afstellen staart/gyro hk450

hallo,

ik heb nu onlangs mijn hk450 afgebouwd, maar blijf problemen hebben met het afstellen van de staart en gyro. Als de heli loskomt van de grond begint hij op dat moment hevig te tollen. Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik niet meer weet wat nog te veranderen. Ook de functie van de gyro omgekeerd, blijkt niet te helpen... Moet je de afstelling nu doen in rate- of HH mode?

Verdere info: de gyro is een assan en de potmeter daarvan staat nu op +- 90. Dan heb ik ook nog binding, maar als ik de potmeter dan wat lager zet, is de uitslag naar één kant weer groter dan naar de andere kant.
Als ik mijn zender (DX6i) wil instellen heb ik bij mode 0 66% staan en bij mode 1 49% (nog niks aan veranderd).
De gyro lijkt juist te initialiseren als ik de batterij aansluit, het ledje blijft dan branden ipv te knipperen.
Kan er iemand mij verder helpen?

als je gyro "heading hold" mode en "normal" mode ondersteund moet je iets goed weten :
(normal mode is dat hij je staart niet vasthoudt maar dat je zelf je staart manueel moet sturen)
hieronder is van toepassing op mijn TG7000 gyro :

50% = 0% gevoeligheid voor de gyro
75 % = de helft gevoeligheid van Heading hold mode 100% = super gevoelig
25% = de helft gevoeligheid normal mode 0% = super gevoelig

als jij nu dus op mode 0 op 90 staat, is hij dus heel gevoelig,
bij mode 1 staat hij dan weer volgens mij te "ongevoelig"

Laatst bewerkt:
Kijk eerst of je gyro goed om werkt.
- Zet de gyro in Heading Hold mode
- Controleer de staartbladen tov van de main blades.
Als de main blades (van boven af) rechts om draaien, draaien de tailblades goed om? (Dikke kant eerst)

- Draai nu de heli op zich om zijn as, de gyro moet dan tegen sturen.
De dikke kant van de tailblades geven aan welke richting hij op corrigeert.
Tail naar links bewegen => tailblades wijzen dan naar rechts.
Verkeerd om? Gyro reverse !!!

Check ook of je stuurrichting goed is.
Naar rechts op de tail input = NEUS naar rechts, tail naar links (dikke kant bekijken)

Laat even weten of dit allemaal goed is.

De heli draait nog altijd hevig om zijn as (tegen de klok in). Vanalles geprobeerd, o.a.

-gyro verplaatst van vooraan aan de motor naar bovenop de staart, zoals je normaal zoveel ziet. Dacht aan interferentie met de motor namelijk.
-ball link van de staartservo 2 gaatjes naar binnen geplaatst, 'binding' lijkt hierdoor opgelost.

De dikke kant van de hoofdrotor draait met de klok mee, de staartrotor met de dikke kant van de bladen tegen de klok in.

Als ik op mijn zender de rudder stick naar links beweeg, gaat de staart naar rechts. Stick naar rechts --> staart naar links.

Zo is het toch, niet? De opties om nog wat te veranderen worden minder.

ook al gekeken of de poelie van de staartriem aandrijving wel vast zit op de as ?
(dit controleer je door de hoofrotor tegen te houden en met de staartrotor te draaien, als hij draait dan is er iets mis)

bij HK450 is dit trouwens een welgekend probleem, meestal word dit asje vervangen door die van een Trex 450 V2 (zoals bij mij).

ook al gekeken of de poelie van de staartriem aandrijving wel vast zit op de as ?
(dit controleer je door de hoofrotor tegen te houden en met de staartrotor te draaien, als hij draait dan is er iets mis)

bij HK450 is dit trouwens een welgekend probleem, meestal word dit asje vervangen door die van een Trex 450 V2 (zoals bij mij).

vandaag nog enkele uren mee aan het prullen geweest. Inderdaad slipte het staarttandwiel op de as als ik de maingear tegenhield. Dit heb ik dan ook met secondelijm geplakt (al hield het maar even, dan wist ik tenminste dat het hier aan lag). Vol goede moed de heli terug in elkaar gezet met het idee dat dit de oplossing was. En inderdaad, het tandwieltje zit nu goed vast, maar de heli draait nog full speed tegen de klok in.
Gyro reverse heb ik uiteraard ook al geprobeerd. Stick input ziet er goed uit. Vandaag zelfs de staartservo vervangen, wat ook niet hielp.

Er kan nu toch echt niet meer veel zijn...

lijkt mij toch meer een gyro probleem dan iets anders.
Kan je de gyro wel schakelen van normaal naar HH?
Misschien een open deur intrappen...maar gyro aansluiten in HH mode (lichtje blijft branden) bij schakelen of schuiven naar normaal gaat het lichtje uit.
Ik had bij mijn assan (GA410) het probleem dat hij niet wilde initialiseren... bleek dat dit te maken had met mijn synthesized ontvanger.... opgelost door een schakelaar tussen de gyro en de ontvanger te zetten... en hiermee de gyro pas aan te zetten als de ontvanger volledig geïnitialiseerd is.

overigens: ik vlieg nog lekker "ouderwets" met een 35Mhz zender. Geen idee hoe dat werkt met het binden van een 2.4

Laatst bewerkt:
In 90% van de gevallen is bij iemand die net met deze hobby bezig is het probleem niet de gyro maar het op één of andere manier verkeerd in elkaar zetten van de staart.
Maar goed een test of het de gyro is:
Zet de gyro in rate mode met heel lage gain.
Nu doet de gyro vrijwel niet meer....
Stel nu de heli af dat de staart stil blijft staan.
Let op het sturen van de staart is nu heel lastig maar de staart mag niet meer rond draaien. Vanuit dit punt kun je verder gaan met het controleren van je uitslagen de instelling van de Gyro. Gain rustig opschroeven totdat de staart net niet gaat hunten (Snel heen en weer doordat de gyro zijn eigen correctie wil corrigeren). Als de heli nu toch weer gaat draaien de staart servo op de staartbuis iets verschuiven. Dit blijven herhalen totdat je heli in rate mode netjes hovert en de staart niet meer verdraait. Pas hierna schkel je over naar HH mode en gaat dan daar de gain bepalen.

Groeten, Wilbert.

PS. het binden bij 2,4Ghz is het aanmelden van de ontvanger bij de zender niet meer en niet minder.

Ik heb nu ook gehoord dat als je tailslider gecentreerd is, dat je dan tot 7 of 8 graden pitch moet hebben op je staartbladen, klopt dit?

dus zo:

tailpitch1.JPG

ipv:

tailpitch2.JPG

Ik had als de slider gecentreerd stond, het effect zoals op de 2de foto (niet mijn foto's). Maar dan wel met de slider mooier gecentreerd dan wat op de foto te zien is.

Daarnet geprobeerd om het effect zoals op de eerste foto te krijgen door de link van de servo naar de staart te verkorten, maar dan is de slider bij mij dus niet meer gecentreerd...
Ik zou voordat het :x-mas: wordt eens graag vliegen :help:

Ik had zo graag foto's van jouw staart gezien.
Aangezien je de staart servo over de staartbuis schuift om één en ander af te stellen heeft het inkorten van die link niet echt veel zin.

Groeten, Wilbert

Back