Hallo Roy,
Dat de Outlaw daar zo 'goedkoop' is, komt, omdat het een romp met hardware (motor, schroefas en roer) en regelaar betreft, géén zender, geen lipo's en geen lader.
De motor kan maximaal 4S aan, dus je kunt je eigen 3S lipo's gebruiken, echter niet in serie, dat trekt de regelaar en motor niet.
Dat de boot 'uit de doos' 37 km/h vaart (afhankelijk van welke lipo's je inzet) geeft eigenlijk de doelgroep al aan; een flinke stap hoger dan speelgoed, waarbij onderhoud een grote rol speelt vanwege de low cost componenten.
Van de Dragon boten heb ik er zelf een aantal in gebruik, de beide ARPRO's waar mijn zoon en ik wedstrijden mee varen.
Voor alle boten geld, dat de standaard hardware bruikbaar is, niks bijzonders, maar dat kan ook niet voor die prijzen.
De meest boten zijn ondergemotoriseerd, de motoren zijn vaak nét een maatje te klein, om betrouwbaar hun werk te kunnen doen.
Uitzonderingen bevestigen de regel, de standaard 1520Kv buitenloper uit o.a. de ARPRO werkt prima op 3S waarbij je een grote prop kunt draaien (45K).
Een test op 4S verliep teleurstellend, de motor ging in rook op, dus ook hier is de motor op het randje, blijf je binnen de grenzen, dan gaat 'ie jaren mee.
Beide boten zijn leeggehaald en met betere hardware opnieuw opgebouwd en van een vloedkanaal voorzien.
Zie:
p1-arpro-700ep
De Shark 650EP is een kopie van een Duits ontwerp uit de jaren 80-90, de gestepte romp is bloedsnel, maar alleen op relatief vlak water, waait het eens hard, dan ben je blij, dat er een vloedkamer in zit.
Exceed heeft ook nog de grotere Snap 720, vaart prachtig, maar uit de doos ondergemotoriseerd.
De 25" Amevi boot is een kopie van de Delta Force boot van soortgelijke afmetingen en met de goede motorisering tot 70-80km/h vaarbaar.
Hier geld weer hetzelfde, een te kleine motor, die wél werkt, maar je weet nooit hoe lang, omdat 'ie eigenlijk te hard moet werken, ook de regelaar is afwachten, die kan het jaren doen, of bij de eerste vaart affakkelen.
Mij grootste bezwaar tegen al deze Chinezen is de opbouw van de romp; dit is vinylester, een polyestersoort, die zich gemakkelijk laat verwerken.
De toplaag is een loeiharde (te) dikke gelcoat, voorzien van oogstrelende stickers onder een transparante laklaag.
De boten zien er dus gelikt uit, maar krijgen al haarscheurtjes in de toplaag van het gewone gebruik (terwijl je ermee vaart, zonder iets te raken!)
Dit komt door de harde gelcoatlaag op het te dunne laminaat eronder, dat wél meegeeft met de klappen op het water.
De structurele sterkte van de romp is niet in het geding, maar, als je er niet gelijk iets aan doet, na verloop van tijd zet zich vuil vast in de haarscheurtjes en ziet je boot er niet zo fraai meer uit.
Raak je iets, dan gaat het gelijk hard en spatten de stukken je om de oren:
Om nog maar te zwijgen van de schade als iemand anders jouw boot raakt met de zijne:
Dan ben je blij, als je je boot zonder dat 'ie zinkt weer aan de kant krijgt.
Ik heb met mijn epoxy rompen wel klappers gemaakt, waarvan ik dacht dat de boot het niet zou overleven, en ik gewoon kon doorvaren, nadat de boot terug was gekanteld...
Dat is het fundamentele verschil tussen de Chinese polyester rompen en epoxy rompen.
Voor een willekeurige kale epoxy romp in dit formaat ben je al meer kwijt dan voor de ARTR Outlaw:
Hydro & Marine
Moraal:
Als je voorzichtig bent, de spullen goed afstelt en onderhoudt, dan zijn de Chinese boten best bruikbaar, zeker als je van tijd tot tijd de standaard zaken vervangt door hoogwaardiger componenten.
Een vergelijkbare epoxy romp kost je, voor 'ie vaarklaar is minstens drie keer zoveel, en dan moet je de boot ook nog (laten) opbouwen.
Groeten, Jan.