afstellen Belt CP 2

• Topicstarter Topicstarter mdoorschodt
  • Startdatum Startdatum
M

mdoorschodt

Guest
Hallo helifans,

Ik kom uit Rotterdam, heb mijzelf onlangs laten verleiden tot de aankoop van een belt CP2. Ik ben een beginner en heb tot nu toe alleen met wat binnen heli's gevlogen.
Vandaag ben ik de heli gaan uitproberen. Nu merk ik dat de heli niet goed is afgesteld en ik hoor graag wat tips om de problemen die ik nu heb te verhelpen.

heli halt naar achteren over bij het opstijgen
wanneer ik snelheid maak en de heli begint te stijgen, begint hij tegelijk vervaarlijk achterover te hellen. Ik neem aan, dat wanneer de gyro aan satt, dat dit normaal netjes recht omhoog moet. Waar kan ik dit het beste instellen?

hele draait vrij snel tegen de klok in
wanneer de heli van de grond is, draait hij vrij rap tegen de klok in. Met het aanpassen van de gain kan ik dit niet voldoende verhelpen. Hoe kan ik het roer goed aftellen. Ik merk dat wanneer de gyro uitstaat, de tail na het heen en weer halen van het roer altijfd netjes uitlijnt. met de gyro aan echter niet. Ik ga er even vanuit dat in het laatste geval de gyro automatisch corrigeert, maar ik wilde het toch even zeker weten.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik heb de heli bij v-nix in groningen gekocht, dus het is niet even gemakkelijk heen en weer rijden voor wat uitleg.

Alvast heel erg bedankt

Welkom,

Het forum staat vol met tips hoe je een RC heli afstelt en hoe een RC heli werkt.
Het is hier trouwens ook al aardig aan het opvullen met beginnende lotgenoten die zich ook hebben laten verleiden.
Een RC heli is niet echt geschikt als impulsaankoop, er komt heel wat bij kijken namelijk.
Zowel de techniek als het vliegen.
Het is een hobby waar je zelf veel tijd in moet stoppen, en veel kennis moet opdoen.
Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?

Hoi Eric,

Tuurlijk, zo'n impulsaankoop was het niet. Ik heb ook de E-Sky trainingssoftware gekocht en wil er serieus mee aan de slag. De handleiding van E-Sky is echter heeel summier. Ik zal in ieder geval eens rondneuzen. Op belt cp kon ik niet zo snel iets vinden, maar ik heb de tijd :-)

Hey mdoorschodt,

Ik ben ook een beginner en zit zat met de zelfde problemen als jou maar heb vandaag een work-shop gevolgd van pitch-play en zoveel geleerd over het afstellen van je heli en kan het nu zelf ook,dat afstellen is zo belangrijk (aanrader)

succes verder gr Edwin

Het afstellen is niet zo moeilijk. Wat je moet doen is heel gestructureerd aan de slag gaan. Je begint bij de links naar de servo's die je haaks zet. Daarna de swatchplate horizontaal en vervolgens de links naar boven zoals in de docu staat aangegeven. Als laatste de bladen
Groet
Martin

Weer iemand in de omgeving van Rotterdam...

Over dat achterover hellen..
Trek even 1 of 2 van de drie motorstekkers uit elkaar (wel even merken welke bij welke hoort), zodat je 100% zeker weet dat deze niet meer aan kan slaan.
Zet het geheel aan (eerst zender, dan heli, uitzetten precies andersom anders komt het niet goed), en kijk of je swashplate recht staat. Recht is van alle kanten haaks op de hoofdas.

Is dit niet zo, even de trims op 0 zetten (die kleine schuifjes bij iedere stickrichting op je zender), kijken of het nog steeds zo is.

Is hij nog scheef, draai dan de links (die stokjes tussen de servo en de swash) net zo lang in en uit tot hij recht staat.
Als die eenmaal recht staat en je sluit d motor weer aan, zul je zien dat hij rechteromhoog gaat. normaal trekt een heli altijd wat naar rechtsvoor als hij opstijgt, op 0,5 tot 1 meter is dat over.
Dit heeft trouwens niets met je gyro te maken, die zorgt voor de staart.

Het kwispelen komt door een niet goed afgestelde gyro.
Kijk even in de handleiding hoe je die af moet stellen, o pdit forum kom je hier ook zat verhalen over tegen.

Succes met testen!

normaal trekt een heli altijd wat naar rechtsvoor als hij opstijgt, op 0,5 tot 1 meter is dat over.
Mijn single rotor heli trekt altijd naar links bij het opstijgen. En dat doet volgens mij elke heli met een rechtsom draaiende rotor. Dus ook de Belt CP.

Willem.

@martin49 & willem01
Over naar links wegtrekken ipv rechts: ik vermoed dat jullie gelijk hebben :Fade-color
Eigenlijk is het mij al een stevige tijd niet meer opgevallen dat ie het doet, ik stuur zo automatisch al tegen dat ik het niet meer merk.

tegenwoordig zijn beide heli's flybarless, het stomme is dat ze zonder flybar bijna recht omhoog gaan bij starten...

Ik heb hetzelfde probleem wat betrefd het naar achteren trekken, ik heb ook een belt cp v2 en ik stel hem altijd af met een swashplate leveler en een pitch guage dus zou dat het probleem niet hoeven te zijn, meestal hoover ik nog maar wat maar dat naar links trekken heb ik ook altijd, en ook behoorlijk ook...

De beginners guides van nuttcaz e op youtube zijn erg goed en duidelijk, deze heb bij de eerste keren afstellen altijd gebruikt...

ik zit bij het achterover hellen meer te denken aan de plaatsing van je accu..
als je de rotorbladen in lijn legt met de tail en je pakt hem dan op aan de flybar dan zou de heli horizontaal moeten hangen..

als je swash achterover zou staan kun je dat in principe toch testen door hem gewoon wat naar voren te trimmen?? en dan pas aan de linkjes te draaien??

en als bij 99% van de esky zenders je gyro switch op 1 staat staat ie eigenlijk uit en op 0 staat ie aan :rolleyes: handig he..

groet

Op het moment dat je gaat trimmen, en je vliegt inverted of 3d , klopt de trim niet meer, en zal je hem weer bij moeten trimmen.. Zo, dat was een goede grap.. 3d met een belt cp hahahahahah

He Raysmoke.
Heb je je CP Belt al binnen, wat voor een kleur is het??
en als je een sim hebt kan ik die van je over nemen.
Mischien kun je het branden op schijf en naar me op sturen.
Ik betaal je de gemaakte kosten terug.
Heb gisteren gevlogen in een gymzaal met mijn CP ging redelijk.
Maar ik moet echt iets gaan doen met dat scheef hangen ik
vind het maar niks.
Mishien ga ik over stappen naar een HDK 500 GT deze kent geen
grondwindt en heeft ook geen flybars meer.
Model is alleen te koop in de USA.
Moet nog iets meer info hebben en dan maar bestellen.

@EvanEerden,

- Heb je je CP Belt al binnen, wat voor een kleur is het??

JA ik heb de Belt CP v2 al binnen, het is een groene. Helaas heb ik ook al mijn eerste crash gemaakt bij de eerste keer 'hoppen'. Ongeveer 25 euro schade.

- en als je een sim hebt kan ik die van je over nemen.
Mischien kun je het branden op schijf en naar me op sturen.
Ik betaal je de gemaakte kosten terug.

Ik heb geen sim gekocht, alleen maar een kabel om mijn afstandbediening op de pc aan te sluiten. De sim die ik wil gaan gebruiken is gratis, maar ik krijg de afstandbediening niet goed aan het werken. Van de rechter hendel wordt alleen maar 'naar boven en beneden' herkend, maar 'links en rechts' werkt niet :-(

- Mishien ga ik over stappen naar een HDK 500 GT deze kent geen
grondwindt en heeft ook geen flybars meer.

Klinkt goed, maar ik ga eerst maar eens leren vliegen met de Belt CP v2, voordat ik aan groter en duurder materiaal begin :-)

Hey mdoorschodt,

Ik ben ook een beginner en zit zat met de zelfde problemen als jou maar heb vandaag een work-shop gevolgd van pitch-play en zoveel geleerd over het afstellen van je heli en kan het nu zelf ook,dat afstellen is zo belangrijk (aanrader)

succes verder gr Edwin

Waar volg je zo'n cursus???

He RS (RaySmoke)

Ik heb ook al het nodige vernield aan mijn heli maar ik heb al wel gelezen op het forum
dat alles goed gaat komen.
Al zie ik het nog niet snel gebeuren maar we zullen geduld moeten hebben.
Wat voor sim gebruik je dan en waar kan ik deze vinden,Als 1 stick niet goed werkt
staat de sim mischien op mode 1 of mode 2 mischien kun je dit veranderen.

Een tijdje geleden was er iemand op het forum met de naam ADH uit winschoten
weet jij mischien of hij nog steeds op het forum zit of hoe ik hem kan achterhalen.

Gr uit Winschoten aan alle vliegniers

Eddy.

Back