afmetingen cabines tamiya

Hallo allemaal,

Weten jullie toevallig de maten van de voorkant , zijkant en hoogte van de cabine zelf van een scania of volvo ?

Ben nu bezig de Ginaf (DAF) cabine naar 1:13 te verkleinen omdat dan de breedte van de cabine klopt , maar als ik deze dan op het chassis zet dan vallen de wielen in het niet vanaf de zijkant gezien ...lijken net wielen van een personenauto :(.

Verschaal ik de cabine naar 1:14 dan klopt het wel redelijk maar dan is de cabine weer 5mm te smal aan beide kanten (met brede velgen)

Als ik de diameter van de wielen aan zou houden dan kom ik zelfs op schaal 1:15 uit...

Dus dat wordt een beetje schipperen met de maten :-)

Alvast bedankt!

Groet,
Marcel

Laatst bewerkt:
Marcel

1/tamiya is toch 1/13,nog wat ???
Ik kan zo snel niet vinden hoeveel precies, Piet heeft dat in 1 van zijn topics staan......

Robert

Hoi Robert,

Ja dat klopt. Alleen als ik 1:13 aanhou dan ziet het er niet uit :(

Zal vanavond een foto neerzetten wat ik bedoel ;)

Groet,
Marcel

ik geloof dat voor de tamiya cabine's ooit de schaal 1:13,3 of 1:13,2 genoemd zijn.
misschien dat het probleem dan over is.
en ik dacht dat de cf cabine 2490mm breed is. en de tamiya vooras 185mm
dat zou de schaal 1:13,45 zijn.

ik kan me vergissen in de breedte van de tamiya as. maar door even rekenen weet je het zo.

succes Peter

Hallo Peter ,

Ik heb momenteel brede velgen en banden op de assen zitten waardoor de as 19 cm breed is. De DAF cabine is volgens de tekening 2493 breed

Dus ongeveer schaal 1:13,1

Ik heb dus alleen nog de maten nodig van een scania of volvo , dan kan ik beslissen wat voor schaal ik mee zal gaan werken want 1:13 is te groot

Groet,
Marcel

hallo
tamiya heeft iets afwijkingen in zn type cabines,
ze zijn iets verschillend in schaal,
mvg markioo

Hallo Marcel,

Nou, dan nog maar eens een keertje :

De Europeese Tamiya's zijn in de schaal 1:12.8
Op de doos staat 1:14 maar dit klopt echt niet !!

Wedico is schaal 1:14.8, op de doos staat 1:16 maar ook dit klopt niet.
Robbe is schaal 1:16, dit klopt ook, maar de nieuwe Robbe modellen zijn schaal 1:14.5
Scale-Art is schaal 1:14.5
Bruder is schaal is 1:15

Maar dan moet je nog wel goed opletten en meten, want bepaalde onderdelen van alle merken zijn niet maat/schaalvast !!!!
Gewoon bij de 1:1 truck meten en omrekenen naar schaal, dat doe ik zelf ook, als ik twijfel over de maat van bepaalde onderdelen !!

Hopelijk heb je hier wat aan !

Hallo Piet ,

Ik had je bericht met de zoekfunctie al een paar keer voorbij zien komen maar hartelijk dank voor het nogmaals plaatsen :thumbsup:

Ik hoop dat de foto's mijn 'probleem' een beetje duidelijk maken :mrgreen:

Deze maat is gebaseerd op de diameter van de wielen (1:15) en is precies als het origineel:

1op15.jpg

Dit is met de cabine in schaal 1:14

1op14.jpg

Dit is met de cabine in schaal 1:13

1op13.jpg

Zoals jullie zien klopt de verhouding tussen wielen en cabine niet echt ... waarschijnlijk omdat er op een ginaf grotere wielen zitten dan op een standaard truck.

Ik denk dat ik toch in schaal 1:14 ga bouwen, de enige andere optie is om grotere wielen te monteren maar dat wordt een kostbaar grapje :(

Groet,
Marcel

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

In dit geval zou ik kiezen voor de cabine in de schaal 1:14.
Dan is de verhouding beter dan met een cabine in de schaal 1:13 (iets te groot)

De banden van een Ginaf zijn inderdaad grote dan van een DAF, dus daar moet je wel rekening meehouden !!!

p.s.

Het wordt trouwens wel een hele mooie "dikke" kieper hoor !!!

Succes met de bouw !!

Hallo Piet,

Bedankt :D

Nou kom ik net een Ginaf tegen waarbij de maten van de cabine en die tussen de assen precies kloppen met de tekening van de 1:13 cabine op het 1:15 chassis... erg vreemd :confused:

file.php

(foto geleend van teddybeer van het bouwmachineforum)

Nou ik heb de knoop maar doorgehakt en ga 'm in 1:13,2 bouwen. Heel misschien dat ik de cabine ook voor de verkoop wil gaan maken dus dan weet ik zeker dat de cabine voor een 'normale' DAF ook klopt ;)

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Groet,
Marcel

Laatst bewerkt:
Back