Afmetingen sleepboot

Ikga tog voor 2 cilinder (sparta zuigertjes). loop rustiger klinkt mooi omdat de klappen elkaar opheffen... waardoor je een gelijkmatiger geluid krijgt.

hoi bert,

goede keuze want die 1 cilinderige motoren hebben niet mooie loop vergelijking met deze. Ben wel benieuwd naar je aandrijving: koppeling vertanding en hoe je achteruit wil gaan varen.

tim

omkeerkoppeling... tsal niet snel schakkelen maar wel het makkelijkst
in principe ga ik dus wisselen van koppelingsplaat, de een zit direct op de schroefas en de ander via vertanding waardoor hij achteruit loopt

Laatst bewerkt:
hoi bert,

goede keuze want die 1 cilinderige motoren hebben niet mooie loop vergelijking met deze. Ben wel benieuwd naar je aandrijving: koppeling vertanding en hoe je achteruit wil gaan varen.

tim

Weten jullie wel waar je het over heb
De een is een stoomachine dus
Kan je absoluut niet vergelijken met een motor hoor dat is dus heeeeeeeel wat anders
mvg
Frederik

van gent,

volgens mij misverstand maar sparta is brommer fietsen merk en heeft volgens mij niks te maken met de stoom aandrijving waar jij aan denkt.

tim

Tim en Frederik , volgens mij gaat dit over een keerkoppeling en niet over stoom of brandstofmotor en ook niet over een schakelversnelling !!

leuk project Bertj !

ik ga je volgen als je hier ook je bouwverslag aan vast plakt !

groeten, Brandaris

hoi brandaris,

klopt beetje want we hadden het eerst over welke motor en toen kwam ik met hoe ga je de aandrijving doen. Toen zei bert ja met keerkoppeling etc. maar stop discussie anders word deze net als de enquete bij de werkschepen

tim

van gent,

volgens mij misverstand maar sparta is brommer fietsen merk en heeft volgens mij niks te maken met de stoom aandrijving waar jij aan denkt.

tim

Wat schrijf je dan hier

En dat deze daar bedoelje toch het filmpje mee
Of zie ik dat verkeerd
mvg
Frederik

Heren,

het filmpje dat ik liet zien was alleen om aan te geven dat je echt niet zo veel power nodig hebt.

Wat je ook kunt doen is de motor aan een generator koppelen, en de schroef aandrijving middels electro motoren uitvoeren.
Zo hoeft de motor niet veel toerenwisselingen te maken, en kun je met gewone RC regelaars de motor(en) vooruit/achteruit laten lopen.

@ Brandaris,

ik vind het leuk dat je zo veel intresse heb. ik ga eerst tekeningen maken van de aandrijving en daarna de rest van de opbouw (romp en derg.).
zou je me een paar tips kunnen geven over tekening maken van de boot.
ik ga tegen alle regels in en maak de romp van staal... omdat hij in het nuldernauw komt te varen moet hij aardig sterk zijn..
maar vreest niet de wand zal niet dikker zijn dan 2mm op de bodem van het schip... daar waar de botsing met steentjes het grootst is en waar de motor bevestiging komt...
Ik kan alleen nergens tekeningen vinden van de Martha Foss...

Grtjs,
Bert

@ Bertj

Ik weet niet waar de discussie en of benodigde onderdelen zich bevinden. Ik moets na het lezen van dit draadje eigenlijk direct denken aan zo'n oud Honda 50 cc 4-takt motorblok met stoterstangen Die zaten onder andere onder de Honda P-50 en met bovenliggende nokkenas op de C50. Geweldige (relatief) power bij hele lage toerentallen. Stil en je zou 'm zo in een slepertje zetten. Prrrr.

Succes in ieder geval.

waarom niet makkelijk doen en kijken of je een buitenboord motor met stukgelopen staartstuk op de kop kan tikken? vanaf 8pk zijn dat meestal 2 cyl.

Wat Michiel zegt, voor die honda blokjes heb je ook vrij goedkoop nieuwe of 2de handse originele of immitatie onderdelen te koop.

Van die honda of immitatieblokjes zijn een heleboel bewegende delen te gebruiken voor een 1 of 2cilinder viertaktmotor, zoals zuigers kleppen, drijfstang en distributie(nokkenasaandrijving).
Van de 49cc blokjes zijn de zuigers 39mm, slag is 41,4mm.

Back