Afneembare neus in houtbouw?

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
In mijn club ( Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home ) is langs democratische weg een standaardzwever gekozen, dat is de Sig Riser geworden; het idee is om daar volgend jaar lier & hückepäck wedstrijden voor te organiseren. Ik heb de doos al liggen, het zal nog even duren voor ik eraan begin, tijd genoeg.
Afgezien van wedstrijden, is er doorgaans geen lier of Hückepäck toestel bij de hand, dus dan komt die Riser alleen bij wedstrijden aan bod.

Nou zijn er van die chique GFK zwevers waar je de rompneus naar keuze kan vervangen door een rompneus met motor. Is er ooit iemand geweest die zo'n konstruktie heeft toegepast op een houtbouw toestel? Of zou het dan meer voor de hand liggen om gewoon een komplete tweede romp te bouwen...

Hoi Bart,

Er is geen reden waarom je een houtbouw kist niet van een afschuifbare elektroneus kunt voorzien. Maar of het handig is?

Stel je bouwt 'm als zwever. Dan plaats je de servo's en ontvanger zo ver mogelijk voorin om het zwaartepunt goed te krijgen. Nu bouw je hem als electrozwever. Dan moeten de servo's verder naar achter en de de accu moet je ook nog ergens kwijt. Het zal moeilijk zijn om een aftrekneus te maken warbij het zwaartepunt niet een andere plaatsing van de componenten verlangd.

Ik denk dat je makkelijker een tweede doosrompje met twee extra servos bouwt. Kun je beiden optimaal bouwen. En je kan evt de ontvanger nog wisselen.

Mvg
Arthur

Ik durf het bijna niet te zeggen Bart maar ... slik ... doe het toch: motor op een pylon, mits die Riser deelbare vleugels heeft. Nadeel: bij lopende motor heb je een nose-down moment.

Helemaal geen gekke optie! 3S A123 of een lipo in die pylon, buitenlopertje bovenop, iets achterover gericht om het nosedown te compenseren en dit alles boven het zwaartepunt.

Bart, waarom bouw je geen lier in plaats van een afneembare elektro-neus?
Dan heb je iets wat je nog vele jaren plezier van kunt hebben op vele modellen.
Ook je clubgenoten hebben er wat aan.
En vooral, je kunt echt ZWEEFVLIEGEN.
Ik vind het toch heel anders voelen of ik met m'n zwever vlieg of dat ik een elektromotortje achter de hand heb. Het is natuurlijk wel praktisch, maar met e-motor vind ik het al snel saai worden. Te makkelijk.
Het valt me op dat de meeste draadjes in deze categorie 'zweefvliegen' gaan over modellen met een elektromotor. Volgens mij zijn er velen die met e-motor vliegen maar eigenlijk liever 'echt' zouden zweven. Doe dat dan ook! Het is iets meer werk om lijntje uit te zetten en met een accu te slepen, maar als je wat hulpmiddeltjes maakt en je de routine hebt is het zo gepiept!

Ron

Of een stiekkie kopen. Kost heel wat minder dan een lier. Is 5 minuten werk om uit te leggen, maar heb je jaren lol van.

Tja... de club heeft een lier, plus een Hückepäck kist (twee geloof ik zelfs inmiddels). Maar op een los weekend is dat spul zelden beschikbaar (laat staan op een doordeweekse dag)... okee ik denk dat als ik er werk van zou maken (en een motorloze zwever had) ik die lier zelf zou kunnen pakken. Voorlopig heb ik het idee dat ik met een propeller erop veel meer vliegmogelijkheden heb.
Een pylon... kweeniehoor, mooi is anders... Dan zie ik me misschien nog eerder een tweede romp maken, zo complex is dat ook niet... extra kosten 2 servo's.

Back