afscheid van mijn Reflex :cry:

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Heden heb ik met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van mijn oude Kyosho Reflex. :cry:

Het ongeval gebeurde deze avond op de vliegclub tijdens zijn laatste vlucht.

Nadat ik afgelopen zondag op de electromeeting in Keldonk al afscheid had moeten nemen van de ingebouwde speed 600 had ik gisteren en vandaag een nieuwe motor ingebouwd die ik van mijn familie voor mijn verjaardag heb gekregen. Deze motor een Plettenberg (Het-rc) Typhoon 15/10 gecombineerd met een CC Phoenix 35 regelaar en 7 cellen sanyo rc 2000 is helaas ook beschadigd (magneet losgeschoten) en de regelaar ook vrij zwaar.

De vermoedelijk oorzaak is dat de bedrading van de regelaar naar de motor waarschijnlijk tegen de motor aangekomen is en doorgesleten is waarna er kortsluiting is ontstaan. De regelaar is door de klap op de grond geplet door de accu. Beide condensators hebben de klap opgevangen en moeten vernieuwd worden, waarschijnlijk is ook een stukje koperbaan hierdoor van de print gerukt .

Wat vervelend, zeker als het een kado was.

Hoe kunnen de draden tegen de motor aankomen?
Heb zelf de kleinste Plettenberg in mijn shocky.
De draden aan die motor zijn redelijk stug en blijven in de gebogen vorm staan.
Ook heb ik de draden die van de regelaar komen gefixeerd.
Als de kans bestond dat de ronddraaiende buitenloper tegen deze draden zou kunnen komen, dan zou ik een depron afstandshoudertje net achter de motor gemaakt hebben.

He Theo ik leef met je mee.
Heelvervelend.
Het is trouwens altijd de laatste vlucht als een kist crast.
Groeten Han

De schade aan de vleugel
afb4916.jpg

landinggestel uitgescheurd
afb4917.jpg

1 scheur in de plastieken romp net achter de vleugelbevestiging.
afb4918.jpg

1 scheur aan de voorzijde van de romp
afb4919.jpg

motorkapbevestiging kapot gescheurd
afb4920.jpg

condensators van de regelaar waarvan er eentje ook nog is losgescheurd van de printplaat
afb4921.jpg

de vermoedelijke oorzaak van de crash, de zwarte kabel van de regelaar welke langs de motor heeft kunnen schuren.
afb4923.jpg

en dan in combinatie met dit schuurplekje op een van de motorstekkers dus gezorgd heeft voor de kortsluiting.
afb4924.jpg

helaas hier ook nog een onderdeeltje los gekomen, net naast de witte kabel welke naar de motor gaat. Het bewuste onderdeeltje is heel erg klein.
afb4926.jpg

De regelaar werkt nog wel en ook de motor draait nog steeds.
De vleugel zou eventueel te repareren zijn maar de romp moet ik als verloren beschouwen.

Gezocht iemand in mijn omgeving die deze hele kleine onderdeeltjes weer kan vastsolderen en ook dan die condensators kan vernieuwen.

ach :cry: , ik heb hem gister nog zo vredig zien staan klaar voor zijn vlucht, voordat ik naar huis ging, jammer Theo, zonde :cry:

als je langskomt zijn die condensatoren zo vervangen.

Als regelaar het nog doet.. is sluiting niet de oorzaak geweest.
Losgelaten magneetje eerder.

Diegene die aangeboden hebben om mij te helpen met het repareren van de regelaar bedankt voor het aanbod, maar ik heb al een (nieuw) clublid gevonden die electronica monteur is en ruime ervaring op smd techniek heeft. Zo hoef ik niet al te ver te reizen.

Niek zei:
Als regelaar het nog doet.. is sluiting niet de oorzaak geweest.
Als zo'n draad op de rotor aan het 'denderen' is, denk ik dat dat best wat pulsen veroorzaakt die kunnen storen. Daar hoeft de stroom niet >35A voor te zijn lijkt mij, regelaar hoeft dan dus niet per se doorgebrand te zijn.

Back