afstellen robbe arrow plus trainer

hallo,

ik heb een robbe arrow plus trainer gekocht,
gister hier voor het eerst mee gevlogen (poging tot) maar dit ging niet vanzelf.
heb het idee dat de swashplate afstelling niet goed is wie kan mij hier tips in geven voor een goede basis afstelling van de heli zodat deze correct is en ik de fijnafstelling verder kan uitvoeren op de afstandsbediening.

Laatst bewerkt:
Je hebt nu een topic gemaakt in helicopter algemeen.
als je in dit onderdeel van het forum naar de bovenste topics kijkt, zul je zien dat deze een tik anders zijn dan andere topics.
dit zijn de Sticky's, topics met veel gestelde vragen, of zaken die we graag bovenaan de pagina willen laten staan.

1 van deze topics, is het "algemene technische kennis" topic.
daar staan eigenlijk de meeste dingen in.

een heli is nl geen standaard afstelling van te geven.
iedere heli is wel een tik anders. het werkt niet net als bij auto's bv om stomweg de cijfertjes van een ander in je zender te kloppen, of de linkjes exact even lang als een ander te maken.

als ik het even snel goed zie, heb jij een zelf stabiliserende fixed pitch heli.
kortweg, hoek van de bladen is vast, hij gaat op en neer door meer toeren te maken.
de flybar (kleine stokkie in de kop) zorgt dat hij eigenlijk altijd recht wil gaan hangen.
in theorie zou het zo moeten zijn, dat wanneer je hem binnen vliegt, hij zonder input gewoon stil gaat hangen. ongeveer..

Aangezien een heli erg uitgebreid is, is het erg makkelijk als je verteld wat exact je probleem is.
wat voor zender je hebt.
en welk gedrag volgens jou niet klopt.
wie weet staat er een kanaal verkeerd, en reageert de heli bv naar rechts als jij links geeft.

hallo,

het is inderdaad een fixed pitch

-de zender heb ik allemaal op nul ingesteld dus geen correctie van de afstandsbediening.(voor achter, links rechts)
-als je de heli aanzet dan zie ik dat de swashplate iets naar acteren staat gekanteld en links iets naar beneden (niet horizontaal)
dit merk ik ook met vliegen dat de heli direct naar links zijwaarts wil vliegen en naar achteren meteen na het opstijgen.

heb contact opgenomen met een rc winkel en die gaf ook al aan dat deze plaat recht moet staan door de stangen in en uit te draaien nou wilde ik hier een beetje hulp mee hebben van waar ik op moet letten en wat ik nog meer kan doen om deze helemaal in een basis afstelling te krijgen dus op de heli alles zo goed mogelijk zodat je alleen nog maar correcties hoef te doen op de zender, lees hierbij ook over een swashplate leveler

sorry als ik het in een verkeerd topic gezet heb ben hier voor het eerst en ben ook nieuw met topic's/ forum.

je zit niet in het verkeerde onderdeel ;-)
dat gaf ik alleen even aan, om je de weg richting de algemene technische kennis sticky te laten vinden ;-)

aangezien ik even niet weet wat voor zender je hebt...
ga ik er even vanuit dat een een simpele standaard zender hebt..

om je swash recht te krijgen, kun je een paar dingen doen.
ikzelf zet hem op het oog recht. mijn timmermansoog laat dat toe, en eigenlijk gaat dit bij mij altijd goed.
andere optie is om een ty wrap (hoe schrijf je dat..) om de hoofdas strak te trekken.
het uitgaande pieletje is dan redelijk 90 graden tov de as, en daar kun je dan je swash mee recht zetten.

het rechtzetten zelf, meestal kun je de linkjes zo van de balletjes op de swash af halen.
hoort strak te zitten.. is klein spul, beetje opletten.
zender en heli aan, servo's in het midden zetten. dat hoort zo te zijn als de sticks in het midden staan (dus waarschijnlijk voor de veiligheid misschien even de motoren los maken, zodat hij niet opeens wegvliegt)
eenmaal de linkjes eraf kun je ze indraaien en uitdraaien om zo het linkje langer/korter te maken.
en net zo lang tot het recht staat.

daarna alles weer vast, controleren of de swash nog steeds recht staat als de heli aan staat (met zender aan.. nooit heli aanzetten zonder dat de zender aan staat)
en een testvlucht maken.
waarschijnlijk moet je iets trimmen. dat zijn de kleine knoppen om de stick op de zender.
beste is om de swash zodanig te zetten dat je geen trim nodig hebt.

hallo student,

ik ben zelf diagnosetechnicus in de autotechniek en heb ook een nauwkeurig oog en heb ook wel technisch inzicht haha.

de zender die ik heb is een robbe xs-4 lcd 2.4 ghz, wat wel raar is dat iedereen zegt eerst de zender aan en dan de heli maar bij mij moet het net andersom anders doet hij het niet
de trim op de zender staat nu voor alles op 0 dus geen correcte links rechts staat in het midden, wil nu de heli zo af gaan stellen dat als ik hem op laat stijgen hij vrijwel zonder enige correctie redelijk stabiel in de lucht blijft ( wat hij nu dus echt niet doet en wat me een setje rotorbladen heeft gekost)

het liefste loop ik de heli en zender door met iemand die er ervaring mee heeft zodat ik er ook iets meer wegwijs in word ook op gebied van termen van vliegen, hoop dat iemand mij daar goed wegwijs in kan maken.

p.s het is ty-rip :) (engels tie-wraps)

ah, eindelijk iemand die weet hoe je het schrijft ;-)

Waar woon je (stad, niet adres..)? misschien zit iemand bij je in de buurt..
ikzelf zit in de regio rotterdam..

qua zender.
Even feit technisch, niet om iets of iemand af te zeiken of negatief te doen.
alle materiaal is mooi, zeker als je er zelf blij van wordt.

De kleinere heli's zijn regelmatig een beetje vaag en afwijkend.
zenders waar je niets in kunt stellen. een trim die zichzelf bij iedere opstart van de zender op 0 stelt (terwijl de trim al in de hoek zit...)
en ga zo ff verder. stelregel is dat de zender eerst aan moet, omdat een rc apparaat zonder signaal nog wel eens zelf gaat bepalen wat er moet gebeuren.
heb zo zelf een keer een heli tegen het plafond gehad ;-)
als dat bij jou net andersom is, ok. kan. Houdt alleen even in je achterhoofd dat dit een uitzondering is ;-)

daarnaast, het zal je nooit gaan lukken de heli zonder input recht op te laten stijgen.
kan niet.
een heli hangt altijd een tik scheef in de lucht. staartmotor blaast opzij, er moet een evenwicht komen.
aangezien de vloer recht is, en de heli iets scheef wil hangen, zal hij dus altijd iets opzij willen gaan.
zelfs een zelfstabiliserende heli.

beste tip die ik daarin kan geven is dat je gewoon precies zoveel gas geeft dat je ziet dat de heli "licht"wordt, en vanaf dat punt ga je kijken waar hij heen wil.
gladde vloer is dan handig.
hij schuift vanzelf. probeer te corrigeren. vaak is een tikkie rechts afdoende.
Pak ook een plek ZONDER wind.. geen grote schuur met open deur oid.
echt binnen, deuren dicht.
deze heli's worden door ieder vlaagje wind meegenomen, en kunnen vaak al niet tegen een windkracht 1 opboksen.

volgende tip is het "gas dicht" reflex.
probeer laag te blijven. een val van 30 cm valt mee, van 3 meter is zowieso schade.
gaat het mis, gas dicht.
gas open terwijl de stoelpoot ertussen komt, fikt de motor uit. heb je pech, fikt de regelaar op de printplaat door.
dat kan bij de hoofdmotor gebeuren, maar ook bij de staartmotor.

Back