afstellen zwaartepunt zwever

• Topicstarter Topicstarter jack rietmeijer
  • Startdatum Startdatum
J

jack rietmeijer

Guest
Wie kan mij helpen met het bepalen en afstellen van het zwaartepunt van mijn electrozwever?dit ivm met plaatsing van de batteryen?:confused:

1/3 regel begrijp ik, maar wat met een vleugel met behoorlijk diepe rolroeren (bvb blaster)? Doe je dan 1/3 van het vaste vleugelgedeelte of 1/3 van de totale vleugel (vast gedeelte+ rolroergedeelte)?
Concreet ben ik bezig met een Blaster DLG die ik probeer te motoriseren. Alles is klaar, alleen nog het CG checken.

En de rest doe je in de lucht.
45 graden naar beneden duiken, en dan moet hij in een mooie lijn weer recht gaan vliegen.
Op de grond kan je dat nooit perfect goed krijgen dat moet tijden het vliegen gedaan worden.
Maar dat staat al 100 keer hier op het forum vermeld dacht ik

excuus

sorry ik heb het er 2 keer in gezet!
was ook pas mijn eerste topicje.

maar heb wel gezocht maar niets kunnen vinden
over afstellen zwaartepunt.
maar in ieder geval bedankt voor de reacties,ik ga weer eens aan het sleutelen en met een beetje windstil weer ga ik het weer proberen!

zeker nooit bij windstil weer gooien:) ik heb liever een lekkere 2 tot 3 beaufort om te testen...
zo zo je of je uitslagen op je aansturingen ook voldoende zijn :)
dus met wat tegenwind zie je veel meer.
je zal ook niet vaak boven windstilte hebben.

En nooit omhooggooien, dan is de snelheid meteen eruit en valt toestel onbestuurbaar als een baksteen. Gewoon vooruit, met de neus iets naar beneden.

absoluut ;) beter een stabiele snellere vlucht van maar 10meter... dan een vreselijke vlucht van 3meter hoog en direct de grond in.
(heb t ooit meegemaakt als noob... dacht ff hard door te gooien om zo wat hoogte te nemen en een bochtje te maken.... )
maar sommige toestellen laten dat niet zomaar onaangeroert :) en boink hard op de neus :)

snel vliegen gaat makkelijker 1m boven de grond, dan een stall opvangen op 2meter hoogte :p

Je moet 1/3 van je vleugel koorde nemen dus met rolroeren, deze behoren immers bij je vleugel/vleugelprofiel. Het zwaartepunt van de dlg blaster zal het zelfde zijn als van de electro echter zal het moeilijker worden om dit punt te bereiken.

In ieder geval bedankt voor deze info jongens!
Ik zal toch de raad opvolgen en hem laten invliegen door een ervaren piloot.ik heb er nu 2 en de eerste heb ik gekocht om de 35mhz zender en om het uit te proberen....:rolleyes:die is dus ook behoorlijk de grond in geboort!:confused:
De 2e (robbe 3215 prisma met een 7.2v 500/21 planeta motor) is in een iets betere staat en ik zou het zonde vinden als die ook zo'n crash maakt!
Ik heb al wel de eerste (merkloos en compleet van hout met elastiek over de vleugels)weer gefikst en daar kan ik het mooi mee leren.

gr. Jack

blaster met speed 500?? lijkt me een beetje zwaar (lees: veel te zwaar). ik denk dat je beter in de buurt komt met een speed 400 of nog beter: borselloos en lipo. de blaster vliegt goed tot ongeveer 400 gram. nu heb de de helfst ofzo al verspeeld aan de motor. kijk eens op Hobbycity Online R/C Hobby Store : voor goedkope brushless motoren en regelaars.

eventueel als je belangstelling hebt kan ik hem wel voor je invliegen en alle uitslagen even overnemen van mijn blaster als je wilt. moet je wel een keer naar emmen komen ;)

Heb je het tegen mij?ik ben nog een novice en ken totaal nog geen termen.heb deze zo gekocht en is zo mee gevlogen is mij verzekerd.
Ik heb het oude battpack er bij gekregen en dat waren 6 ni-cd van 1.8 ah.
Nou heb ik er zelf nog een zootje 2 ah liggen en daar was ik van plan om meerdere packs van te maken en ze uit te proberen!
hoeveel volt kan zo'n motortje eigenlijk hebben? Er zit trouwens een Robbe Dynamic E 12.5 x6.5'' prop voor.
En een regelaar die bij 7.2v alleen maar vol gas draait? Is trouwens een Robbe RSC 225 25A/6...12 NC.

En een regelaar die bij 7.2v alleen maar vol gas draait? Is trouwens een Robbe RSC 225 25A/6...12 NC.

Dat klop als een bus. Een Robbe RSC 225 is en softswitch. Dat betekent dat het een schakelaar is (dus alleen aan/uit) waarbij het inschakelen langzaam verloopt. Dit zorgt er voor dat de motor, zeker als deze een vertraging heeft, rustiger kan aanlopen. Dit zijn eigenlijk apparaten uit de oude doos.

Voor meer informatie zie:

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-8226.pdf

Back