Afstellen

Ik heb mijn Baja nu een paar maanden en alles bij elkaar (vóór het hele slechte weer en sinds de sneeuw en troep weer weg is) heb ik er een liter of 5 a 6 mee gereden. Ik heb hem echter nooit van z'n fabrieksafstelling gehaald. Nu heb ik er sinds kort ook een andere uitlaat op, een GBE Hornet, en denk ik dat ik wel moet gaan afstellen. Nu heb ik al het een en ander gezocht op het forum en op internet maar een eenduidig antwoord heb ik nog niet gevonden. De een zegt dat je op het gehoor moet doen, de ander zegt dat je het moet doen aan de hand van de kleur van je bougie enz.

Wat doet mijn Baja (SS 26cc) ?
- Hij trekt wat pruttelend op (is dit viertakten ?) als ik half gas wegrijd,
- daarna loopt ie goed weg,
- maar mist volgens mij topsnelheid (een vriend die ook een Baja SS heeft en er net zoveel / zolang mee heeft gereden rijdt me erop topsnelheid uit zonder dat ie ook maar 1 aanpassing heeft gedaan, lijkt wel of de zijne hoger in toeren komt)
- Stationair draait ie goed
- De bougie is eerder wat zwartig dan dat ie wit is.

Hoe moet ik nu beginnen met afstellen. Dat je het zeer voorzichtig moet doen, met 1/16 slagen, en met een opgewarmde motor is mij bekend maar met welke naald begin je, de high speed of de low speed needle ?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het mischien ook handig is om er een filmpje van te maken zodat we het kunnen horen.
En verder heeft de normale baja 5B (en ook de 2.0) een 23cc motor, en de baja SS een 26cc motor, en standaart een andere pijp dacht ik, dus daar zou het verschil in topsnelheid kunnen liggen, maar verder kan ik je niet helpen.

Oh sorry dat dat misschien niet duidelijk was, maar ik heb zelf ook een 26cc Baja SS. Filmpje maken wordt moeilijk want geen camera voor handen :-)

Het pruttelend geluid is meestal te wijten aan een te rijke afstelling, je kan mss best eens kijken naar de DVD die je krijgt bij je baja. Daar staat vanalles op uitgelegt met de nodige beelden erbij. Het kan wel zijn dat je baja met een andere uitlaat rijker moet afgesteld staan dan met een stock uitlaat. Bij de DDM dominator is dit zeker het geval, de stock setting van de baja klopt hierdoor niet meer volgens het boekje.

En omdat pruttelend geluid weg te krijgen onderin begin ik met het draaien aan de low speed needle neem ik aan ?
Welke afstelling er hoort bij een GBE Hornet kan ik je helaas niet vertellen wahhahahah, er zat geen beschrijving bij.

Oh sorry dat dat misschien niet duidelijk was, maar ik heb zelf ook een 26cc Baja SS. Filmpje maken wordt moeilijk want geen camera voor handen :-)

O sorry :oops: maar dacht dat jij een "gewone"" 5B had omdat je het bij die vriend naar mijn mening wat nadrukkelijk had gezegd.

Ik weet niet wat de stock instelling is van de Hornet, maar ik ga er vanuit dat bij alle tuned pipes de motor iets rijker op stock setting moet staan. Omdat de motoren met een tuned pipe meer toeren maken en dus meer smering nodig hebben. Let op dat je bij het afstellen de motor eerst goed warm rijd en dit best doet op een vlak stuk asfalt.

De High speed naald is bedoeld voor de totale toevoer van je benzine, de Low speed naald heeft enkel effect bij het optrekken. Ik zou in jou geval de H naald nog iets rijker zetten (vb 1/8 tot 1/4 tegen wijzerzin t.o.v. stock). Dit zou ik dan aannemen als nieuwe stock setting voor je motor met tuned pipe. Vanaf die setting kan je dan beginnen met afstellen. Het meeste effekt zal je merken door de L naald armer te zetten. Zet de naalden in kleine stappen (1/16) armer, best 1 naald per keer. Doe dit zolang je verbetering merkt tijdens het rijden (top snelheid en acceleratie). Er zal een moment komen dat je geen verschil merkt met de vorige instelling. Zet dan die naald één stap terug. Met een tuned pipe zet ik de H naald niet armer dan de stock setting voor die motor zonder tuned pipe.
Dit kan je ook vragen aan Dustmaster die al een vastloper heeft door het te arm rijden met een Dominator.

Hallo,
Dat je bougie zwart kleurt is meestal te weiten aan een te rijke afstelling.
Als de motor wat mist op topspeed moet je de HSN verstellen. Naar jouw verhaal denk ik dat hij iets meer mag. Onderin toeren kun je afstellen met LSN. Als de motor gaat viertakten krijgt hij waarschijnlijk iets te veel( zwarte bougie). Zoals Optic al zegt staat er op de DVD veel informatie over het afstellen

@ Optic
Ik weet niet of de stock setting bij een SS veel verschilt van een gewone, maar op de SS zit toch ook een "tuned"pipe ? Weliswaar een tuned pipe van HPI....
Voor zo'n vastloper ben ik ook bang aangezien ik niet ervaren ben met het afstellen en, misschien al opgevallen, ook niet zo heel technisch ben whahahahah. Daarom heb ik er tot nu toe ook nog niks aan versteld.

@ Oversized RC
Het is ook niet zo dat de bougie git-zwart is maar als ik er een kleur aan moet hangen is het zeker niet wit, maar eerder wat zwartig dan bruinig (wat ik ook weer ergens gelezen heb)

Als ik naar de aanwijzing van mijnheer HPI op youtube kijk en het boek erbij pak zou ik beide naalden iets in moeten draaien (clockwise, armer)

De tuned pipe van HPI hoort volgens mij niet tot de doordachte aftermarket uitlaten die je kan krijgen voor de baja. Voor mij was die eerder meer blingbling en lawaai vergeleken met het zwarte potje. Er is nog altijd een wereld van verschil tussen een aftermarket pipe en het zwarte potje. Dan de SS HPI pipe en dat potje.

:idea::idea:of je kijkt even bij de snelzoek, daarin staan diverse tips en oplossingen van het afstellen van je motor, eerst draadje in dit topic:"bigscale"

@ Q Racing
daar heb ik inderdaad ook gelezen en zoals ik al schreef vind ik daar niet echt een eenduidig antwoord.

Hoe moet ik nu beginnen met afstellen. Dat je het zeer voorzichtig moet doen, met 1/16 slagen, en met een opgewarmde motor is mij bekend maar met welke naald begin je, de high speed of de low speed needle ?

Carburateur afstelling Zenoah G230RCx en G260RCx
De carburateurfabrieksinstelling voldoet in de meeste gevallen goed, maar voor rijders die gebruik maken van een standaard koppeling hier de afstelling. Dit vanwege de bovenstaande problemen met kapotte bougies. Draai de beide mengschroeven, H en L, voorzichtig helemaal in tot je de aanslag voelt. Draai vervolgens de H schroef, 1,25 slag ,en de L schroef 1,5 slag open, start vervolgens de motor en stel het stationair toerental met de bijbehorende schroef met grote veer, af naar wens. Het inrijden, doe dit met een gevarieerd toerental, maar vermijd langdurige hoge toerentallen! , doe dit gedurende de eerste twee tankvullingen. Mocht het zo zijn dat de motor begint in te houden, draai dan de H schroef één kwart slag open.
Na de inloopperiode kan het zijn dat de motor opnieuw moet worden ingesteld, voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in ,herhaal deze procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een kwart slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om, wanneer dit van toepassing is, de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, de H schroef, iets rijker gezet moeten worden, telkens weer een 1/8 slag open draaien.
Voor al deze afstellingen geld dat het richtlijnen zijn, dit kan per motor verschillen. Verander de instellingen met beleid en ga met stapjes van 1/8 slag te werk, indraaien geeft een armer, uitdraaien een rijker mengel. Het stationair toerental kun je dan weer bijregelen door de stationairschroef in, (hoger toerental), of uit, (lager toerental), te draaien.

Rijker-armer ezelsbruggetje: kraan open=rijker, kraan dicht=armer

@ Q Racing
daar heb ik inderdaad ook gelezen en zoals ik al schreef vind ik daar niet echt een eenduidig antwoord.

daarom is het globaal , het verschilt van gebruikte motor/soort olie/ menghoeveelheid/uitlaat ect, daarom beter richtlijnen gebruiken van de fabrikant motor,zoals hierboven beschreven.

Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een vraag over afstellen.
De winter is weer voorbij elcon er op gezet,tankje per koppeling vond ik wat vergaan.
slecht van HPI dat ze op zo'n dure wagen geen deugelijke onderdelen opzetten BV filter is niet goed overal kan zand in koppeling schokbrekers gaan lekken de trekstarter is rommel,de kappen ook,ben zelf voor de dessert rat gegaan meteen ook maar 2 besteld.
De uitlaat die tromet wat een herrie heb er een mielke op die ik tot nu toe redelijk heel heb gehouden soms wat uitdeuken ;) maar wel vette power.
Banden zijn slecht maar het ergste vind ik nog dat het filter niet goed is en er overal outerwears op had moeten zitten hij het aanschaffen van de baja ss.
Zo dat is er uit,nou hebben we een baja met een 28,5 cc met een hoop power goeie filters van de pitstop goeie banden en rondom outerwears.
Vandaag weer eens lekker gereden krijg hem alleen niet afgesteld het lijkt wel of hij helemaal niet op de afstelling reageerd,onderin dikke power in zn top klinkt het als viertakten maar dat is het niet.
Zou het kunnen zijn ruimte op het bikend of een slechte bougie zouden ze alle 3 slecht zijn ik weet het niet.
False lucht slechte bougie andere olie nieuwe peut alles al gedaan.
Wie heeft er een idee?

Back