Aftrimmen Swift

• Topicstarter Topicstarter richard_a
  • Startdatum Startdatum
R

richard_a

Guest
Heb vandaag m'n eerste rondjes gevlogen met de Swift;
- hoogteroer afgetrimt op mooie glijvlucht bij handstart
- veel richtings-roer uitslag nodig om van richting te veranderen
- reargeert sterk op hoogte roer
- motor aan: veel "down" nodig om een normale stijgvlucht te krijgen; zonder "down" wordt de vlucht steeds stijler tot de snelheid wegvalt en omlaag duikt.

- Wat voor roer-uitslagen gebruiken jullie?
- Wat te doen aan het "te stijle" klimmen met moter?

Richard.

Je zwaartepunt ligt ongeveer 10mm te ver naar achteren.
Ik schat nu op 190-195 mm ipv 180-185 mm van de punt
Zie ook de opmerkingen op mijn site.

Bij mij doet overigens het richtingsroer helemaal niets!
Werk eerst even aan het zwaartepunt. Ik kan je opmerking over het slechte rollen niet geheel beredeneren, dat moet gewoon goed gaan.
Los eerst dat zwaartepuntsprobleempje op dan zien we wel verder.

Ik weet niet welke motor je gebruikt SP280 6V of SP300 6V.....scheelt 100% in power...
Alles volgens de regeltjes gebouwd, zwaartepunt goed, motor ophanging.......zie draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1916.....in de juiste positie...

Als dat alles goed is..en hij doet het nog steeds....en als je dan nog een computerzender hebt...kan je gas en hoogte mixen...maar normaal geproken moet je dit met je trim makkelijk kunnen bijsturen....

Bedankt voor de tips;

- waarom kan ik met een teveel naar achterliggend zwaartepunt toch een mooie glijvlucht krijgen met een handstart?
- weet niet goed wat voor motor; gewoon die in de doos zat;
-- ik gebruikt 7 stuks 700 mAh NiHM cellen en heb een "stuwkracht" van ~ 200 gram; op een kist van 280 gram niet slecht, maar nu het "down" probleem oplossen!

Ik ga eerst opnieuw aan de slag met het zwaartepunt, alhoewel ik mijn twijfels heb;
- zwaarte punt naar voren = meer "up" voor glijvlucht
- meer "up" + motor aan = nog meer lift
Toch??

Richard.

richard_a zei:
Ik ga eerst opnieuw aan de slag met het zwaartepunt, alhoewel ik mijn twijfels heb;
- zwaarte punt naar voren = meer "up" voor glijvlucht
- meer "up" + motor aan = nog meer lift
Toch??

Nee, een correct zwaartepunt is niet bepaald door een mooie bijna vlakke glijvlucht bij lage snelheid.
Je zal straks bij een correct zwaartepunt de swift eerst zien zakken als je hem horizontaal weggooit, totdat ongeveer de max snelheid wordt bereikt, dan pas zal de baan horizontaal tot iets steigend zijn. Als je zelf gooit, snel met je linkerhand bij de hoogteroer zijn is dus een noodzaak.

Waar is je zwaarte punt nu ? (nameten door te balanceren) zorg dat het tussen de aangegeven 180 en 185 mm zit.
Breng het model op hoogte. Als je de motor uitzet en hem tegen de wind in aanduikt en dan de knuppels loslaat moet de duik langzaam overgaan in een glijvlucht onder een constante dalingshoek. Gaat hij na een tijdje weer (tijdelijk) stijgen is het zwaartepunt te ver naar voren, wordt de duik steiler is het zwaarte punt te ver naar achter.

In het algemeen geldt hoe verder het zwaarte punt naar achter hoe beter de vliegprestaties, dit wordt echter begrenst door de toenemende nervositeit van de besturing. Dit is de reden dat het handig is om bij wat turbulentere omstandigheden (veel wind) het zwaartepunt iets naar voren te verplaatsen.

- Wat voor roeruitslagen gebruiken jullie?
hoogte +-15mm -45% expo
rollen +-23mm -25% expo
Voor de eerste vluchten/beginners ongeveer de helft van deze uitslag.

Het is voor een model als de Swift normaal dat hij sterker op hoogte- als op roluitslag(=niet richtingsroeruitslag) reageert vandaar dat je een computerzender nodig hebt om deze uitslagen onafhankelijk van elkaar in te kunnen stellen. (En eventueel eindpunt begrenzing om de gecombineerde uitslagen te beperken.)

richard_a zei:
-- ik gebruikt 7 stuks 700 mAh NiHM cellen en heb een "stuwkracht" van ~ 200 gram; op een kist van 280 gram niet slecht

Heb gisteren een acht cellig pack gemaakt. Met de freestyle 20 motor en dezelfde Cam Slim 8*6, 8500 toeren en 575 gr stuwkracht. Model weegt nu wel 400 gram (Dat zal, zo verwacht ik, geen problemen opleveren bij de 22dm2 die de vleugel van de swift heeft.).
Zie verder nog enkele foto's op de site die ik net geplaatst heb.

Cool!

Echter ik ben benieuwd of de motorophanging sterk genoeg is. 8O
Met zo veel power/snelheid kan je ook problemen verwachten met doorbuigen vleugel, flutter, flexibiliteit in roeraansturingen enz.
Wees voorzichtig!

Mijn brushless Swift krijgt balsa elevons, zwaardere servo's, koolstof-stang verstevigingen in de vleugel en een andere motorophanging.

Of de motorophanging sterk genoeg is... sja, maar ik zou de motor niet met een ti-wrap vastzetten hans. Een paar elastiekjes lijkt me voor zowel de prop als je ophanging een stuk veiliger

Ik heb zo'n klapprop geprobeerd met zo'n tussenstuk van Aeronaut. Doordat de motor tijdens aanlopen soms heen en weer juttert dreigt hij daarmee het EPP stuk te slaan.
Ook lijken de prestaties van die prop een stuk minder, maar dat kan ook komen doordat het blad een stuk smaller is.
De motor is vastgezet met klittenband. Dat is wel niet zo meegevend als een elastiek maar de fixatie op het bokje is natuurlijk weer beter. Omdat ik bij de originele ophanging en de vaste prop ook geen problemen ondervond met de buiklandingen, hoop ik daar dan ook nu geen problemen mee te krijgen. Doordat de motor wat hoger op de romp staat neigt daardoor de pop misschien wel meer tot het 'happen' in de grond.
We zullen wel zien. Ik moet daar nog wel twee maanden op wachten omdat ik in juni op vakantie gaan.
Wat een leven waar het vliegseizoen feitelijk pas in juli kan beginnen :(

moet lukken zo.

Jammer van je vakantie, das bijna 3 maanden zonder....
Ben nu op vakantie 30 km boven Trier, prima hellingzwever die holiday , bijna zonde van de lithiuminvestering .... :)

Sorry voor de onderbreking; was een weekje weg!

Heb het zwaartepunt opnieuw bepaald : 180 mm vanaf de punt
precies zoals overal word aangegeven;
- dit kan dus niet echt het probleem zijn
Zodra het wat minder waait ga ik het weer proberen;
- eenmaal zo als hij is (180 mm)
- daarna met zwaartepunt op 170 mm

Heb de vleugel trouwens nog niet getaped; kan dit iets uitmaken??

Richard.

Hoe heb je de afstand tov de punt gemeten?
Als je neuspunt bijvoorbeeld al flink ingedeukt is door neuslandingen, moet je vanaf de virtuele punt meten die onstaat uit het snijpunt van de voorlijsten.
Als die afstand 180mm is, kan ik je verzekeren dat het verkleinen tot 170mm geen zin heeft. Bij mij vliegt hij echt perfect bij het door de fabrikant opgegeven zwaartepunt van 180-185mm.
Heb je geen idioot grote uitslag op hoogte? En zet er ook eens een exponentieel op van 50%
Succes

Gemeten is vanaf de, nog in orginele staat verkerende, neus.

De uitslag op de roeren vind ik inderdaad groot;
- volgens beschrijving is de overbrenging hevel/ruder 1:1
-- heb het binnenste gaatje van het heveltje gebruikt; 2:1
--- dus uitslag is 1/2 zo groot
-- verder heb ik dual-rate op de zender ingeschakeld; ook 50%
--- dan evengoed nog flinke uitslagen

Als het morgen redelijk weer is (niet te veel wind) ga ik het nogmaals proberen; maar nu "rustiger";
- ipv. volgas omhoog ga ik het gas wat meer doseren en proberen met lichte voortstuwing rustiger de bochten te draaien
Mischien heb ik de eerste keer wel te wild aan de sticks zitten roeren!

Heb geen computer zender; dus geen expotioneel oid

Richard.

Heb geen computer zender; dus geen expotioneel oid
Maar wel een delta mixer neem ik aan ? Hoe mix je rollen en hoogte dan?
Het wordt heel moeilijk vliegen als je de hoogte en rol werking van de elevons niet onafhankelijk kan regelen. :roll:

Ik heb wel een gewone mixer & dualrate in de zender!

Het is een "oude" MPX-profi modul zender (~23 jaar oud)

Ik heb zowel de mixer als de dualrate op de twee kanalen gezet, maar heb verder nog niet ge-expirimenteerd met de instellingen

Richard.

Heb gisteren weer wat rondjes gedraait met de swift;
- nu continu motor aan en wat down getrimt;
-- vliegt veel beter en reargeert beter op richting
-- vloog hem eerst als zwever: even motor aan en dan weer uitzweven
-- is dus kennelijk geen zweefkist maar een licht motorkist
- heb nog het zwaartepunt naar 175 gebracht (ipv 180)
-- geen positief effect: met motor uit meer up nodig en sneller wegzakken

Richard.

Klopt de Swift is in eerste instantie een motormodel en geen zwever.

Nog even het volgende over zweven met de Swift: de daalsnelhied is het laagst als je de voorwaartse snelheid zodanig terug brengt dat de prop niet meer meedraait. Als je sneller vliegt met de motor uit remt de propeller te veel. Je komt dan uit op een dalingshoek van 30 graden (zie ook de handleiding).
Als je een rem op je snelheids-controller hebt en de motor uitzet dan zweeft hij in eerste instantie natuurlijk helemaal niet de schroef werkt dan als luchtrem.

Je kan de Swift (zonder propeller) helling zweven als er weinig wind is. Echter door de lage voorwaartse snelheid komt hij moeilijk tegen de wind in.

Heb vandaag weer gevlogen;
heb eerst 15 gram aan de neus toegevoegd om het zwaarte-punt toch meer naar voren te krijgen;
- nu vloog hij veel strakker en reargeerde veel beter op richting
- ook van wind-veranderingen had hij minder last en was beter op koers te houden

Heb zo'n 15 minuten gevlogen met de accu-lading: motor tussen 50% en 75%;
- dat was op de knuppel; moet nog eens nameten wat dat op de motro-stroom en vermogen doet

Begrijp nu ieders enthousiasme!

Ik had vroeger alleen gezweefd en later met een electro-zwever (Graupner electro-junior). De swift eigelijk ook als electro-zwever gekocht, maar dat werkt dus niet; het is dus een motor-kist! Maar vandaag vloog hij goed; is toch stabiel te sturen ondanks dat hij geen langs-stabiliteit heeft (als V-stelling). Vloog eerst rustig wat rondjes en achtjes, maar hij vliegt zo leuk dat je vanzelf "wilder" gaat doen!

Richard.

n.b. las in een eerder mailtje over uitbalanceren aan een touwtje, maar vond verder nergens hoe dat ging? Wie weet waar dit ergens staat?

Back