Afstellen Magin one

Zal ik daar maar eens werk van maken :p Oeioei... Geen idee hoe ik dat zou moeten doen :o
Ik heb gezien dat je nog eens advies hebt gegeven voor de bouw van een Magin one: [71319] bouwen-van-een-magin-one
Moest er daar ook gebruikt gemaakt worden van een voorloopring?

mvg,

Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roy,

Zoals je daar kunt lezen, heeft Gunther een 700 motor gebruikt, en die past gewoon op de Gundert Compact Wellenanlage.

Overigens is die aanpassing van zijn Magin One niet goed verlopen, pas met hulp van een lokale ervaren vaarder/bouwer is het een beetje goed gekomen.

Hulp via een forum is geen vervanging van hulp ter plaatse, dan heb je de boot in de hand en zie en voel je wat er aan de hand is...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

De voorloopring zelf maken is echt geen optie voor mij, ben echt niet zo'n knutselaar..
Wat zou er gebeuren moest ik de motor simpelweg 4cm naar achter steken? Zo komt de schoref op 8cm prop exclusief? Indien dit niet gaat wil ik u vragen of u het ziet zitten deze voorloopring voor me te maken? Zeg maar wat u ervoor moet hebben, anders wordt het waarschijnlijk niets.. Heb bouwverslaf van Gunther is doorgelezen, zie dat hij ook een turnfin heeft, waar kan ik deze het best bestelen?

mvg,

Roy

Hallo Jan,

Ben zo eens wat op internet aan het zoeken geweest en kwam toen op een idee bij het zien van deze link: Thunder Tiger OUTLAW JR OBL BL Kompakt-Power-Boot ARTR Grün - Der RC-Car Shop

Wat als ik deze aankoop? In de ARTR versie, leegmaak, de spullen die ik reeds heb van de magin one erin steken, dus De Robbe 3656/09 motor, hype seaking 90A regelaar + zenderset die ik reeds heb + 2 x 3s lipo 4000Mah 65C, hoe zou dat varen? Want de kosten voor het optimaliseren van de magin one zal ongeveer ook iets van een 100euro zijn.. Graag je advies hierover!

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Dat is een prima idee!

Dan heb je een aanzienlijk moderner ontwerp, dat (zelfs in de RTR versie) beter zal varen dan je huidige Magin One.

Of de (relatief korte) 3656/09 motor goed zal werken in de Outlaw zal de praktijk moeten uitwijzen, daar een gestepte romp met iets minder vermogen toe kan dan een ongestepte.

Als ik heel eerlijk moet zijn, is de Magin One een projekt waar je eindeloos geld in kunt steken zonder dat de boot echt goed zal varen...

Groeten, Jan.

Hallo jan,

Dat had ik ondertussen ook door.. Daarom, ik zag deze link enjaa.. Kan je even uitleggen want dat snap ik niet goed: 'daar een gestepte romp met iets minder vermogen toe kan dan een ongestepte'. Is deze boot wel ok? Indien niet zeg het me dan aub! Qua schroefaslengte + vaargedrag? Indien er betere alternatieve zijn laat het maar weten!

mvg,

Roy

Nog een laatste vraagje? Indien dit allemaal goed vaart en de motor past, hoe snel zou je dan kunnen gaan met deze 70cm lange boot op 2 x 3s lipo cels met een 40mm 3bladsprop, en de Robbe 3656/09 motor, om een idee te hebbe :p?
zag ook nog deze link: Exceed RC Electric Powered (EP) Fiberglass Shark 650EP Mono1 Brushless (ESC 70A)
is wel een pak duurder maar ik wil nu eens zeker zijn bij een aankoop, betaal dan liever iets meer voor deftig materiaal. Wat zou dat geven denkt u?

mvg,

Roy

'daar een gestepte romp met iets minder vermogen toe kan dan een ongestepte'. Is deze boot wel ok? Indien niet zeg het me dan aub! Qua schroefaslengte + vaargedrag? Indien er betere alternatieve zijn laat het maar weten!mvg, Roy
Hallo Roy,

Een gestepte romp loopt lichter en kan dus met minder vermogen harder varen dan een even grote en zware romp zonder steps.

Daar de Bandit met zijn 72 cm niet bepaald klein is (voor de 3656/09 motor), zal het erom hangen, of deze motor de Bandit goed vooruit zal krijgen zonder te heet te worden.

Alle boten uit de links, die je gepost hebt vallen niet in de categorie 'deftige' boten.

(Ik ga eerst even eten en zal je straks uitleggen wat ik van deze boten vind.)

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

neem gerust de tijd, er is absoluut geen haast bij. Ik wil gewoon nu het goede materiaal kopen en ik denk dat ik bij u aan het goede adres ben voor wat goede raad! Ik zou er natuurlijk wel een goede koeling bij nemen, zo een koelmantel waarvan je me al eens een link gestuurd hebt) Of zou de motor dan nog steeds te heet worden? Zou toch graag alles van de Magin one overnemen, dus inclusief de 2x 3slipo cellen, de motor en de 40mm 3bladschroef, of zou dit echt niet lukken? Moet toch behoorlijk snel gaan met deze setup denk ik zo! De Magin One is toch ook een 70cm lang? Daar bleef de motor toch nog binnen de perken qua temperatuur: zo'n 40 grade na een 20min varen. Zou die temp dan niet vergelijkbaar zijn als hij in een andere ongeveer even grote boot zou liggen of zit ik er hier volledig naast? Is de site van de link die ik je stuurde betrouwbaar? Want vind deze boot nergens zo goedkoop. (http://www.rcmodellbau24.com/shop/R...-BL-Kompakt-Power-Boot-ARTR-Gruen::92175.html ) Deze boot heeft ook een plastic box voor de regelaar, servo, ontvanger, en accu(2200Mah 3s lipo) om ze te beschermen tegen water, mijn 4000Mah lipo's zullen dus waarschijnlijk niet passen in die opening in de plastic box voor zien voor de batterij, laat staan ze allebei! Is dit een groot probleem? Of moet ik de lipo's dan gewoon ergens buiten deze plastic box plaatsen?

Ps: Heb het over de Thunder Tiger Outlaw. Niet de bandit :) Hier filmpje : [media=youtube]HuD9hKbMfMk[/media]

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Dat de Outlaw daar zo 'goedkoop' is, komt, omdat het een romp met hardware (motor, schroefas en roer) en regelaar betreft, géén zender, geen lipo's en geen lader.
De motor kan maximaal 4S aan, dus je kunt je eigen 3S lipo's gebruiken, echter niet in serie, dat trekt de regelaar en motor niet.

Dat de boot 'uit de doos' 37 km/h vaart (afhankelijk van welke lipo's je inzet) geeft eigenlijk de doelgroep al aan; een flinke stap hoger dan speelgoed, waarbij onderhoud een grote rol speelt vanwege de low cost componenten.

Van de Dragon boten heb ik er zelf een aantal in gebruik, de beide ARPRO's waar mijn zoon en ik wedstrijden mee varen.
Voor alle boten geld, dat de standaard hardware bruikbaar is, niks bijzonders, maar dat kan ook niet voor die prijzen.
De meest boten zijn ondergemotoriseerd, de motoren zijn vaak nét een maatje te klein, om betrouwbaar hun werk te kunnen doen.
Uitzonderingen bevestigen de regel, de standaard 1520Kv buitenloper uit o.a. de ARPRO werkt prima op 3S waarbij je een grote prop kunt draaien (45K).
Een test op 4S verliep teleurstellend, de motor ging in rook op, dus ook hier is de motor op het randje, blijf je binnen de grenzen, dan gaat 'ie jaren mee.
Beide boten zijn leeggehaald en met betere hardware opnieuw opgebouwd en van een vloedkanaal voorzien.
Zie: p1-arpro-700ep

De Shark 650EP is een kopie van een Duits ontwerp uit de jaren 80-90, de gestepte romp is bloedsnel, maar alleen op relatief vlak water, waait het eens hard, dan ben je blij, dat er een vloedkamer in zit.

Exceed heeft ook nog de grotere Snap 720, vaart prachtig, maar uit de doos ondergemotoriseerd.

De 25" Amevi boot is een kopie van de Delta Force boot van soortgelijke afmetingen en met de goede motorisering tot 70-80km/h vaarbaar.
Hier geld weer hetzelfde, een te kleine motor, die wél werkt, maar je weet nooit hoe lang, omdat 'ie eigenlijk te hard moet werken, ook de regelaar is afwachten, die kan het jaren doen, of bij de eerste vaart affakkelen.

Mij grootste bezwaar tegen al deze Chinezen is de opbouw van de romp; dit is vinylester, een polyestersoort, die zich gemakkelijk laat verwerken.
De toplaag is een loeiharde (te) dikke gelcoat, voorzien van oogstrelende stickers onder een transparante laklaag.
De boten zien er dus gelikt uit, maar krijgen al haarscheurtjes in de toplaag van het gewone gebruik (terwijl je ermee vaart, zonder iets te raken!)
Dit komt door de harde gelcoatlaag op het te dunne laminaat eronder, dat wél meegeeft met de klappen op het water.

De structurele sterkte van de romp is niet in het geding, maar, als je er niet gelijk iets aan doet, na verloop van tijd zet zich vuil vast in de haarscheurtjes en ziet je boot er niet zo fraai meer uit.

Raak je iets, dan gaat het gelijk hard en spatten de stukken je om de oren:
full

full

Om nog maar te zwijgen van de schade als iemand anders jouw boot raakt met de zijne:
full

Dan ben je blij, als je je boot zonder dat 'ie zinkt weer aan de kant krijgt.

Ik heb met mijn epoxy rompen wel klappers gemaakt, waarvan ik dacht dat de boot het niet zou overleven, en ik gewoon kon doorvaren, nadat de boot terug was gekanteld...
Dat is het fundamentele verschil tussen de Chinese polyester rompen en epoxy rompen.

Voor een willekeurige kale epoxy romp in dit formaat ben je al meer kwijt dan voor de ARTR Outlaw:
Hydro & Marine

Moraal:
Als je voorzichtig bent, de spullen goed afstelt en onderhoudt, dan zijn de Chinese boten best bruikbaar, zeker als je van tijd tot tijd de standaard zaken vervangt door hoogwaardiger componenten.

Een vergelijkbare epoxy romp kost je, voor 'ie vaarklaar is minstens drie keer zoveel, en dan moet je de boot ook nog (laten) opbouwen.

Groeten, Jan.

Hallo jan,

Hierbij versta ik dus dat de Thunder Tiger outlaw ook een chinese romp is? Hoe kan ik deze dan het best onderhouden? Wat ik eigenlijk zoek is een vaarklare romp met schroefas(die lang genoeg is) en roer + moet een stabiele boot zijn die makkelijk draait zoals ik toch al gezien heb op de filmpjes op youtube vd outlaw. 37km per uur is me echt wel wat te traag.. Mijn slecht opgebouwde Magin one haalde 45 volgens de gps, zou nu toch graag een echte goede rappe boot hebben. Ergens tegenvaren is praktisch onmogelijk op de vijver(te groot) Ik moet dus slechts het gepaste onderhoud uitvoeren voor het gewone vaargebruik. Ik wou de motor + regelaar + schroef + lipo's vervangen door de spullen uit mijn Magin one. Is de romp van de Thunder Tiger niet vergelijkbaar met die van de Magin one qua materiaal?

Even samengezet:

Romp: Thunder Tiger Outlaw Jr
Roer: Origineel.
Schroefas: Origineel
Prop: Octura X440
Motor: Robbe 3656/09 Indien deze past ---> hebt u hier een idee van?
Regelaar: Hype 90A seaking
Lipo: 2 x 3s lipo's 4000Mah 50c in serie

Zou dit werken of helemaal niet?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Ik kan geen gegevens vinden over de motor in de outlaw, waarschijnlijk is het een Ø 36 mm buitenloper met een gatafstand van 25 mm.
Hier zou je óf de verkoper, óf Thunder Tiger zelf eens naar moeten vragen.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

heb hen net een mailtje gestuurd maar ik denk wel dat de Robbe deze motor kan vervangen, toch even mailtje afwachten he! Nog een vraagje jan, ik heb bij deze boot ook een nieuwe zenderset nodig, was even gaan vragen in lokale modelbouwwinkel, alles van onder de 100 euro was slecht zogezegd dus deze 2 kreeg ik aangeraden:
http://www.albatrosmodelbouw.be/product.php?id_product=2707
http://www.albatrosmodelbouw.be/product.php?id_product=2703

Is dit ook uw advies of toch beter nog iets anders? Zou toch graag een goeie hebben :p
Wat zou u aanraden?

Heb zojuist deze gevonden op internet: http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=vILAW0_LayE
De motor op de filmpje is deze http://www.gensace.com/epages/gensp...th=/Shops/genspow/Products/Mars-BL3747-1900KV
Heb nog geen antwoord maar deze heeft toch dezelfde afmetingen als de Robbe 3656/09, ook 25mm, Dus moet hoogstwaarschijnlijk passen.

mvg,

Roy

Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Dit is de motor, die in de Outlaw Jr zit:
2375 OBL 29/19-15M Motor - Hobby Hobby

Onderstaande komt van de TT Europe site:
Beschriftung der TT Brushlessmotoren
OBL-29-19- 15 M
(1) (2) (3) (4) (5)

(1) Art des Motors
OBL- Außenläufer Brushless Motor
IBL - Innenläufer Brushless Motor
(2) Außendurchmesser in mm
(3) Leerlaufdrehzahl in Volt x100
(4) Entsprechende Verbrennermotoren Größe
(5) Anwendung
A- Flugzeug
B- Auto
H- Helikopter
M- Marine

Volgens deze gegevens zou het dus een watergekoelde Ø29 mm buitenloper zijn.

Dan zijn de bevestigingsgaten niet met 25 mm onderlinge afstand, eerder 19 mm, helaas.

Groeten, Jan.

Back