zijn van graupner en 310 x 210 mm groot .
Een van 5mm dikte heb ik 2€ betaald 8mm was 2.5€.

hoi
je kunt ook armaflex gebruiken !
dat is een zwart zacht rubberachtig schuim dat word gebruikt om koelleidingen te isoleren ,het is ongeveel een milimeter of 6 dik denk ik, en mooi samen te persen
het wordgeleverd in buisvorm of plaat
groeten Gertjan.

hoi luitjes
ik maak zelf afdichtingen van sikaflex dat is een rubber compound wat gebruikt word om de naden van teakhouten dekken dicht te maken je maakt in een houten plank door middel van een bovenfrees de dikte en breedte van je afdichting je smeerd de gleuf in met bv. kaarsvet en dan de kit met een plamuurmes laten uitharden en je hebt een afdichting uit een stuk als er boutjes door heen moeten met een gaatjes tang de gaten maken dus niet insnijden want met persen gaat dit op de duur scheuren en niet met de ronde gaten ik gebruik dit al een paar jaar en sommige luiken worden soms na een jaar los gemaakt en de afdichting blijft goed
maar misschien is dit een idee om met andere kitten wat uit te proberen
succes
groeten fred

Hoi Fred,

dat Sikaflex is toch die 'troep' die gebruikt wordt om bitumen dicht/vast te kitten?
Is dit niet erg massief? Oftewel: kan ik dit met mijn 14 schroeven over 60 centimer x 10 plexiglas van 6mm wel voldoende indrukken om de zaak tot een metertje diep waterdicht te krijgen (met 2x 500cc Engel-tanks in het vooronder)?

Jos

toneburst zei:
Hoi Fred,

dat Sikaflex is toch die 'troep' die gebruikt wordt om bitumen dicht/vast te kitten?
Is dit niet erg massief? Oftewel: kan ik dit met mijn 14 schroeven over 60 centimer x 10 plexiglas van 6mm wel voldoende indrukken om de zaak tot een metertje diep waterdicht te krijgen (met 2x 500cc Engel-tanks in het vooronder)?

Jos
hoi jos
ik weet alleen dat de kit in de jachtbouw gebruikt word en het is vrij stug mijn luiken zijn van 4mm perspex en de boutjes zitten 2cm van elkaar dus wel veel maar op 4meter diep geen probleem ,en wat de engeltanks aan overdruk maken daar heb ik nog niet veel ervaring mee omdat ik met deze boot op perslucht werkt dus mijn overdruk is maar gering of niets, maar bij de mijnenlegger gebruik ik wel een engelpomp en een moosgummie afdichting is wat zachter en knevels maar dat moet ik erg strak aan draaien anders raak ik de overdruk kwijt maar de luiken zijn vrij groot en 4mm lexaan(te dun?)
groeten fred

Bedankt voor de reactie.

Het is uiteindelijk gelukt door nieuwe draadenden opnieuw te plaatsen en nu werkt het met de standaard ring.
Gebruik nu ook vleugelmoeren dat werkt beter omdat je dan meer gevoel hebt dan met een steeksleutel.

Groeten,

Marcky

Back