Afstoffen/schoonmaken modellen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Loekie, 19 dec 2023.

  1. Loekie

    Loekie

    Lid geworden:
    19 dec 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Wouw
    Hallo allemaal,

    Ik ben weer begonnen met het verzamelen van WO2 tanks en heb onlangs een aantal mooie modellen gekocht van een verzameling.
    De modellen zijn echter zeer stoffig, zie foto's hieronder.

    Hoe krijg ik dit nu netjes weg zonder het model te beschadigen? Doe ik dat het beste met een bus met lucht, of een kwastje en zo ja, wat voor kwastje.
    Zou fijn zijn als iemand mij wat tips kon geven hierover om dit netjes en secuur te doen zonder de modellen te beschadigen.

    Ik denk zelf dat het meeste stof er af te krijgen is door te blazen, maar eronder zit een laag stof die echt op het model geplakt lijkt.

    IMG_5370.JPG IMG_5379.JPG
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.902
    Locatie:
    Nootdorp
    Een busje lucht en wat zachte kwastjes van de action zou het mee moeten lukken.
     
    Loekie vindt dit leuk.
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Hoofddorp
    Vochtige wattenstaafjes kunnen ook goed helpen.
    Ik gebruik meestal gedemineraliseerd water.

    Grt John
     
    Loekie vindt dit leuk.
  4. Loekie

    Loekie

    Lid geworden:
    19 dec 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Wouw
    Ik ga dit eens proberen, denk dat het meeste stof er op die manier weg af gaat.
     
  5. Loekie

    Loekie

    Lid geworden:
    19 dec 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Wouw
    Oh water... dat klinkt spannend moet ik zeggen maar wellicht krijg je die laatse lastige (plakkerige) stoflaag er zo goed af.
    Hoe die je dit dan in de hoekjes?

    Ik denk dat het sowieso het beste is als ik dit eerst op een model oefen waar ik minder waarde aan hecht denk ik zo :)
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.681
    Locatie:
    Salland
    Lauw water, een paar druppels afwasmiddel, zacht kwastje... En veel geduld.
    En sommige, écht smerige, modellen zet ik een nacht compleet onder water.
    Daarna de ingrediënten van de bovenste regel toepassen.
     
  7. Loekie

    Loekie

    Lid geworden:
    19 dec 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Wouw
    Echt compleet onder water ja? Dat zijn dan geen modellen die ge-airbusht zijn en weathering hebben of wel?
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.681
    Locatie:
    Salland
    Jawel hoor. Met Acrylverf. Geen probleem.
    Ja, Acrylverf is met water te verdunnen, maar dat is in feite niet de juiste verdunning. Het best kun je het verdunnen met Isopropanol (zit in ruitensproeiervloeistof) Daar verdun ik mijn Acrylverf altijd mee.
    Vijf liter bij de Gamma / HUBO / HEMA / buurtsuper voor dezelfde prijs die je in de modelbouwwinkel voor een halve liter koopt... :zoeken:
    Maar als Acrylverf eenmaal uitgehard is (minimaal een dag) kun je het model prima met een sopje schoonmaken. En ik neem niet aan dat je je modellen binnen een dag al moet schoonmaken, want dan woon je wel bijzonder dicht bij Tata Steel :eek:
    En als je je verflaag en je decals ook nog een keertje beschermd hebt met parketlak is er helemaaaaal niks om bang voor te zijn.
    Inderdaad gewoon proberen op een oud modelletje waarvan de emotionele waarde aan devaluatie onderhevig is geweest...:yes:
     
  9. Loekie

    Loekie

    Lid geworden:
    19 dec 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Wouw
    Thx voor de tips!
    Het betreft hier modellen die ik heb overgenomen van iemand en soms al vrij oud zijn. Ik weet dus alleen niet hoe ze gemaakt zijn met welke verf e.d.
    Maar zoals je zegt, ik kan het rustig testen op een minder mooi model en dan kijken hoe het uitpakt.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.681
    Locatie:
    Salland
    De verf is meestal het probleem niet. De lijm wel.
    Als een model met Velpon is gelijmd (niet olndenkbeeldig als het model oud is) kun je de diverse delen vaak redelijk simpel losmaken als het model een nacht heeft liggen weken in water.
    Ooit heb ik het 1:200 model van de Yamato van Nichimo gekregen van iemand, met het verzoek om haar RC te maken. Het ding had 35 jaar op de kast stof staan te happen.
    Een lang verhaal kort:
    na twee dagen in de badkuip onder water gelegen te hebben kon ik het hele voordek er zó uitlichten en even later het achterdek ook. De lijmranden moesten gladgeschuurd worden; die waren redelijk aangetast. Maar na restauratie zag ze er weer goed uit en heeft ze prima gevaren...
     

Deel Deze Pagina