Afdichtingen duikboot

Is er ervaring met het afdichten van een duikboot.
Ik ben de sub VIIc van Engel aan het bestuderen en daar worden nog steeds rubberen baasbalgen gebruikt voor het afdichten van de stuurstangen. Bij mijn 209 van Engel levert dat na jaren problemen op.
Tevens is bij mijn 209 de bovenafdichting (een rubber ring) verteerd en vraag mij af of hier geen andere technieken voor zijn.

Piet

[knip] reactie die kant noch wal raakte weggehaald.. had de vraag verkeerd gelezen

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo piet

op de duikdag in mol heb je me die vraag ook reeds gesteld maar dan was er echt weinig tijd om je serieus een antwoord te geven
wat de doorvoeren van de stuurstangen betreft heb je een paar mogelijkheden

nieuwe balgen bestelen en de oude vervangen
siliconen darmpjes gebruiken zoals engel dat nu nog doet
zelf maken door wartels te gebruiken waar ze gasleidingen mee aan elkaar zetten
of deze bestellen bij norbert brugge

het mooie is als je tijd hebt dat hij 14/15juni naar ons treffen komt en dat hij altijd een grote koffer mee heeft met reserve onderdelen

het probleem gaat zijn dat je alles moet gaan inbouwen
uit de posting begrijp ik dat deze boot een deksel afsluiting heeft en geen bajonetsluiting
veel kan je daar niet aan veranderen en een nieuwe afdichting is ook geen probleem
een foto zou meer duidelijkheid geven
je hebt de afdichting van de geeltjes van mark kunnen bekijken
is dit niet een oplossing voor je probleem
je spreekt nu van een rubberen ring maar als je deksels en je drukvaste dek plat zijn dan kan er dus zo een laagje van dat rubber tussen en dicht het evengoed af als voorheen

groetjes raf

Hallo Piet,

Bij een handel in afdichtingen (gouden gids, google op 'afdichtingen') kun je zelfklevende vellen neopreen krijgen in verschillende diktes. De afdichting daar uit snijden, de zelfklevende kant op het afdichtvlak van de boot plakken, de andere zijde invetten, en dan het deksel erop. Zo heb ik (een gedeelte) van de WTC in de Gato, uit dat artikel dat Hezik aanhaalt, waterdicht gekregen. (eventueel zijn de bladen altijd via modelbouw aktueel na te bestellen.)

Voor de stuurstangen zet ik mijn geld op de doorvoeren van Norbert Brüggen. Rubber balgen verteren en slijten op den duur, al zijn de Engel balgen dikker, en daardoor stukken beter dan de Robbe balgen. Maar wat Raf aangeeft, met een stukje siliconenslang kun je ook een 'low tech / low cost' afdichting maken.

Laatst bewerkt:
met een stukje siliconenslang kun je ook een 'low tech / low cost' afdichting maken.

Zow en die afdichtingen van Norbert Bruggen zijn niet low cost? Voor 2,50€ ga ik niet klooien met die darmpjes........

dat met die vellen neopreen werkt goed, heb ik zelf ook.......

het mooie is als je tijd hebt dat hij 14/15juni naar ons treffen komt en dat hij altijd een grote koffer mee heeft met reserve onderdelen

En daar maak ik dankbaar gebruik van, even mijn "magazijn"aanvullen.

Douglas

Laatst bewerkt:
hallo

douglas die darmpjes kosten 2.50 voor 1 meter en daar komen heeeeeeeeeeeel veel afdichtingen uit
en ze werken net zogoed als die andere opties die gegeven zijn
hein heeft ze reeds jaaaaaaaaren in zijn modellen zitten zonder problemen
de doorvoeren van de gaskoppelingen vragen wat meer werk
er moet een stukje gedraait worden dat in de koppeling past om de O ring aan te drukken
en om een robbe boot omte bouwen zijn die juist goed want ze passen in de gaten die robbe heeft voorzien

maar iedereen zijn eigen systeempje en zo blijft de hobby spannend en kunnen we steeds vanelkaar wat leren

groetjes raf

hallo

verbetering
in de u47 en de u2540 passen ze wel
heb het dan over die gas koppelingen
en niet over de brugge dichtingen

groetjes raf

Hoi Raf,
die verbouwde gas koppelingen zitten al ongeveer 18 jaar in de 206.
En ze zijn misschien 5x schoongemaakt en van nieuw vet voorzien in al die jaren.
De Norbert doorvoeringen zijn wel goedkoper dan de gas koppelingen en zeker goed.
Maar de gas koppelingen kun je zo lang maken als je wilt.
In mijn 206 is het achterschot zeker 5cm dik.

Hallo,

De doorvoeren van Norbert haal ik gewoon bij conrad als bestelnummer 526828 en haal de o-ringen ( 3x2 ) hier bij een zaak die kogellagers e.d. heeft.

Hans

Ik heb het al opgezocht Hans,
voor de meeste wordt het wel heeeeeeeeeeeel erg duur bij Conrad.
Ik wil er bv 5 stuks bestellen.

De leverbare producten worden u in ca. 2 tot 4 werkdagen toegezonden.
Subtotaal 14,30 EUR
Toebehoren aan/uit
Verwijderingsbijdrage 0,00 EUR
Verzendkosten 6,95 EUR
Toeslag te lage bestelwaarde 8,00 EUR
Totaal 29,25 EUR
==========

Dat is wel € 5,85 PER STUK!!
Als je ze moet halen bij Conrad gaat porto eraf en benzine/diesel komt dat er ook nog bij.

Bij Norbert € 3,-- x 5 = € 15,00
Verzendkosten max. € 5,00
€ 20,00

Dat is € 4,00 per stuk

Een verschil van € 1,85 goedkoper per post via Norbert

Hallo,

Ik heb altijd wel wat nodig bij conrad en aan de 20 euro zit ik gauw en dan zijn er geen verzendkosten.

Hans

hallo

ja klopt als je in nederland woont
hier in belgenland betaal je altijd porto van waar de zooi ook komt
en een ritje naar keulen is altijd een mooi dagje uit al komen nu weer die rot stikkers er bij om keulen binnen te mogen

groetjes raf

Hier weer een vraag met heeel veeeeel antwoorden. EN DAN WORD HET WEER STIL, FIJN HE!!!!!!

Ga je ook nog iets doen met deze tips, of krijgen we ook hier weer geen antwoorden op.....

Is er ervaring met het afdichten van een duikboot.

Wat denk je zelf.......

Douglas

@Douglas,
er is hier geen ervaring met afdichting van onze boten.
het water wat er in komt loopt er niet meer uit!
De boten zijn dus dicht!!

@Bosreus en P.Mansvelt Beck
heb je nu je doorvoeringen en antwoordt op de vragen?

Hein

Laatst bewerkt:
Back