.
Hoi Lambert,
Prachtige Dewoitine D520, mooi afgewerkt en geweathered ook

Gaaf ook het dessert scheme, een kist die je niet veel ziet in een schema welke je ook niet vaak ziet op deze kist, prachtig!
Voor het brandstofbestendig maken heb ik twee verschillende systemen gebruikt voor m'n kisten.
Of 2K uit een blik welke met een plat penseel opgebracht wordt of 2K direct uit een spuitbus.
Methode 1 dmv pot en penseel:
Ik begrijp dat je voorkeur bij een systeem ligt welke je met een kwast (penseel) kan opbrengen.
Dat heb ik o.a. bij onderstaande modellen ook gedaan, hier krijgen ze gelijktijdig hun 2K eindlaag:
Ik heb daarvoor
Nelfadur Topfinish ZG 2K lak gebruikt welke je op bovenstaande foto kan zien, helemaal links op de foto.
Deze Nelfadur Topfinish is een zeer sterke, chemicaliën bestendige, weerbestendige, stoot-, slijt- en krasvaste, zijdeglanzende 2-componenten lakverf op basis van polyurethaanhars.
Ik weet niet of deze Nelfadur ook in volledig mat te verkrijgen is, maar dat zou je kunnen googlen.
Ik breng deze transparante 2K lak op met verschillende breedtes penselen.
Onderstaande kisten zijn op verschillende manieren afgewerkt, met zijde, tissue, glasweefsel of strijkfolie en voornamelijk met WBPU kleurlak afgewerkt, maar ook redelijk veel Humbrol gebruikt voor de details, markings en weathering:
De Nelfadur reageert met geen enkele van deze lagen en het is bewezen zeer brandstofbestendig (en waterdicht):
.
Methode 2 dmv spuitbus:
Onderstaande
2K lak uit een spuitbus, Spraymax genaamd, werkt echter ook erg fijn en is ook zeer brandstofbestendig.
Voordeel van deze methode is dat het erg snel en eenvoudig gaat, nadeel is dat je een plek nodig hebt waar je kan spuiten.
De Spraymax kan je in hoog-, zijdeglans en mat verkrijgen, hier een
matte laag over m`n D.VII:
Hier een
zijdeglans laag over m`n Sea Fury`s:
En hier een
hoogglans laag over m`n Ornithos Club Tiger:
Klinkt gek, 2K uit een spuitbus, maar het is een erg goed systeem, werkt feilloos

Dit is de 400ml spuitbus, van boven een normale spuitbus met een erg fijn spuitende (brede) nozzle:
Aan de onderzijde zit een rode knop, wanneer je deze krachtig indrukt mengen de 2 componenten zich in de bus:
Precies een maand geleden nog gebruikt voor m`n Ornithos Club Mustang:
Ik gebruik ook net als jij meestal liever een kwast (penseel) voor schilderwerk dan een spuitbus.
Maar voor de laatste brandstofbestendige 2K laag is die Spraymax nu toch wel echt mijn favoriet!!
Het werkt fijn, spuit eenvoudig, vloeit mooi glad en is zeer brandstofbestendig
Uiteraard zijn dit maar twee methodes om je mooie Dewoitine brandstof bestendig te maken.
Er is nog veel meer mogelijk natuurlijk, maar hier heb ik persoonlijk goede ervaring mee.
Succes met je fraaie Dewoitine!
Groeten, Ramses
.