afstellen beweging pitch slider

Bij het afstellen van de travel adjustment van de pitch slider van de staartrotor op mijn 450 heli viel mij op dat als ik de limit van mijn GY401 gyro op 60 zet en de travel adjustment op de zender op 100, de uitslag wordt beperkt van één kant. Als ik de knuppel naar rechts beweeg volgt de pitch slider tot eind knuppeluitslag. Bij knuppelbeweging naar links stopt de pitch slider voordat de volle knuppeluitslag bereikt is.

Als ik de limt van de GY401 op 100 zet en de travel adjustment op de zender op 50, volgt de pitch slider de knuppeluitslag naar beide kanten wel over het volle bereik.

Wat is de verklaring ?

Bij het afstellen van de travel adjustment van de pitch slider van de staartrotor op mijn 450 heli viel mij op dat als ik de limit van mijn GY401 gyro op 60 zet en de travel adjustment op de zender op 100, de uitslag wordt beperkt van één kant. Als ik de knuppel naar rechts beweeg volgt de pitch slider tot eind knuppeluitslag. Bij knuppelbeweging naar links stopt de pitch slider voordat de volle knuppeluitslag bereikt is.

Als ik de limt van de GY401 op 100 zet en de travel adjustment op de zender op 50, volgt de pitch slider de knuppeluitslag naar beide kanten wel over het volle bereik.

Wat is de verklaring ?

Vrij simpel, vermoedelijk overstuur je de servo (geef je meer uitslag dan de servo aankan) en staat de servo mechanisch niet helemaal in het midden. Dan loopt hij gewoon tegen zijn inwendige mechanische aanslag aan.... Denk ik....

Groet, Bert

de limit van de gy 401 moet op twee kanten werken let op de gyro moet begrenst staan en liefts zo groot mogelijk door een mechanische bepaalde uitslag.
als je onder de 60% gaat reageert ie dan wel op twee kanten?

Servo staat precies in het midden en loopt niet tegen zijn interne mechanische grens op. GY401 kan niet lager dan 60 staan. Op 70 staat hij bij mij goed. Slider staat dan nog vrij bij maximale uitslag. Bij andere gyro gebeurt precies hetzelfde. Dus aan gyro ligt het niet. Slider beweegt wel dezelfde afstand naar links en rechts dus dat is goed. Alleen voor de ene kant is minder knuppelbeweging nodig dan voor de andere kant. Lijkt dus een kwestie van de zender Spektrum DX6i. Of hebben alle zenders dat ?

Laatst bewerkt:
normaal hoort de uitslag aan 1 kant groter te zijn als aan de andere kant, helemaal correct gezien

maar stel je hem gewoon op het midden in, 0 graden op de staartbladen met de servo op 90 graden moet het ook werken

Punt is, dat een gyro eigenlijk gewoon het volle kanaal tot zijn beschikking moet hebben vanuit de zender.
dus in de zender moeten de endpoint gewoon op 100 staan, en travel adjust of wat voor functie dan ook gewoon uit of op 0
Anders krijg je allerlei gekke afwijkingen tijdens het draaien

en staat de gyro in normal of in heading hold?
in normal moet de beweging beide kanten op even snel zijn, in hh kan het zijn dat de snelheid per kant anders is

Of ik begrijp je even niet Student of het klopt niet helemaal wat je zegt.

Bij een gyro heb je 2 verschillende dingen. De limit op de gyro en de endpoints van je zender.
De limit op je gyro bepaalt de mechanische uitslag van je servo. De endpoints van je zender bepalen je rotatiesnelheid.
bij veel gyros kun je de limit alleen symetrisch afstellen en dus moet je accepteren dat je 1 kant op minder bereik hebt of je moet het middenpunt aanpassen.
Daarnaast mogen de endpoints op je zender bij wijze van spreken van 0 tot 150 gezet worden, deze bepalen alleen de uiteindelijke rotatiesnelheid.
Als je je stick naar rechts zet en vervolgens je endpoints verstelt zul je bij sommige gyros zien dat de slider verplaatst. Hiermee verplaats je echter niet je endpoints het is alleen een raar effect van de control loop die je ziet.

Oftewel, pitch bereik van je staart bepaal je met de limit.
Rotatiesnelheid in vlucht/hover bepaal je met endpoints.

Ik heb met mijn gyro's het middenpunt altijd aan kunnen passen

En als ik de endpoints op 100 hou, vind ik mn rotatiesnelheid niet echt afwijken links en rechts
En als je met endpoints je limit goed wilt zetten, komt het niet geheel goed

Vandaar mn reactie

Back