afstellen nokkenas

De krukas is nog te redden, en als je de lagers vervangt ben je een heel eind.
Maar die nokkenas kun je afschrijven....
Die motor zal er wel mee lopen, maar het zal niet erg lang goed gaan want het nok-oppervlak is te ruw. Je zult klepspeling BLIJVEN afstellen....
Als je aan een nokkenas kunt komen, dan lijkt het me haalbare kaart, anders zou ik gewoon voor een nieuwe motor gaan

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@ Razor,

hij is nu helemaal goed schoon gemaakt,, en dit is er van over..
Hij heeft een half uur in de ultrazone bak gelegen.
daarbij alle onderdelen los met de hand gepoetst

Zuiger in top, zodanig dat beide kleppen gesloten zijn...

Viertakt cyclus duurt 720 graden en heeft dus één topstand waarbij net de uitlaatklep aan het sluiten en de inlaatklep aan het openen is, en daaropvolgend een topstand waarbei beide kleppen gesloten zijn.
Deze laatste topstand moet je hebben.

Een te grote klepspeling kost hooguit wat vermogen, een te kleine kan verbrandde kleppen of andere ongemakken zoals terugvlammen uit de carburateur tot gevolg hebben.

Aangezien jouw nokkenas nogal aangetast is, zou ik een iets grotere klepspeling aan houden. Normaal is 0.04 mm, en de nastelwaarde is 0.1 mm (dwz je moet afstellen op 0.04 mm en pas weer gaan nastellen zodra de speling groter als 0.1 mm is) maar in jouw geval zou ik toch beginnen met 0.1 mm

Groet, Bert

ja, maar waar ik op doelde, er werd gezegt, even goed reinigen.. maar dat is dus al gedaan,
De lager klinkt ook super grouw!

ik ging er van uit dat de nokken as nat zou zijn, maar dit is putcorrosie, die zou ik wel vervangen zoals bertus ook al aangaf...samen met de lagers.

Als die nokkenas helemaal is ingeroest zal de rest zeker niet veel beter zijn en zou je best de goede nog bruikbare delen kunnen bewaren en de rest in de kliko.
Ik zou er geen geld meer aan besteden om iets op te knappen wat er zo uit ziet.

Johan

Ongelofelijk die putten in de nokkenas. Lijkt wel of die nog van '14-18 is.....
Als je een paar goedkope lagers aan kunt komen leuk om te proberen te laten lopen.
IVM de slijtage zou ik voor een mengsel van wonderolie en synthisch gaan. 10% wonderolie en 8% synthetisch.
Wie weet valt het uiteindelijk mee met die nokkenas, maar het vermogen zal wel een heel eind weg zijn als de kleppen niet meer optimaal openen.
Leuk om van te leren voor een paar tientjes, ideaal experimenteer en afstelproject.

Is dat nog met de oude roestige lagers?

Ik weet niet welke prop er op zat, maar op zich zou je zeggen dat 8000 toeren niet slecht is voor een oude gare motor zoals die....
Voorlopig lekker rijk houden, zodat het voor zover nodig nog weer een beetje in kan lopen....

Nieuwe lagers erin, en hij zou nog best wel eens een tijdje fatsoenlijk dienst kunnen doen....

Groet, Bert

het is nog met de oude lagers.
we gaanwel kijken hoe en wat de prop ga ik voor je na kijken maar de prop heeft er altijd op gezeten.

Mvg

Back