Afwerk verslag P-51 TF van Ton de Bruyn

Ff een vraag,,

Op pagina 2 van deze draad staat een foto waarop te zien is hoever de flaps naar beneden kunnen.
Weet iemand hoever die moeten kunnen?? Het lijkt mij voldoende te zijn, maar hier op het forum zitten mensen met meer kennis.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Ik krijg de sleuven voor de scharnieren niet recht: een van de scharnieren komt er aan de onderkant weer uit.. Met kleine scharnieren maakt het niet zo uit maar met grote (25mm) is het dan wel een probleem? Een van de sleuven is ook iets te ruim: bij het definitief vastmaken gewoon volstorten met epoxy?

Ton, in Almere is er zo een paintbrush zaak, misschien dat die het voor je kunnen brushen? Kost wel wat natuurlijk.. Heb zelf ook niet zo een vaste hand om dat te kunnen.. Het zal wel kunnen met afplakken en zo maar ook het plakband moet je er recht op zetten..

Gary,

Welke scharnieren gebruik je??
Ik heb penscharnieren van Robart..

Ja het boren is een secuur klusje,ik heb er hulp bij gehad van een vliegmaat, Wesly
Wij hebben rechte lijnen gezet op de bovenkant van de vleugel en flaps. Die hebben we gebruikt om een rechte lijn met boren aan te houden, terwijl Wesly tijdens het boren de boormachine in de gaten hield of die recht bleef en niet afweek naar onder of boven.
Het is allemaal gelukt,we zijn alleen 2 uur bezig geweest voor 12 gaatjes.
Het loopt allemaal super licht.

Voor de rolroeren hoogte en richting heb ik dezelfde scharnieren
alleen kleiner 5 per rolroer en hoogte en 7 op richting, en ook allemaal even soepel.

Er zal niks anders op zitten dan het ruim met epoxy vol te laten lopen,wel het scharierpunt ff in de olie of wat vaseline zetten,als je het vast lijmt is dat ook niet handig.

Gr Ton

Ik zou zeggen suc6 ermee en ik hoor het verder wel.

Thanks voor de tip vwb het verf gebeuren.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Ik gebruik voor de rolroeren van die platte 25mm Kavan en voor de flaps idd die penscharnieren.. Het is wel een idee om in het vervolg alles met penscharnieren vast te zetten.. Ow en die methode om de busjes erin te krijgen werkt! Ik heb ze alleen een paar dagen in het vriesvak gezet, toen hadden ze maar een paar tikken nodig en zaten ze er helemaal in!!

Mooi dat dat gelukt is,heb je ze ook al geboord en getapt???

Heb ik toch nog wat kunnen bijdragen;);).

Als je gaat boren boor je het gaatje 2,5 mm,daarna kun je er heel goed M-3 in tappen.
Suc6.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Gary,

Gewone metaalboor is ok,zorg wel dat je een goeie hebt die goed scherp is,en nog belangrijker is ff van tevoren centreren zodat de boor niet verloopt.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Zo de wieldeuren zijn klaar,morgen ff de luikjes uitsnijden voor de flapservo's en een paar foto's schieten en plaatsen.
En kan de voorbereiding voor het afwerken met G-4 van de vleugel beginnen.
Eerst maar een ff wat gaan schuren,dan volgen daar ook foto's van.
Laterrrrrssss.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Nadat ik mijn wieldeuren klaar had, vond ik het resultaat niet echt mooi.
Dit omdat mijn wielen te breed zijn om de deuren er een eindje overheen te laten vallen. Daardoor moet ik ze met de ronding van het wiel laten meelopen, en ze worden daardoor zo klein dat het er beter uitziet zonder.
Optie dunnere wielen zou kunnen, maar dat ziet er ook niet uit, en is niet handig voor op het veld waarvan ik moet starten en landen.
Dus nu heb ik besloten om dit detail te laten vervallen omdat het niet oplevert wat ik wil.
Dus maar begonnen met de voorbereiding voor het glassen.
( foto's volgen als de camera weer werkt)
Gr Ton

Misschien dat je het net als Burner en Tjen met epoxy en glas (?) na wilt/kan maken? Dan lopen ze volgens mij precies in de vorm die jij wilt..
Ow en mijn flaps kunnen zo een 40graden omlaag denk ik, ik weet niet hoe nauwkeurig je dit kan meten met een geodriehoek.. Heb jij de slots/sleuven voor de penscharnieren aan de onderkant langer gemaakt of alleen maar het hout van de flap leading edge verwijderd? Het loopt allemaal wel soepel gelukkig!

Gary,

Daar heb ik ook over nagedacht, dan nog zullen de deuren bij de wielen niet ver genoeg zakken omdat de wielen te breed zijn.
Bij een volgende zal ik meer ervaring hebben, en deze zoveel mogelijk op schaal te krijgen. Momenteel zijn er 3 mogelijkheden 1 de TF spit, 2 de DC-3 offffffffff de giant P-47.
Maar eerst eens kijken hoe deze gaat vliegen

Ik had ze mooi passend maar ze worden simpelweg te klein en te miezerig, dan krijg je van wel willen maar niet kunnen. En dat zal met epoxy en glas niet veel anders zijn.
Ik wil deze wielen gewoon gebruiken omdat ze lekker robuust zijn. En geloof me het ziet er zonder mooier uit als met.
Als de camera klaar is zal ik eens een foto plaatesn dan ziet je het zelf.

De sleuven zitten niet alleen in de leading edge maar iets verder naar beneden, daardoor kunnen ze zover zakken.
Al mijn roeren vallen door hun eigen gewicht naar beneden, dus dat is soepel genoeg.
Gr Ton

Laatst bewerkt:
Ow oke jij hebt de 1/8"x1/8"x21" flap leading edge balk (pagina 14 stap 12) ook doorgezaagd? Ja dan komen ze natuurlijk lager.. Ik kon niet zie op de tekening dat die ook door moest maar als ik naar het plaatje kijk op pagina 48 (helemaal links 2e van boven) dan is die balk niet door.. Mja maakt niet zoveel uit ik denk dat ik voldoende uitslag heb anders gaat die balk gewoon door, net zo makkelijk!

Het is idd zo dat als ik weer aan een ander model werk ik deze ervaring natuurlijk meeneem.. Over 10 jaar ben ik hoop ik net zo goed als sommige andere lieden hier!

Grappig he, dit model is niet eens af en ook ik zit te dromen van wat ik hierna ga doen! Ik heb precies zo een P51 gekregen van een clublid, die is half af en veel netter gebouwd dan de mijne, in die ga ik hierna wel veel tijd stoppen om hem mooi te maken.. Maar die ga ik dan op de achtergrond afwerken, heb er dan al eentje gehad en dat wordt dan saai..

Wat ik zou willen is de Bryan Taylor Me109E of Me109F. Ik kijk ook naar de TopFlite Spitfire, die kan ik met mijn ervaring tegen die tijd wel helemaal goed afmaken denk ik maar het nadeel vind ik dat er al HEEL VEEL Spits, P51's, Corsairs, P47's enzo rondvliegen/in aanbouw zijn..

Ik heb gewoon wat meer weg gefreest aan de onderkant.
En precies zo denk ik er ook over..
Deze is mooi voor ervaring op te doen met bouwen en vliegen. Wat de volgend wordt moet ik nog ff bekijken.

Gr Ton

Gary,

Zeg maar wat je er van vind.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mmm nee zou ik ook niet doen, die deuren zijn voor op de grond en het staat dan bestwel raar zo half afgezaagd.. Die bakken zien er goed uit man..

Heren,

Ook ik zit met het probleem dat afwerken heet.
Mijn Pilatus 7 heeft 2 styropor met balsa afgewerkte vleugeldelen. Zie het draadje.
pilatus-7-a En beide vleugels zijn zo goed als klaar om met 25 grams mat en G4 van hobby-inn afgewerkt te worden.
Ik heb speciaal voor G4 gekozen omdat je anders een mix moet maken van epoxy en harder. En G4 is kant en klaar.
Het gemak dient de mens nietwaar.
En eigenlijk bevallen de methode van Ton en Berto me eigenlijk best.
Eerst een proefstukje bewerken, want veel ervaring heb ik hier eigenlijk ook weer niet in.

Gr Evert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back