Afstellen staart T-Rex 250

Servoarm staat 90°, tail pitch slider stond eerst in het midden, toen iets meer pitch gegeven.

Alvast bedankt voor de tips Funky :)

snel met mobieltje...

probleem in ratemode : servoarm 90°=tail pitch slider in het midden ? heb de indruk dat daar iets niet 100 % is.

op giro : delay zo laag mogelijk.

spastische staart : gain in de zender te hoog.

morgen meer...

Voor het idee

Limit is de bewegingsvrijheid van de gyro.
Zet die op 0, en je staartservo doet niets meer.
Zet hem op 100, en de servo wil verder dan eigenlijk kan.

Kwestie van alles in de zender qua staart (endpoints ed) even op 0 zetten, dan de limit goed afstellen. Zodanig dat bij volle uitslag beide kanten geen binding is (oftewel de slider de kantjes net niet raakt)

Delay is een vertraging, als ik me niet vergis
Hoofdzakelijk voor langzamere servo's
Liefst op 0 houden.

Verder zoals hierboven beschreven, gain instellen.
Te hoog: wapperende staart (hunting)
Te laag: "zompige" staart, of zelfs afdrijvende staart.
Kwestie van testen en verhogen tot de wapperende staart zich voordoet, dan een 5% omlaag.

Wat de limit betreft, die moet zo hoog mogelijk staan, zodanig dat je met een maximale resolutie kan werken. Hoe ver staat je ballink van de as van je tailservo verwijderd ? Ik dacht voor de 250 dat je rond de 4-5 mm moet zitten, dat is erg kort hoor. Als je daar zit kan je de limit vrij hoog afstellen zonder binding.

Delay is afhankelijk van het formaat van de heli, op een grote heli heb je meer delay nodig, maar op een 250 zo weinig mogelijk. Maar dit is niet de oorzaak van het probleem.

Heb je de gain al eens verlaagd ? Want het klinkt alsof dat het probleem is in HH-mode.

En anders ga je toch eens moeten afkomen, of wat detailfoto's plaatsen. Wordt moeilijk om het probleem in te schatten...

Beste piloten!

Vandaag eindelijk mijn gereedschap binnen. Meteen de belt een klein beetje strakker gezet en ja hoor, opeens reageert hij al meer zoals het hoort. Zoals je wel kunt herkennen nog steeds niet helemaal.

Hier even de facts:

- in rate mode blijft hij tegen de klok in spinnen
- in HH mode houdt hij op de grond strak, ik de luch trekt de staart spastisch van links naar rechts

Eerst punt is al raar, aangezien ik dacht dat hij eerst in rate mode fatsoenlijk moet zijn ingesteld. Wat denken jullie hiervan?

Tweede punt: waaraan liggen die staartbewegingen? Op de gyro heb ik Limit en Delay staan. Heeft dat wellicht daarmee iets te maken? Welke zou ik moeten aanpassen?

Thanks a bunch!

Punt 1: Je draait tegen de klok in, dat betekent dat de servo teveel van de heli af staat en dus dichter naar de canopy moet schuiven, mits je alles goed hebt ingesteld. Waarschijnlijk zit je al bijna tegen de rand of er zelfs al tegen aan. Dit houdt in dat je desnoods wat van de houder moet af vijlen. Dit heb ik destijds ook moeten doen, zelfde probleem had ik ook bij de T500. Stelt verder niks voor en een mm is vaak al genoeg. Dan staat de slider mooi in het midden en mag hij in rate niet meer draaien.

Punt 2: Zo te horen gaat hij snel van links naar rechts. Dit komt normaal door een te hoge gain maar ook helpt het niet mee dat je pitchslider niet helemaal in het midden zit. Los eerst eens punt 1 op en verlaag dan de gain in HH als hij nog steeds 'hunt'.

Bedankt voor alle tips. Slider zit ook mooi in het midden en hij draait ook niet meer tegen de klok in. Maar de hunting is echt heel erg en ik moet eens kijken hoe ik dit via de flymentor software-matig kan aanpassen (gaat via USB).

Hier een screen van het optiemenu:

flymentorgyrosettings.jpg

Laatst bewerkt:
Geen idee hoe dit werkt, neem aan dat dit een programma is om je zender in te stellen? Of de gyro?

Maar iiig bij jouw probleem (hunten in de HH) moet de Gyro sens slider omlaag. Je kan omlaag tot 1, bij -1 ben je uit de HH.
Ik dacht dat die van mij ergens rond 50 % staat ingesteld, is bij iedereen wat anders. Gewoon met die ene slider spelen, als alles eenmaal goed is kun je gaan optimaliseren met de andere slider.

Sterkte!

Ik ken dat programma ook niet, maar ik denk dat op deze schaal zijn rate mode begint bij 50 (en lager), boven de 50 is HH. De waarde staat nu op 70, ol zou die eens verlagen naar 63 ofzo en zien of het beter is...

Chris, ben jij komende zaterdag bij de meeting helchteren?

Allereerst bedankt voor alle tips. Ik heb geen hunting meer en de heli zweeft. Net nog eens laten hoveren. Zodra ik echter tussen 2/3 en 1/2 van de throttle zit (en dus een klein beetje hoger vlieg, nog net geen halve meter) draait de heli met de neus opeens naar links en blijft dat doen. No worries, hij landt elke keer netjes en ik heb inmiddels wel genoeg controle over mijn sticks.

Maar de vraag is - waardoor komt dit? Doet de gyro iets raars?

Groetjes,

Fred

P.S.: Zo'n meeting lijkt me fantastisch, maar het is altijd een ontzettend lange weg voor mij aangezien dit soort meeting eigenlijk altijd boven de rivier plaatsvinden... ik heb zelf helaas ook geen auto, dat maakt het niet makkelijker (vooral als je nog heli, zender, lipo's en wat gereedschap moet sjouwen haha.. :hammer:)

Edit: Ahh, nou... Helchteren is net geen uur met de auto zie ik. Als ik nu eens ergens een auto kan regelen... :)

Laatst bewerkt:
Tip:
Als je je woonplaats even invult in je profiel Chris (gebruikersinstellingen), dan kan het wel eens zijn dat mensen dicht bij jou in de buurt spontaan hulp aanbieden.

Grt,
Eric

Back