Afslijten spur gear met foto's

  • Topicstarter Topicstarter djmirage
  • Startdatum Startdatum
nou ik heb het met een e10 wel eens erger gedaan maar dat scheelde ook niet veel:) die spur gears zijn echt van absoluut crap plastic namelijk...
 
ja en nee,…..door de hogere omwentelingssnelheid gaan je tanden vaker contact maken dus sneller slijten……Maar de kracht op de tanden is inderdaad minder……1e factor is doorslaggevend uiteraard (meer contact, meer wrijving, meer chineeskromzwaardtanden).

Kleiner pinion: minder stress voor de motor, meer stress voor de tandwielkast.

Slijtage: meer slijtage doormiddel van meer omwentelingen, maar erger is dat je minder “raakvlak creëer” waardoor er extra slijtage optreed, mede doordat je het koppel vergroot, meer druk op een kleinere oppervlakte.

Een kleiner pinion moet je verhoudingsgewijs ook wat strakker op het spur plaatsen tozv een groter pinion, de tussenruimte ten alle tijden hetzelfde houden (papiertje er tussen) kan je wel eens duur komen te staan (kan het niet anders dan werkt dit ook wel als handleiding). Indien mogelijk een pinion monteren die 1tandje groter is dan de gewenste definitieve pinion die je wil plaatsen. Strak het pinion tegen de spur zetten zonder tussen ruimte. Het pinion moet je er net aan af kunnen halen, en zonder druk er weer op kunnen plaatsen, dan is het juist. Zet de motor vast en vervang het pinion door de juiste (1tandje kleiner) dit is de juiste afstand voor minimale slijtage. Bij een zwakke motorplaat zelf nog ietsje strakker zetten, een klein pinion zoals bv 15t drukt de tandwielen gemakkelijk uit elkaar.

Pas 2 spurs gesloopt, 1x omdat de motor was losgeraakt met een klein pinion, 1x toen de motor vastliep en in 1x was geblokkeerd, daar kon de kunststoffen spur ook niet echt goed tegen.
 
Kleiner pinion: minder stress voor de motor, meer stress voor de tandwielkast.

Slijtage: meer slijtage doormiddel van meer omwentelingen, maar erger is dat je minder “raakvlak creëer” waardoor er extra slijtage optreed, mede doordat je het koppel vergroot, meer druk op een kleinere oppervlakte.

niet op letten, is weer van die foute neowetenschap :rolleyes:
 
dat zijn beginners fouten jongens.
iedereen moet leren .
moraal van het verhaal
een stalen pinion der op en ne nieuwe spur en dan maar terug bollen.
en vooral uit de fouten leren .
dat wil zeggen regelmatig de handel eens nakijken .
meer is het niet voldoende onderhoud spaart op termijn in kosten.
 
Back
Top