afstellen van helikopter voor beginner

hallo allemaal,

omdat er geen sticky oid is van het afstellen van een heli (cp) en er waarschijnlijk best veel mensen zijn die graag een sticky willen hebben
over het afstellen van een CP heli, leek het me mischien slim om een uitleg
te geven over het afstellen van de heli.

ik zelf ben (nog) geen helivlieger.
in de modelbouw aktueel stond een keer heli voor dummi's deel 4 hoe je een
CP heli moet afstellen (de basis).
ik wet niet of ik dat hier zo neer mag zeggen, maar zo ja, dan wil ik het denk ik
wel overtypen met foto's, enz... en de uitleg erbij geven zoals in de MBA staat.

nu dus de vraag: kan ik hier dit zo neerzetten of zou ik eerst moeten vragen
aan de auteur van de pagina's of ik het hier neer mag zetten?

ike

Hoi Trampo,

Voor zover ik weet zitten daar inderdaad auteurs rechten op.
En moet je toestemming vragen om dat op internet te plaatsen.
Dus niet zo eenvoudig vaak....
Ik vind je initiatief wel goed :)

Wat me ook heel leuk lijkt is dat de gebruikers op dit forum een onderdeel van de afstelling omschrijven/uitleggen in dit draadje, of een linkje naar waardevolle post geven.
En dat ik er dan bijv. een schone verzameling van ga maken.

Dan hebben we zeker geen last van auteurs rechten enzo, en zijn we er allemaal zelf bij betrokken.

Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom :)

Groet Eric

Ik heb nog nergens betere uitleg gevonden dan de video's op helifreak.
CCPM setup part 1
CCPM setup part 2

Het is engels gesproken en dat zou voor iemand een nadeel kunnen zijn, en je moet jezelf even registreren op helifreak om de video's uberhaupt te kunnen zien.
Maar qua setup (ook andere zaken buiten ccpm om) is het uitstekend materiaal.

Om een dergelijke uitleg van dezelfde kwaliteit en in het Nederlands hier op dit forum beschikbaar te krijgen zou je iemand moeten vinden die als het ware hetzelfde doet.
Tekstuele uitleg en foto's kunnen ook wel werken, maar soms is een bewegend onderdeeltje gewoon beter te snappen als je het ook ziet bewegen :)

Je had geloofik op youtube oid een hele reeks van set-up videos van ene subzzzzzero oid (ik herinner me heel veel Zjes), geen idee of die er nog zijn of dat iemand er nog linkjes van heeft. Waren erg handige step by step howto's van swash plate alignment tot blade tracking zegmaar.

okee, ik kan wel uit de modelbouw aktueel gaan kopieren en overtypen, maar
ik denk dat ik foto's maak van het afstellen van m'n belt cp en er een goede uitleg bij geef (algemene uitleg)

komt dus helemaal goed, ik weet alleen niet hoe je de staart afstelt.

ike

zo, het afstellen van de servo's en van de gehele staart heb ik nu gehad, waarschijnlijk voor woensdag alles op forum.

stil hier? niemand belang bij een topic je een heli afstelt?

ike

Misschien zijn er hier al velen trouwe lezers van MBA :-)

Maar het is idd erg handig, dan kunnen we het nog eens nalezen of aanvullen met nieuwe ervaringen en inzichten.

ja dat dacht ik ook:) er zijn ook zeer duidelijke foto's bij, ik ben alleen niet zo goed in
een tekst schrijven, maar ik vind het wel leuk en verbeter steeds weer tekstjes zodat het beter te lezenen te begrijpen is,
het hele tail rotor afstel stuk is nu af. ik ben zeer tevreden moet ik zeggen. (ik weet niet of ik het goed gedaan heb met afstellen)

ik heb ook als de hoofdrotorsrevo's afgesteld en uitleg gegeven.

ike

vandaag regelaaropgestuurd van hc voro de heli,
vandaag of morgen van rctechnics bestellen.

dit komt aan bod bijhet afstellen:
tailrotor compleet (nie gyro)
servo's afstellen
pitch curve (allebijde modes)
throttle curve (allebiijde modes)
swashplate afstellen
rotorbladen incl... ptich meten enz...
paddle's
bladspoor
belt afstellen
motorpinion afstellen

wow! dat wordt dus niet aankomende vrijdag dat het af is ben ik bang!

ike

:)
Neem alle tijd.
Zal een mooi draadje worden, zeker met veel beginners bij elkaar is dit een waardevol iets.
Er zijn ook een hoop gevordenen die mee lezen, dus komt het vanzelf goed.
Grt.
Eric

ik open denk ik een nieuw topic en dan zet ik in de ereste post alles mooi bovenaan,
ik denk weldat het 2 uur duurt voordat alles eropstaat
oook zoudenallefoto's nog moeten wordengeupload

ike

Ik denk dat het slim is de foto's op een goede host te zetten, en niet op iets al image shack. Na verloop van tijd zijn de foto's dan weg en het topic waardeloos...

Hoi Trampo,

Een geweldig idee om aan zo'n thread te beginnen. Er zijn er inderdaad al verschillende maar er is zeker vraag naar meer. Door mij dan:)
Ik vlieg nog niet zo lang met een heli en het vliegen zelf gaat beter en beter. Ook de afstelling ervan gaat al veel beter. Toch blijft het een uitdaging om het ding vliegende te houden. Met het koude weer deed m'n gyro wat raar en nu heb ik weer bladspoor waar ik moeilijk maar zeker vanaf zal raken.
Dus laat maar komen, wie weet word ik er weer wat wijzer van.

groete Robin

Back