afstelling lange slag motor os 10cc

weet iemand de basis afstelling van een os 10cc lange slag motor met verstelbare sproeier (heb de verstelbare sproeier nu op een servo zitten die in neutraal staat dus de midden maar krijg de motor niet lopend....

Harold

Best van al is een motor af te stellen met de vingers en niet via een servo, hoofdnaald en stationaire naald 1,5 toeren open draaien is een start. De rest zal moeten gebeuren wanneer hij loopt. Daarna kan je de hoofdnaald aansturen met een servo.

Met dank aan ctrl-C en V ;-)

Stevo

Harold

Best van al is een motor af te stellen met de vingers en niet via een servo, hoofdnaald en stationaire naald 1,5 toeren open draaien is een start. De rest zal moeten gebeuren wanneer hij loopt. Daarna kan je de hoofdnaald aansturen met een servo.

Stevo

de servo stuurt een verstelbare sproeier aan,deze staat in de middenstand (is een voormalige wedstrijdkist en de piloot vloog op verschillende hoogtes (dus ook in de bergen) en met dus evt ijle lucht kan die in de lucht de sproeier iets bijstellen is bij mij niet nodig vandaar dat ik hem in de middenstand heb gezet.) hoofdnaald staat 2 toeren open maar motor slaat niet aan prutteld 2 seconden en dan niets meer . zit nieuwe tank en slangen etc in dus daar kan het ook niet aan liggen. morgen maar eens een paar nieuwe pluggen kopen.

Laatst bewerkt:
Kan natuurlijk vanalles zijn :

- bellen bij het aanzuigen?
-gloeiplug oké en de juiste?
- vuil?
-welke motor (type en merk, ze draaien allemaal, de één wat beter dan de andere....)
-Waar zit hij in?
-Nieuw? ingelopen?
- motor met pomp ? aangezien je het over een voormalige wedstrijdkist hebt...
-2 of 4 takt ( zie type)

Enz

Stevo

de servo stuurt een verstelbare sproeier aan,deze staat in de middenstand (is een voormalige wedstrijdkist en de piloot vloog op verschillende hoogtes (dus ook in de bergen) en met dus evt ijle lucht kan die in de lucht de sproeier iets bijstellen is bij mij niet nodig vandaar dat ik hem in de middenstand heb gezet.) hoofdnaald staat 2 toeren open maar motor slaat niet aan prutteld 2 seconden en dan niets meer . zit nieuwe tank en slangen etc in dus daar kan het ook niet aan liggen. morgen maar eens een paar nieuwe pluggen kopen.

Harold,

Gelieve een nieuwe reply te geven en niet steeds je originele posts te editen om een antwoord te geven, op den duur versta ik mijn eigen niet meer op deze manier....

Dank

Stevo

er zijn geen bellen bij het aanzuigen
gloeiplug is een os8
motor is een rf61 lange slag 2 takt zit in een flash 2 de motor is alang ingelopen zit geen pomp in is een heel oud beestje

grtz

Laatst bewerkt:
er zijn geen bellen bij het aanzuigen
gloeiplug is een os8
motor is een 61fx lange slag 2 takt zit in een flash 2 de motor is alang ingelopen zit geen pomp in is een heel oud beestje

grtz

Ik heb en gebruik deze motor ook op een Cap 232 maar ik heb verder niets met servo's op de sproeier of iets dergelijks. Gewoon met de hand afgesteld en het ding loopt super en is erg krachtig en heeft geen neiging tot afslaan. Zit gewoon een standaard carburateur op met 1 naald......maar is misschien niet de originele, dat weet ik niet.

inderdaad dit is een apparte carburateur

full

hier is de sproeier goed te zien met de apparte servo hevel erbij
motor hangt op zijn kop in het toestel maar bij het starten word het vliegtuig op zijn rug gedraaid.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb geleerd dat de hoofdnaald ( de naald rechts) 3.5 slagen open moet staan en de anderen naald ( de naald links) 2.5 slagen open staan

Niek

Volgens mij stel je de motor ook niet af via de servo !!! Je stelt de motor op de normale manier af via het verstellen van de hoofdnaald. Tijdens het vliegen kun je dan door deze servo het mengsel ietsje rijker of armer zetten. Zou starten met de hoofdnaald ongeveer 2,5 á 3 slagen open, je moet ook even kijken of de afstelling voor het middengebied in de middenstand staat. Je kunt anders ook je licht even opsteken in het heli deel, dit soort carburateurs word op helimotoren nog wel eens toegepast.

Deeze motoren willen graag rijk gestart worden en dan tegen de draairichting aanslaan
Dus goed brandstof aanzuigen
tot de motor een beetje begint te soppen
Dan gloeiplug er op en aanslaan
Dit kan gewoon met de motor op zen kop
En vervang de plug voor een rossi 7 of 8

Sucses

ik heb geleerd dat de hoofdnaald ( de naald rechts) 3.5 slagen open moet staan en de anderen naald ( de naald links) 2.5 slagen open staan

Niek

Deze carburateur heeft geen stationair "naald" maar een stationair-smoring, die je afstelt via het excenterschroefje, wat tussen het "vorkje" aan de linkerkant van de carburateur zit. Als de motor met de cylinder omhoog staat, is het het bovenste schroefje aan de linker ZIJKANT van de carb

Basis afstelling van die excenterschroef is gewoon de middenstand: als je aan dat excenterschroefje draait, beweegt als het goed is dat vorkje een beetje heen en weer. Op de foto staah hij zo te zien in de schrale stand. Draai dat schroefje LINKSOM tot de zaagsnede van het schroefje (daar waar je de schroevendraaier in zet) in lijn staat met de luchtinlaat van de motor, dan staat hij in de middenstand. De afstelling heeft een stelbereik van 180 graden. Daarna kan de excenter niet verder (en als hij het wel kan, beweegt het vorkje gewoon weer terug en stel je dus de andere kant op).

Nu geldt. Hoofdsproeier 2 tot 2.5 slagen open, carburateur 1 a 2 mm luchtopening geven, en de motor zou te starten moeten zijn. Eventueel wat meer of minder gas geven.
Als hij aanslaat, kort warm laten draaien, en eerst vol gas af stellen. Daarna stationair afstellen d.m.v. dat kleine excenter schroefje. Linksom is rijker, rechtsom is armer. Niet meer dan 30 graden per keer verstellen, en even wachten hoe de afstelling is. (deze carb heeft de neiging pas na een aantal seconden te reageren op de stationair afstelling, dus niet onmiddelijk opnieuw stellen, en niet teveel tegelijk.

Is een beetje een lastige carburateur omdat de afstelling beïnvloed word door de oliesoort, maar eenmaal goed, is het ook goed en stabiel, hoef je er zelden weer aan te komen.

Groet, Bert

helemaal juist wat Bert zegt, heb verscheidene OS -SF motoren met deze carb. eens ingesteld, en zolang je niet van brandstof veranderd, moet je die bijna nooit regelen. OS 8 ering als plug, en je hebt een perfect lopende motor. als je moet beginnen regelen zijn je lagers erdoor. ( R6Z vooraan, en 16003 achteraan dacht ik.)

Lastiger te regelen zijn de 3-'naalds' versie van deze carb. daarbij kan je de regelschuif ook nog eens in-of uitdraaien voor je middengas te regelen.
met deze carb kan je die motor dusdanig regelen dat de hoofdnaald bijne geen effect meer heeft op de instelling. we vlogen hier vroeger mee met tuned pipe, pijpdruk én een perry Oscillating pump, op een mix van 13%aerosave en 10% nitro. starten was geen enkel probleem: goed chocken, en dan aan de spinner krachtig achteruit tegen compressi slaan. Heb zo een RF 'hanno special' ook nog, die had een perfect betrouwbare idle op 1700 RPM.....

Wim

Back