GJ, het knikkert gewoon uiteen als ik het knip. Niets dat het bind. Je blaast het pardoes uiteen.
Kan zijn dat een enkele fabrikant een bindmiddel toevoegd. De lappen alhier halen het uit weeftechnieken, eeuwen bekend...
Bij glasmat is het zeer duidelijk verlijmd.
PU van G4 is een betonprimer. Om een betonnen muur te waterproofen.
Gebruik G4 wel eens om servoplankjes te veredelen met glasweefsel. Het wordt zeer stijf en vergelijkbaar met epoxy.
Gammaply en weerzijden glas... G4. Loei sterk weegt bijna niks...
Gemonteerd in de romp geeft het extra sterkte... Sultan 5 van Steinhardt
De epoxyromp en abachy/schuimkern is notabene lichter dan mij all-in balsa/folie
Kaos 60! Hilarisch. heeft ook geen loodzware vleugelbuis...
Het verbeterde CNC snijden en bouwen van ARF modellen. Grote onzin constructies...
De origine ontwerpen van uit de jaren 70 zijn lichter en sterker... naja... ander verhaal!
Als ik snel wil werken, kleine omvang, pak ik dat. G4 verkleurd sterk in daglicht, epoxy overigens ook. Te voorkomen met UV beschermer, maar ook dat verzwakt het epoxy, net als pigmenten toevoegen. Verzwakt enorm.
De vleugel van de Sultan V is gelamineerd met G4 en opvolgend met een lak van De IJssel 2k gerold met een lakroller. Enorme kunst om de vleugel licht te houden. Wel een sterke vleugel geworden, maar ondanks de sterke laklaag, oppassen want je stuikt het snel.
Het verdunnen met spiritus van epoxy of met methanol (zonder olie) kan. Wordt alleen minder sterk. Het verdunnen doe je om het hout te impregneren. Dus intrekken. Motorschotten, motor en tankcomoartimenten. Hoewel ik dan eigenlijk alweer G4 pak... tegen olie en vet van methanolbrommers.
Zaak is, als je gaat glassen het zo droog mogelijk aanzet, zo min mogelijk massa in het balsa laat trekken.
Balsa geeft nauwelijks hechting aan het oppervlak. Balsa is ook niet sterk. Maar is wel in constructies tot iets sterks te bouwen... als bekend...
Ik had eens een in het hart met 2x 150 grs versterkte vleugel in twee gecrashed.
De afwerking van dat laminaat was met Oracal beletteringsfolie. Paste op kleur met Oravoverfolie. Oracal is een goed klevende vinyl. Trektest op de gesneuvelde vleugel. Wel... de Oracal kleefde zo goed aan het epoxy, dat ik het laminaat pardoes van het balsa trok, iets balsavezel op het hechtvlak van de indekking. Eitje! Onverwacht rap ook.
Alles met een goede epoxy driftig en deftig gelamineerd...
Bij de artshop heb je wel of had je altijd fixatief voor houtskooltekeningen. Dat was een cellulose... we pakten op de academie altijd Elnet Satin.... dat was 1/3 goedkoper... artshops vierden toen al feest op de prijzen van hun producten...