afpd met een mx-12

• Topicstarter Topicstarter sigma6
  • Startdatum Startdatum
S

sigma6

Guest
Hallo allemaal,

Met behulp van dit forum probeer ik al enkele weken mijn kennis te verrijken met rc helicopter kennis.

Nu heb ik een Graupner mx-12 zender gehaald met een flightsimulator, voor AeroFly Professional Deluxe heb ik gekozen.

afpd heb ik inmiddels geïnstalleerd, de usb kabel (met dongel) zit ingeplugged op mijn mx-12. Maar zodra ik afpd start, krijg ik de melding:

'Aerofly Professional has located the USB interface cable, but was unable to either find a transmitter connected to the USB interface or a joystick connected to the Gameport.'

Als ik via mijn configuratiescherm kijk bij spelbesturing zie ik wel dat er een joystick is toegevoegd, de status van deze joystick staat op Ok.

Ik heb geen idee hoe ik dit probleem moet oplossen. En hoop dan ook dat iemand op dit forum mij een stapje kan helpen...

Alvast bedankt.

Ik heb één keer met de MX-12 een simulator aan de gang proberen te krijgen. Ik kreeg hem niet langer dan 3 sec werkend :|
Er is iets met het signaal van deze zender.....

Maar misschien is het bij jouw wel iets makkelijker.
Heb je een programma met PPM? PCM vind geen enkele sim leuk namelijk.

Ja ik heb hem ingesteld op PPM.

Wat ik zo vreemd vind is, dat er één kabel bij afpd zit. Daar zou elke zender op werken...

Ik heb al iets gevonden op
http://www.rc-sim.de/index_en.htm
Habs geschafft und es ist wirklich einfach !!!!

Den äusseren Pol (Abschirmung),einfach loslöten und an das Alublech welches das Kabel fixiert/hält löten,somit bleibt der äussere Anschluss der vorher belegt war einfach frei !!!!!!!!!!

Billig und in 2 min gemacht ,muss halt einfach nur wissen wie !!!

Danke an alle im Forum !!!!!!!!

Grüsse !!!!!!!!!!

Maar das geen duits, volgens mij oosterijks ofzo... Ik word er geen wijs uit. De buitenste pool losknippen van een stereostekker?

Er zit iig wel een stereostekker aan, en geen mono

De 3,5mm jackplug openmaken:

De buitenste pool(afscherming) lossolderen van het lipje in de plug en deze vastsolderen aan massa, de langste lip met twee haakjes die ook om de kabel geklemd zit als trekontlasting.

Oftewel de massa van de kabel overzetten van een van beide stereo + aansluitingen naar massa op de plug....

Het is overigens gewoon Duits....

Hoi Pjotrrr

löten kon ik nog niet in het duits :-)

Maar bedankt! ik had de buitenste pool al los. Mijn soldeerbout is aan het opwarmen.

En je oplossing werkt.

Dank je...

He Pjottr,

Super bedankt voor de tip! (omsolderen dongle kabel voor de Graupner zenders, in mijn geval de MX-16s).
Daar zat dus ook bij mij het probleem!
Twee dagen geklooit tot ik er scheel van zag (om de zaak aan de gang te krijgen). Koop je een software produkt van dik 160 euro en moet alsnog de soldeerbout er weer aan te pas komen.....eigenlijk slechte zaak dat Ikarus daar zelf geen woord aan besteed in de manual.
Ik had 't kunnen weten.....bij problemen beter direkt op het forum kijken de volgende keer......

Nogmaals bedankt!
Grtz, Hans

hallo,

ik ga binnenkort ook afpd spelen ( wil ik gaan branden van een kennis kan dit trouwens? )
en met de mx12 zender en de multiplex interface moet ik dan ook solderen ?

Ik heb een simpel stereostekkertje gehaald bij de lokale elektroboer (monokabeltjes waren op, maar dit werkt ook) en hiermee mijn MX-12 in de microfooningang gestoken. Met het programma 'smartpropo' (even googlen) als emulator werkt dit als een trein op aerofly. Het werkt bij mij het beste op een PCM-model, PPM blijft nogal trillen.

sjoerd zei:
hallo,

ik ga binnenkort ook afpd spelen ( wil ik gaan branden van een kennis kan dit trouwens? )
en met de mx12 zender en de multiplex interface moet ik dan ook solderen ?

Zal er vanaf hangen of je kennis een originele of een gekraakte versie heeft....de eerste werkt alleen samen met de originele aansluitkabel (zit een electronische beveiliging ingebouwd). Je kunt het programma dan wel kopiëren, maar je hebt nog steeds een originele AFPD kabel nodig....(en die is niet los te koop voor zover ik weet).

En inderdaad zul je bij gebruik van een Graupner zender de originele stekker van de AFPD moeten omsolderen zoals beschreven in dit topic(kleine moeite).
Snap even niet wat je bedoeld met "de multiplex interface" in dit verband.

Succes!

ik bedoel een multiplex interface kabel dat zou heel goed moeten gaan volgens velen..
maar ik brand dan idd de orginele versie..
hoe kom je dan aan een gekraakte of hoe kraak ik hem dan?

(hoor net dat hij wel te dowloaden valt?> :roll: ?)

De originele AFPD werkt zoals ik al eerder schreef alleen samen met de originele aansluitkabel (zit een electronische beveiliging ingebouwd). Je kunt het programma dan wel kopiëren, maar je hebt nog steeds een originele AFPD kabel nodig....(en die is niet los te koop voor zover ik weet).

Dus werkt NIET met een Multiplex of wat voor een andere interface dan ook....

Een gekraakte versie is een (illegaal) aangepaste versie die dan ook met elke gewone verbindingskabel gebruikt kan worden.

ok ik heb inmiddels de crack voor de orginele versie..
dus als ik hem brand dan de crack erin zet en dan kan ik gewoon zonder solderen met de multiplex interfce vliegen :D
( hoe moet het dan met zo`n mono stekkertje? )
(ga nu ff harry snotter kijken :P )

Ik heb helemaal niets gesoldeerd. Standaard mono of stereo kabeltje aansluiten op de mic-ingang van de geluidskaart, smartpropo runnen en vervolgens aerofly opstarten. Loopt als een trein. Ik moet wel de zender in PCM-mode gebruiken, in PPM-mode staan alle controls te 'trillen'. Dat zou misschien wel op te lossen zijn met aanpassing van de kabel.

ok dus ik doe gewoon een kabel met aan 2 kanten een mic. ingang?
(die gaat tog ook in de zende ik kan de koptelefoon ook erin doen dus.. :P )
maar ik instaleer afpd crack hem sluit de zender aan zonder interface maar met smartpropo,
en ik kan net als met een interface vliegen ?

Volgens mij heb je het begrepen. Zender met kabeltje in je microfoon-ingang in de computer pluggen, smartpropo aan, afpd starten en have fun!

vliegt dit wel net zo lekker/goed als een interface ?
ook zonder bug`s enzo?
anders koop ik tog liever een interface..
en de ingang op je zende jack nog iets ofzo :P is dat ook gewoon het zelfde stekkertje als wat in je pc gaat?
die past er wel in ( heb m`n koptelefoon er een in gedaan .. bromde wel :P )

Zijn zelfde stekkertjes. Je moet dus een kabeltje hebben met aan 2 kanten een 'koptelefoonstekker'. Dat gebrom is het signaal wat naar je computer gaat (of naar een andere aangekoppelde zender). Ik vlieg voorlopig zonder storingen met een prima signaal (op een PCM model, op PPM lijkt het signaal 'rommelig').

Back