Afwerking Dewoitine D520

In 1982 heb ik een schaalmodel van een Dewoitine D520 getekend en gebouwd.Het model is op de ouderwetse manier gespanlakt en met papier bekleed.Omdat ik niet graag modellen afwerk ( vooral het verven) heeft het model sindsdien op de plank gelegen.Maar, deze Corona winter heb ik besloten het model vliegklaar te maken .Het is met Humbrol lak geverfd en moet nu in de matte brandstof bestendige lak gezet worden.Op dit forum is dit onderwerp al eens besproken maar de discussie werd steeds gecompliceerder omdat men elkaars mening ging bestrijden.Ik zou dus graag van een schaalmodel bouwer willen weten wat hij in mijn geval zou doen.
Gegevens van het model:
Spanw. 163cm
Glow motor 10 cc
Zo mogelijk alleen een kwast gebruiken.
Alvast bedankt Lambert te Stk
 
IMG_20220209_145537_BURST001_COVER.jpg Twee foto's van het model zonder de brandstof bestendige matte lak. Sorry van de Rugvlucht. Vergt nog enige studie.
 
Bedankt dat je hem overeind gezet hebt. Volgende keer zal ik er nog een paar foto's bijzetten en dan in een betere omgeving.
Lambert te Stk
 
.
Hoi Lambert,

Prachtige Dewoitine D520, mooi afgewerkt en geweathered ook :thumbsup:
Gaaf ook het dessert scheme, een kist die je niet veel ziet in een schema welke je ook niet vaak ziet op deze kist, prachtig!

Voor het brandstofbestendig maken heb ik twee verschillende systemen gebruikt voor m'n kisten.
Of 2K uit een blik welke met een plat penseel opgebracht wordt of 2K direct uit een spuitbus.

Methode 1 dmv pot en penseel:

Ik begrijp dat je voorkeur bij een systeem ligt welke je met een kwast (penseel) kan opbrengen.
Dat heb ik o.a. bij onderstaande modellen ook gedaan, hier krijgen ze gelijktijdig hun 2K eindlaag:

full


Ik heb daarvoor Nelfadur Topfinish ZG 2K lak gebruikt welke je op bovenstaande foto kan zien, helemaal links op de foto.
Deze Nelfadur Topfinish is een zeer sterke, chemicaliën bestendige, weerbestendige, stoot-, slijt- en krasvaste, zijdeglanzende 2-componenten lakverf op basis van polyurethaanhars.
Ik weet niet of deze Nelfadur ook in volledig mat te verkrijgen is, maar dat zou je kunnen googlen.
Ik breng deze transparante 2K lak op met verschillende breedtes penselen.
Onderstaande kisten zijn op verschillende manieren afgewerkt, met zijde, tissue, glasweefsel of strijkfolie en voornamelijk met WBPU kleurlak afgewerkt, maar ook redelijk veel Humbrol gebruikt voor de details, markings en weathering:

full


De Nelfadur reageert met geen enkele van deze lagen en het is bewezen zeer brandstofbestendig (en waterdicht):

full


full


full


full


.
Methode 2 dmv spuitbus:

Onderstaande 2K lak uit een spuitbus, Spraymax genaamd, werkt echter ook erg fijn en is ook zeer brandstofbestendig.
Voordeel van deze methode is dat het erg snel en eenvoudig gaat, nadeel is dat je een plek nodig hebt waar je kan spuiten.
De Spraymax kan je in hoog-, zijdeglans en mat verkrijgen, hier een matte laag over m`n D.VII:

full


Hier een zijdeglans laag over m`n Sea Fury`s:

full


En hier een hoogglans laag over m`n Ornithos Club Tiger:

full


Klinkt gek, 2K uit een spuitbus, maar het is een erg goed systeem, werkt feilloos :thumbsup:
Dit is de 400ml spuitbus, van boven een normale spuitbus met een erg fijn spuitende (brede) nozzle:

full


Aan de onderzijde zit een rode knop, wanneer je deze krachtig indrukt mengen de 2 componenten zich in de bus:

full


Precies een maand geleden nog gebruikt voor m`n Ornithos Club Mustang:

full


Ik gebruik ook net als jij meestal liever een kwast (penseel) voor schilderwerk dan een spuitbus.
Maar voor de laatste brandstofbestendige 2K laag is die Spraymax nu toch wel echt mijn favoriet!!
Het werkt fijn, spuit eenvoudig, vloeit mooi glad en is zeer brandstofbestendig :thumbsup:

full


Uiteraard zijn dit maar twee methodes om je mooie Dewoitine brandstof bestendig te maken.
Er is nog veel meer mogelijk natuurlijk, maar hier heb ik persoonlijk goede ervaring mee.

Succes met je fraaie Dewoitine!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Tjonge Ramses , dit is een reactie waar ik heel blij mee ben. Ik zal me er eens in verdiepen en vooral eens op het internet kijken waar de 2K lakken gekocht kunnen worden. Spuiten heeft ook mijn voorkeur boven lakken met de kwast. Helaas is de temperatuur zo laag dat die mogelijkheid vervalt. Of ik moet al met plastic lappen aan de gang.
Ik heb ook nog een BT Spitfire klaar liggen. Moet ook nog in de 2K lak. Ik zal eens informeren of ik in de kantine van de club (MTA) mag spuiten. Zal wel niet!!?
Ramses nogmaals heel erg bedankt voor je adviezen
 
.
Graag gedaan.

Een Brian Taylor Spitfire, dat is ook een mooi project zeg :thumbsup:
Een clubgenoot van me heeft die recent ook eentje gebouwd, prachtkist.

Succes!

Groeten, Ramses
.
 
.
Dat zou leuk zijn, zijn mooie kisten, de Spit en de Fokker.
Ben helemaal benieuwd naar de zelfbouw 20cc viertakt!

Groeten, Ramses
.
 
Nou ,beste Aurectar, dat lijkt me toch niet .Maar ik denk ook niet dat er bouwers zijn die dit in de praktijk getest hebben. Of vergis ik me?
 
Humbrol is niet brandstof bestendig. Op mijn fokker D7 een klein stukje gemist met de 2K spuitbus. Krijg ik nu rode vingers van..
Spuitbus 2K werkt erg makkelijk, zelfs ik kon dat, zonder hangers etc..
 
Ramses,
Heb je ook ervaring met de 2k lak
Ultra Mat van het merk Trae-Lyx.
Je kunt er 250 ml van kopen voor 18 Euro.
De kleinste hoeveel Nelfadur is 1 liter, terwijl de te verwachten levensduur min. 1 jaar is. Al is het ook 2 jaar, een liter is een hele grote plens.
Ik krijg dat lang niet op in die tijd.
Lambert te STK.
 
Op mijn oude spitfire had ik Humbrol gebruikt.vanwege de natuurgetrouwe kleuren . Ook op mijn Sopwith Pup zit Humbrol.
Op de lak heb ik een 1 componenten PU lak gerold.
Deze is brandstofbestendig , in ieder geval voor benzine.
 
.
Benzine is inderdaad veel minder agressief dan methanol/nitro brandstof voor de lak.
Ik lees vaker dat 1K PU voldoende is voor kisten aangedreven door benzine...

Maar de mooie Dewoitine van de TS heeft een 10cc glow motor, geen benzinemotor:

Spanw. 163cm
Glow motor 10 cc

Ik heb dezelfde ervaring als Tjarko dat Humbrol absoluut niet methanol/nitro brandstof bestendig is!

Ramses,
Heb je ook ervaring met de 2k lak
Ultra Mat van het merk Trae-Lyx.

Ik heb geen ervaring met dit merk/deze lak.
Maar het is een 2K chemicalien bestendige lak, het klinkt dat het zou moeten werken.
Nadeel is dat je niet een klein proefstukje kan testen, het zijn meestal grotere verpakkingen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
fokker d7 nr 2.jpg
fokker d7 nr 2.jpg
Hier een paar foto's. De Fokker is hier zonder motorkap en de Spitfire is de oudste. Waar beide opstaan is de nieuwe ( die nog in de 2 K) de bovenste.
 

Bijlagen

  • 4 t motor.jpg
    4 t motor.jpg
    40 KB · Weergaven: 150
  • fokker d7 nr 2.jpg
    fokker d7 nr 2.jpg
    393,6 KB · Weergaven: 157
  • Spitfire 2.JPG
    Spitfire 2.JPG
    483,4 KB · Weergaven: 159
Back
Top