Afstelling startstand.

bij sommige modellen wordt de startstand ook gebruikt om te steken het is hierom niet wenselijk om scheef wegtrekken tijdens de start te compenseren door een rolroertrim.

Mijn laatste XXlite trok naar rechts en ik moest de gehele preset van het richtingsroer eruit halen om het model recht omhoog te laten gaan (trekt nog steeds licht naar rechts).

Vraag: Trekt het model tijdens de start meer naar links als je de rechter tip zwaarder maakt (de tip krijgt hierdoor meer massa traagheid)?

P.s. ik ben rechtshandig.

Bas

bij sommige modellen wordt de startstand ook gebruikt om te steken het is hierom niet wenselijk om scheef wegtrekken tijdens de start te compenseren door een rolroertrim.

Mijn laatste XXlite trok naar rechts en ik moest de gehele preset van het richtingsroer eruit halen om het model recht omhoog te laten gaan (trekt nog steeds licht naar rechts).

Vraag: Trekt het model tijdens de start meer naar links als je de rechter tip zwaarder maakt (de tip krijgt hierdoor meer massa traagheid)?

Bas
Hoi Bas,
Zou kunnen.
Gewoon proberen zou ik zeggen.....
Een beetje preset op de flaperons helpt ook!
Groeten,
Jan

Jan,

preset op de ailerons zou kunnen (heb deze nog niet eerder gehoord), maar als iets gewicht in de rechter tip werkt vindt ik dit een elegantere oplossing.
Als niemand hier ervaring mee heeft binnenkort maar eens testen met een stukje lood.

Bas

Jan,

preset op de ailerons zou kunnen (heb deze nog niet eerder gehoord), maar als iets gewicht in de rechter tip werkt vindt ik dit een elegantere oplossing.
Als niemand hier ervaring mee heeft binnenkort maar eens testen met een stukje lood.

Bas

Bas,
Mijn Concept X2's hebben dat (preset op de flaperons) "standaard", conform de handleiding van de ontwerper/bouwer.
Groet,
Jan

Jan,

preset naar links of naar rechts (voor een rechtshandige werper) en hoeveel ongeveer?

Bas
Hoi Bas,
Ik ben ook rechts(handig).
Rechter flaperon 0,5 tot 1,0 mm meer omhoog dan linker.
Ik doe dat trouwens ook bij mijn T2's.
Helpt ook goed om die "zwabber" direct na het loslaten van het model te onderdrukken.
Groeten,

Jan

Bas

Waarschijnlijk blijft hij langer zwabberen en gaat het hoogte kosten. Dit is ook de reden dat de meeste mensen hun vleugels niet uitbalanceren. Ik denk dat je met stomen/föhnen van het aileron meer bereikt. Het kan natuurlijk ook zijn dat je kielvlak niet de juiste offset heeft.

bas,

het kielvlak blijkt enorm effectief bij de xxlite , ikzelf heb ook geen preset op de richting , het blijkt gewoonweg niet nodig ...

laatst heb ik iemand (ik ga geen namen noemen) zen xxlite mee naar huis genomen omdat hij enorm veel aileron trim nodig had om recht omhoog te gaan ( het was 3mm down en de andere 3mm up geloof ik) toen ik thuis kwam merkte ik onmiddelijk dat het kielvlak niet goed stond , stond naar de verkeerde kant geroteerd , losgemaakt en met de juiste hoek terug verlijmt , deze xxlite start nu kaarsrecht zonder ailerontrim...

ikzelf doe het eigelijk niet maar eigelijk zou het kielvlak voorlopig moeten gemonteerd worden met een stevige druppel ca en dan wat startjes gaan maken met het busje ca aan de zijlijn , wanneer tevreden verder verlijmen
...

voor diegene die rudderless vliegen is dit zeker erg belangrijk...

-kristof-

Bas

Alex en Kristof,

De flaps zijn niet getordeerd en het kielvlak staat niet meetbaar verkeerd.
Zoals ik aangaf gaat dit model nagenoeg recht omhoog zonder preset terwijl ik op m'n andere model iets preset gaf. Het zou kunnen zijn dat er beide modellen toch niet precies dezelfde invalshoek van het kielvlak hebben.

@Kristof
Als de XXlite inderdaad gevoelig is voor de invalshoek van het kielvlak is het misschien handig om er een malletje bij te leveren (Alex had iets dergelijks voor de Twister 2).

Bas

Back