Afmetingen sleepboot

@Allemaal,

Mij is het idee binnengeschoten om een varende modelbouwsleepboot te bouwen, hoe en wat ik ga doen snap ik wel het meest.
Ik ga hem laten varen met een verbrandingsmotor(s), 2-cilinder mengsmering gestookt.
Die zal worden gebasseerd op 2 sparta zuigertjes.
Mn maatje zit in de metaal en beschikt over genoeg kennis en vaardigheid om daar een watergekoelde 2-cilinder blok voor te frezen.
maar nu mijn vraag/probleem.
ik kwam op het idee na het zien van de volgende afbeelding, maar heeft iemand een idee hoe groot de sleepboot op de afbeelding is. Lengte, breedte,diepgang?
Het mooist zou zijn als iemand ervaren bereid is om eventueel een tekening van de romp te maken (rest lukt me eigen wel maar de romp vind ik lastig)

Alvast bedankt.

Frederik heeft gelijk. Op veel plaatsen is het niet toegestaan te varen met verbrandingsmotoren. Houd dat in gedachten.

Dan heeft hier op het forum Hans (Forumnaam Zoef de Haas) ervaring met brandstof aangedreven slepers. Contact hem eens, misschien kan hij je tips geven.

Wim

Hey bedankt, mag ik misschien weten waar je die informatie vandaan hebt.
en over het varen met verbrandingsmotoren, dat ding word aardig lomp want ik wil hem hier in het nuldernauw (Putten) loslaten. en dan moet ie aardig power hebben. hoewel het ook kan wezen dat er in plaats van sparta zuigers, puch zuiger gebruikt gaan worden, maar dat is bij me eigen nog in discussie...

en over het varen met verbrandingsmotoren, dat ding word aardig lomp want ik wil hem hier in het nuldernauw (Putten) loslaten. en dan moet ie aardig power hebben. hoewel het ook kan wezen dat er in plaats van sparta zuigers, puch zuiger gebruikt gaan worden, maar dat is bij me eigen nog in discussie...[/
QUOT
Ik zou toch maar eens aan het millieudefensie denken hoor.
Want die lui zijn echt niet MISSELIJK denk ik:mrgreen: :mrgreen:
mvg
Frederik:D :D

en over het varen met verbrandingsmotoren, dat ding word aardig lomp want ik wil hem hier in het nuldernauw (Putten) loslaten. en dan moet ie aardig power hebben. hoewel het ook kan wezen dat er in plaats van sparta zuigers, puch zuiger gebruikt gaan worden, maar dat is bij me eigen nog in discussie...

Jez*s,

puch zuigers........ die zijn 38mm geloof ik, dat wordt een pittig motortje.
Daar kun je een kleine sloep mee aandrijven.

Maar waarom 2 takt ?
- het maakt meer herrie
- hoog toerig
- mengsmering nodig = milieu technische gezien vervuilend op het water.

4 takt is meer werk, maar veel stiller (= meer natuurgetrouw) en het motor geluid is meer als een echte sleepboot.

Je haalt je wel een project op de hals met zo`n grote motor.
Je moet het ook nog kunnen vervoeren, en starten.

Met zo`n motor denk ik dat je snel aan een boot van 2 a 3 meter lengte komt......

Puch of Sparta is nog in discussie.
Maar ik denk dat als je alles op een rijtje zet een 4-takt nog niet zo moeilijk is.
Wij hebben hier een mooi voorbeeld: Datzelfde maatje heeft een oude hanomag (trekker)
die wij aan het opknappen zijn en dat is een 2-cilinder diesel. dus ik zou het kleppenwerk daar af kunnen kijken.

ff google'n met Tug Martha Foss

misschien een minibike blokje?

MiniBikeShop.nl - De grootste en goedkoopste online shop voor minibikes en onderdelen in Nederland...(Minibike / pocketbike / mini bike / minibikes / mini pocket bike / informatie site / web / shop / on line /groningen / friesland / drachten / onderd
Artikelnummer 101583

afbeelding2m.png

afbeelding3mp.png

gr. Jeroen

Laatst bewerkt:
Kvind het persoonlijk mooier als de motor rustig loopt, en daarom denk ik toch maar de keuze voor een 4-takt 2 cilinder gebasseerd op 2 sparta zuigers. dan komt de totale motorinhoud op ong 50cc en sterk genoeg om een klein roeibootje te trekken.

Jez*s,

puch zuigers........ die zijn 38mm geloof ik, dat wordt een pittig motortje.
Daar kun je een kleine sloep mee aandrijven.

Maar waarom 2 takt ?
- het maakt meer herrie
- hoog toerig
- mengsmering nodig = milieu technische gezien vervuilend op het water.

4 takt is meer werk, maar veel stiller (= meer natuurgetrouw) en het motor geluid is meer als een echte sleepboot.

Je haalt je wel een project op de hals met zo`n grote motor.
Je moet het ook nog kunnen vervoeren, en starten.

Met zo`n motor denk ik dat je snel aan een boot van 2 a 3 meter lengte komt......

ben al driftig op zoek naar een startdynamo.

hoi,

@jeroen,
Leuk hoor minibike ook gehad alleen veel problemen en herrie pfff:rolleyes: heb paar keer politie in straat gehad ervoor.

@bertj,

een klein motortje vna een buitenboord motor of een diesel motortje die zijn denk ik wat stiller en misschien heb je soms wel mooie zwarte wolk uit je uitlaat. let ook op je hebt benzine aan boord en 1 vonk en je hebt een brandende wrak. Persoonlijk zou ik een polyester romp nemen die een wat dikkere wand heeft van polyester want je motor word toch aardig warm. 2takt afrader. omdat je hoge toeren hebt die je moet gaan vertragen en hoop herrie en smering en het loopt gewoon niet zo mooi als 4 takt.

tim

@Tim,
Een diesel klinkt wel aantrekkelijk. maar om zelf te bouwen (wat ik tog graag wil) is de uitdaging een beetje te groot ivm opvoer en inspuitpomp, en daarbij niet te vergeten je verstuivers die klein genoeg moeten zijn...
GRtjes
Bert

ja ik heb ook een minibike, (en een puch en een zundapp :) ) maar daar zit je op, en dan moet hij meer trekken,
als je daar echt zuinig mee bent gaat hij ook lang mee, en ik denk dat je ook minder toeren maakt in een sleper. maarja ik zou het ook niet doen hoor
gr. Jeroen

Kijk hier eens naar:

enJ9GHqCBhA[/media] - 2e proefvaart Pinksteren 2009 deel 1.wmv

Stalen casco met stuk of 4 5 volwassenen er in.
Aandrijving is een 1 cilinder stoommachine,met om en nabij een zuiger van circa 40mm, en laagtoerig.

Zo`n motor die je wilt laten maken zal meer dan genoeg power gaan geven, met 2 zuigers van een puch.

je zou met een 1 cilinder al voldoende uit de voeten moeten kunnen.

en diesel zelfbouw KAN. maar is niet eenvoudig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back